2020-03-12, 23:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Här är ett bra facit https://postimg.cc/2L8yJgrQ

Facit får man i efterhand
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Imponerande att Belgien stänger alla skolor, restauranger och barer och alla recrational event oavsett storlek.

Det måste vara andra sidan av spektrumet mitt emot Sverige.
Föredömligt om man inte vill ha en utspridd smitta med väldigt många allvarligt sjuka som inte kommer få vård. Sverige offrar våra äldre släktingar för ekonomins skull. Synd bara att ekonomin ändå kommer krascha när alla är sjuka. Snacka om att bita sig själv i svansen.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är anmärkningsvärt att regeringen inte ens nu vill visa sig handlingskraftiga, när folket bokstavligen skriker efter det mer än någonsin. De vet att deras siffror går stadigt neråt på grund av deras brist på handlingskraft i andra samhällsviktiga frågor. Ändå väljer man att vara lika passiva, trögfattade och oförstående under en pågående pandemi.

Trots att omvärlden gör det motsatta. Imponerande. Men fördelen blir väl att covid-19 blir dödsstöten för vår totalt inkompetenta regering.
Spot on.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
England har också sin Tegnell. Boris Johnson först säger att "tyvärr kommer ni förlora många närstående" och sen samtidigt bestämmer sig för att skolor inte stängs för tillfälle. Och PL fortsätter.
Så jävla svårt att fatta att enda vapnet man har just nu är att stänga ner allt?

Han är ju i alla fall ärlig med hotbilden då, som inte riktigt gått upp hos alla här i Sverige.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveitornot
Några fakta som jag vet om och vill inte skrämma med inlägget.

1. Danderyd öppnade gamla akuten förra veckan. Det var så hastigt som gjorde att flertal fick jobbar genom natten samma dag. Det var innan det fanns risk för smittspridning och Anders Tegnell sa vi smittspåra enligt tidningen och press.
Det som har hänt sedan dess:
2. Smittrisken är hög.
3. Om 7-14 dagar kommer många insjukna och behöver vård.
4. Man skall nu inte försöka hitta sanning utan förbereda på bästa sätt hur man kan fortsätta livet på bästa sätt.

Bra inlägg.

Vad som händer nu i Sverige och i övriga världen är till stor del en återspegling av kommunicerade strategier. Du vet att det är en pandemi då folk omkring dig börjar bli sjuka och du vet att det skett en förändring i samhället då din rörelsefrihet begränsas, ändras och/eller du uppmanas att begränsa din rörelsefrihet via olika medier.

Sverige testar enbart äldre och sjuka med influensasymtom enligt PK-media. Statistiken går inte att följa på samma sätt som i början av utbrottet för samma information. Det kan gälla även andra länder.
Citat:
" ..... Nu har man övergått till att testa äldre och sjuka med influensasymtom. " -

expressen webtv Publicerad 12 mar 2020 kl 21.27

Vad vet vi om Kina, till exempel, mer än att dom kommunicerar ett fåtal nya fall och det enligt ett team från WHO finns lediga vårdplatser igen på sjukhus som teamet besökt? Testar Kina större andel med symtom än Sverige och hur vet vi det med säkerhet?

Citat:
Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC gick i torsdags eftermiddag ut med en skärpt riskbedömning. Smittan sprider sig så snabbt att europeiska länder kan få liknande situationer som Kina och Italien. ECDC uppmanar länderna att hushålla med provtagningsmaterial. Gamla och sjuka samt personal inom vård och omsorg ska prioriteras när det gäller testning.

Källa:

https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Alarmisterna hugger ju direkt på uttalanden som nämner att någon yngre person vårdas intensivt eller i respirator. Det enstaka fallet ses då som bevis för att viruset slår blint och tar även unga friska.

Det kan ju vara värt att veta att det även under säsongsinfluensan finns enstaka fall där unga (även barn) drabbas allvarligt och till och med dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag var där som patient......

Wow! Snacka om bra svar!

Nu minns jag ditt namn också!

Hur mår du? Har du fått några hjälpmedel med hem typ inhalatorer?
Citera
2020-03-12, 23:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Vart rapporterar dom om det här?
Allt jag hittar är att yngre är orädda och därför smittar dom många flera.

Det var på SVT idag i ett program nästan som nästan helt handlade om Covid19.

Kolla gärna https://www.svtplay.se/aktuellt

cirka 36:19 in i programmet.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
ca 20 min se BELGIEN I KLUBBEN

BREAKING: Belgium closes all schools, bars, and restaurants due to coronavirus and bans all recreational events regardless of size

Sverige måste också införa avstängning av ALLA sociala mötesplatser.
Citera
Medlem
Jag upplever att det är lite svårt att ha ett rimligt förhållningssätt till det här.
Min analys är:
1.tvätta händerna jävligt ofta
2.preppa för karantän (inte för världskrig)
3.ducka gym etc
4 ta inte dig i ansiktet
5. Träffa inte din allmänt sjuka mamma
6.räkna med att bli smittat, men du dör nog inte.
7. Förhoppningsvis är det inte ett problem i september

Är jag nykter eller är jag Stefan löfven!?
Var ärliga och nyktra nu Boys.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De som är så sjuka att de avlider verkar ju avlida snabbt, eftersom de har en gedigen sjukdoms historia bakom sig.

Finns det något bekräftat fall dör någon vårdats över 10 dagar o dött?

I Kina och Italien har patienter dött efter lång vård. I kina efter 5 veckor. Ett av de tidigaste fallen innan Kina började mörka.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är anmärkningsvärt att regeringen inte ens nu vill visa sig handlingskraftiga, när folket bokstavligen skriker efter det mer än någonsin.
Vad vill du att de ska göra? Stänga ner skolor, arbetsplatser och förbjuda folk från att gå utanför dörren? Jo, visst, men då kommer hela Sveriges ekonomi stanna och vi kommer hamna i en betydligt mer allvarlig och djup kris än denna. Och varför då? För att ett virus i paritet med en vanlig influensa har drabbat knappt 1000 pers?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in