Citat:
Ursprungligen postat av
Utspilld
Vi har inte haft en pandemi av den här graden i världen på väldigt många år så när exakt hade du tänkt dig att dessa studier skulle gjorts?
Behöver du verkligen studier levererade till dig för att förstå en så självklar sak? Det är inte mer komplicerat än 1+1=2.
Låt mig förklara för dig:
Vi har nu ett smittsamt virus i samhället och det är ingen hemlighet att
folksamlingar är den största riskfaktorn när det kommer till spridning (detta finns det studier på så det räcker och blir över).
Vad exakt sker på skolor? Jo, det samlas
många människor vilket betyder just
folksamlingar vilket då också innebär snabbare och större smittspridning.
Vet inte om du är seriös men annars är det rätt häpnadsväckande att man ska behöva förklara det här för en (förmodat?) vuxen människa.
Jo vi har haft flertalet pandemier av denna skala. Inte många, men flertalet.
Senast 2009. Hur gammal var du då? Drabbades du av den? Vet du att det var 200-250 000 som dog?
Dessutom har vi haft ytterligare flertalet i något mindre skala, så visst finns det mängder med forskning på metoder hur det ska tacklas. Jag
vet att det gör det.
Därför undrar jag vilken just Du lutar dina resonemang emot, eller om du bara gissar. Det är uppenbart att det är det sistnämnda du sysslar med, men jag måste ändå fråga.
Har du sysslar med någon typ av forskning alls på nivå över gymnasium? Ditt sätt att svara får mig att tro att du inte gjort det nämligen.
Folksamlingar
kan vara försvårande.
Men det ska sättas i relation till 1000 andra parametrar som är försvårande för samhället, om hälften av alla förvärvsarbetande, inklusive sjukvårdspersonal, ska vara hemma under en pågående pandemi.
Jag har barn i både skola och förskola. Har du?
Hittills känns allt fullständigt lugnt kan jag tala om. Det skulle kännas betydligt värre att åka t ex kommunalt med allt möjligt pack. Nu åker jag inte kommunalt, men många gör det.
Begränsa det först. Att hålla tvångshålla barn hemma känns föga effektivt i nuläget.