2020-03-12, 21:58
Medlem
Mi-Mas avatar
Vänta nu, menar Tegnell att det bara är i Sverige som vi har föräldrar som jobb i vården, menar han då att inte dom övrig nordiska länderna som stäng skolor och dylikt inte har det?

Vad är jag inte har förstått?
Citera
Medlem
Viktigt för dig i Stockholm

Sedan den 10 mars kommer kommuner, skolor och äldreboenden inte rapportera om eller bekräfta fall av Corona i verksamheten.

De hänvisar till Smittskydd Stockholm som sköter provtagning och smittspårning som där igenom informerar berörda.

Sedan den 11 mars gör smittskydd Stockholm inga provtagningar eller smittspårningar om en smittad inte är så kritisk så denna får vård på sjukhus.

Sedan beskedet från FHM den 11e har inga kommuner ändrat sina regler (för det får de inte)

Med andra ord kan dina barn på skolan vara utsatta för smitta, deras lärare och rektor veta om detta men de FÅR inte berätta det för dig.

Därför jag tog ungarna ur skolan den 10e. Skit att ha dem hemma för bråkar hela tiden men det går nog över till midsommar.

Tips! Sjuka pga ”lite snoriga” så säger ingen emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Ok. Smittan är utom kontroll. Smittspårningen är avslutad.
Nu gäller total isolering och nedstängning av allt som inte är absolut nödvändigt.
Stäng arbetsförmedlingen och försäkringskassan - låt de arbetslösa sitta hemma och lyfta bidrag bara.

Ja och CSN och sånt skit gafflar dom också om. Staten får väl fan ge extrautbetalningar till studenter och andra så att de klarar sig.

Gissar dock på att detta kommer att bli en byråkratisk mardröm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men nu är det ju ingen anledning, som någon någonsin har övervägt och allra minst nu, så det är en ickefråga.

...Krånglar du inte till det lite nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Att vara extremt dödligt är väl det värsta tänkbara med ett virus?

Hellre detta än ebola
Man skulle kunna tro det men så är det inte.
Är det extremt dödligt är det enklare att isolera viruset och stoppa spridningen.
Covid-19 ser i nuläget ut att vara totalt ostoppbart.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Fri spridning har det varit både tendenser till och konstaterat ”länge”.

Vad säger att skolstängning avhjälper det?
Vilken pandemiforskning lutar du dig mot?

Skolor är kända smitthärdar och det hjälper därför naturligtvis på så sätt att det saktar ned spridningen, vilket är just det som måste vara våran högsta prioritet just nu.

Gör man inte detta så kommer vi snart få en explosion av sjuka människor samtidigt vilket fullkomligt kommer lamslå sjukvård och samhälle (se t.ex. Italien). Detta kommer orsaka många gånger värre samhällsskada än vad stängda skolor ett tag skulle göra.
Citera
Medlem
Sverige har haft lååååååååång tid på sig att förbereda sig för eventuell pandemi. Nu står vi här med en pandemi och handfallna politiker som saknar diverse medel för en fungerande sjukvård. Va fan fixade de inte testkit tidigare. Så JÄVLA NAIVA. Detta är ju fanimej pinsamt. Vi har ju förihelvete inte testat mer än några enstaka tusen.

https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/
Citera
2020-03-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om smitten sprids för snabbt, blir alldeles för många sjuka samtidigt, vården överbelastas och tusentals kommer dö i onödan.

Men det är vel inga bekymmer för dig...

Var frågan otydlig?
Vilken pandemiforskning lutar du dig mot?
Det finns massor nämligen, så jag undrar vilken.

Eller gissar du bara?

Det har inget med mig som person att göra så du kan bespara dig de kommentarerna.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Sverige kan inte stänga skolan eftersom då måste personal på sjukhus vara hemma med sitt barn.

Då kan man fixa det genom att låta denna grupp barn gå till skolan.

Om det behövs! De flesta kan säkert fixa barnpassning själv.

Hur är detta ett argument?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Är det inte för barnens bästa att stänga skolorna?

Anledningen till att detta inte sker är för att Svetsaren ser till sitt bästa vilket är att alla som jobbar inte är hemma med sina barn.

Skulle föräldrar vara hemma blir han avslöjad att beredskapen inte är god i sverige.

Problemet är att svetsarn (inklusive en majoritet av regeringen) ser svenska befolkningen som tröga barn som han måste skydda likt en överbeskyddande pappa..

Jag tycker det är inspirerande och se Svensken resa sig och stå på egna ben helt själva i det här. Medans andra kommer förneka fanskapen in i döden.

Det kommer gå bra. Så som det ser ut nu är corona redan besegrad.

Själv drog jag ut ur mitt eget introverta skal och varnade alla i familjen så nu har jag sett till att alla stannar hemma och är väl förberedda. Inte visste jag att lillebrorsan hade haft en på jobbet som tydligen var smittad. Och han har varit förkyld redan i en månad med sänkt immunförsvar så vi kommer hålla rejält med uppsikt över honom tills vidare.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Nu har man officiellt gått ut med att det är påväg att ta slut på testkit, och att detta är anledningen till att man dragit ner på testningarna.

//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, det är är pest eller kolera och facit får vi ju aldrig. Ingen kommer någonsin få veta om hur många som hade dött utan dessa karantäner, och inte heller hur ekonomin påverkats då. Ingen vet heller hur många liv vaccineringen mot svininfluensan räddade, om ekonomin hade påverkats nämnvärt om den fått löpa fritt, heller inte hur många av narkolepsifallen som hade uppstått även utan vaccin.
Hatet mot Tegnell handlar till 99% om politik. Jag tycker också att vissa uttalanden från honom är lite märkliga, som att kulmen skulle nås förra veckan, när inget tydde på det. Men det är ett tydligt faktum att någon som på allvar är orolig för sin egen eller anhörigas hälsa, eller för den delen en ekonomisk krasch, skulle aldrig lägga så mycket energi på att spy ut hat över en statsepidemiolog på flashback.
Hade Tegnell agerat identiskt som han gjort, men istället varit utsedd av en SD-regering, så hade denna tråd närmast betraktat honom som en gud.

Alltså det är så äckligt antipatriotiskt att piska upp hat just nu när folk redan är oroliga. Hade dessa syltryggar varit äkta Sverigevänner hade dom istället spridit hopp och trygghet genom att berätta att dom själva gör allt man kan och ska för att minska spridning och uppmuntrat andra till att göra detsamma. Om det stormar ute på havet så jobbar man tillsammans och skippar sitt ego, man ”sätter sig inte på första parkett och njuter och hoppas på det värsta”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in