2020-03-12, 22:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Är det ingen här som har tänkt på biologisk krigföring? Att Ryssland, med få smittade, har släppt ut viruset för att vänta på västvärldens kollaps för att sedan gå in med militär? Eller bara trasa sönder hela ekonomin i västvärlden? Svaret på sanktioner mot Ryssland, den store björnen? ÖB sitter högst troligt med det här scenariot just nu.

Snarare en katastrof för ryssland som är oerhört beroende av högt oljepris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur orolig är du för influensan, för att du själv eller någon i din omgivning ska bli allvarligt sjuk eller dö?
Vad gör du för att klara dig ur situationen?
Om du är väldigt orolig förstår jag faktiskt inte varför du är inne på flashback och diskuterar Anders Tegnell.

Vad är det för efterbliven logik, jag har vidtagit åtgärder, tycker du att jag ska springa runt i panik och skrika att vi alla kommer att dö.
Jag är inte extremt orolig och framförallt inte för egen del dock orolig för mina föräldrar.
Mest orolig är jag för ekonomin och vad som kommer hända med samhället, svenska myndigheter har inte kontroll.
Det är alltid samma visa, de är handlingsförlamade och extremt långsamma.

Dock så finns det inte särskilt mycket som jag kan göra utöver att se på detta elände och skaka på huvudet.
Sen så kommer jag att fortsätta att ösa skit över Tegnell dag som natt över hela internet det har denna inkompetenta människa förtjänat.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Finns det någon punkt då viruset självdör för att det blir för varmt eller något sånt?
Har vi någon yttre gräns på hur länge den här cirkusen kan pågå?

Enligt en doktor från WHO så finns det inga bevis på att corona skulle försvinna vid våren eller dylikt. Ett falsk hopp enligt honom iafl. Vaccin kanske kommer ibörjan av nästa år om jag minns rätt av presskonferanser i USA med deras läkemedelsbolag iafl men att treatment kan komma tidigare.
Citera
2020-03-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quq
Helt fel.

Italiens 5% dödlighet ligger ju i att testerna är helt skeva, man skall ha i beaktning att merparten av dom smittade ej är bokförda.

Precis som Kinas rapporterade dödlighet som är klassad som andra sjukdomar än Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Coronafall har konstaterats i spanska kungahuset.

Drottning Letizia Ortiz Rocasolano bär på viruset, skriver Daily Mail. Hon ska enligt tidningen ha hälsat på coronasmittade jämställdhetsministern Irene Montero genom att ha skakat och kindpussat henne vid ett evenemang på fredagen.

Ja detta virus sparar inte ens eliten. Tvärt om verkar det spridas rätt bra bland samhällets toppar. Naturligtvis på grund av deras utsvävande liv, resor och mycket sociala kontakter. Vi har redan sett ett antal kända personer insjukna i denna lömska sjukdom. De som kanske kan klara sig bäst är ensamma och intelligenta människor som kan isolera sig från omgivningen.
Sedan har vi ju de superrika som styr alltihop och som nu har dragit sig undan till lyxkryssare eller gömmer sig i sina palats bakom murar och stängsel. I år blir det inget Bilderbergmöte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Okej vi stänger större arbetsplatser, T banan i Stockholm och blir arbetslösa hemmasittare hela gänget. Vem ska tillverka läkemedel, mat? Ska vi riva globen och friends? Hockeyklubbarna spelar inför tomma läktare= korpen nästa..

Du är i förnekelsefasen.

Läkemedel görs inte i Sverige. De görs i kina med råvaror från Indien.

Mat görs av svenska bönder.

Vi ska inte riva globen, vi behöver utrymme för dödssjuka.
Citera
Medlem
Känns bisarrt att följa utvecklingen medialt. Total hysteri men samtidigt gubbar/experter som står och slänger ur sig "äh" och förminskar alltihop.

"Det är ju bara en förkylning".
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Uppfattade jag ministerkärringen rätt att anledningen till att man inte stänger skolorna är att det skulle bli för hög belastning för vården om vårdpersonalen är hemma med sina barn?

De slutsatsen kan vilken normalbegåvad person själv räkna ut. Vi har redan för lite personal Inom sjukvården. Corona innebär vi antagligen behöver några tusen till.

Sverige drivs på marginaliserade ekonomi.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu var det en Johan Giesecke på TV4-nyheterna. Maken till sömnigt och ointresserat intervjuobjekt har jag aldrig sett.

Han verkar vara något av Anders Tegnells läromästare. Han påstod att andra länder som tar till stora åtgärder gör det av "inrikespolitiska skäl" för att "verka kraftfullare än sina grannländer".

Dom är ju ett gäng tomtar allihopa.

Det märks tydligt att de bara "följer order ovanifrån".

Ljug för allmänheten eller hitta på skrönor, annars får du sparken!

Allt för att Sven och Lisa ska fortsätta knega och betala skatt som vanligt.

Folkhälsan är sekundär.
Citera
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja

Fågelinfluensa, Ebola, SARS, svininfluensa och sist Corona om jag inte minns helt fel (orkar inte slå upp det nu).

Men dödlighet är en en dimensionell siffra att haka upp sig på. Ett virus med 0.5% dödlighet kan vara farligare än ett med 80% dödlighet om det sprider sig tillräckligt mycket- dels i absolut tal men också för det kan mutera till något värre.

Virus med högdödlighet tenderar inte att sprida sig väl eftersom värden dör oftast tidigt. Corona är lömsk för den har lång inkubationstid och sprider sig snabbt.

Det här kan förklara det lite mer ingående.

https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg

Ok, tack för bra svar! Ska bokmärka länken och se den imorgon. Har du möjligtvis i huvudet inkubationstiden? 1 vecka?
Citera
2020-03-12, 22:28
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Det är inte så viktigt. Men folk är såklart jävligt oroliga så media måste gå ut med det här och berätta att vi tyvärr inte kan göra några tester.

Va ska vi testa oss för? Har du corona så är orderna att stanna hemma och försöka smitta andra så lite som möjligt och tänka på hygienen och att äta och dricka ordentligt.
Det är som en kraftig hö snuva. Och du ligger inte i riskzonen. Det tar värst på gamla så du kanske råkar ha ihjäl någon annans mormor eller nått om du går ut och är smittad.

Hur vet du att du har corona och ingen vanlig influensa? Om du inte testar dig, moment 22.
Citera
2020-03-12, 22:28
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Stoler ikke helt (at all) på Kinas tall...
Worldometers: +18 nye smittede +11 nye døde
Aner ikke hvem de prøver å lure, men de gjør de på feil måte, på denne måten vil de jo bare få folk til å tro det har kommet en super-mutert versjon av viruset som har dødsrate på 11/18*100 = 61%

Absolut, men tänk på att de som dör blev smittade för flera veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in