2020-03-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Märks nu tydligt att Tegnells plan är att så många som möjligt här i Sverige ska bli sjuka för att sedan bli immuna så att smittan inte ska spridas. Då har vi "flockimmunitet" som han beskriver det.

Blir tydligt nu varför han anser att man inte ska försöka stoppa spridningen. Vilken vidrig masterplan det här.

Lutar mer åt detta. Men att eftersom det skulle bli revolt om man gick ut med att planen är att snabba på smittspridningen så försöker man dölja detta bakom spelad inkompetens.
Citera
2020-03-12, 21:31
Medlem
Efter att beslutet blivit känt på torsdagskvällen utbröt direkt oroligheter på Asptunaanstalten i Botkyrka, i södra Stockholm.*

– Det är upplopp och förstärkningar har skickats från anstalten Hall. Det beror på de indragna permissionerna och besöken på grund av coronaviruset, säger källan.*
Citera
2020-03-12, 21:32
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Fuck sake, hur obildad får man bli?
Riskgrupperna som kan fara illa i Sverige består av minst 1.5-2 miljoner människor. Och du snackar om rädsla. Läs på för fan

Ja det är sant. Om 5-10% av alla människor med KOL och astma i landet hade behövt vård, herregud då hade vi haft en kris om något.

Härligt, håller med. Men Hobbit? Du kan väl ändå se en vuxenfilm.

Ja, du menar att det är en överhängande risk att alla blir smittade... samtidigt... typ? Inte alls känsloargument!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Etisk panik.

Vad tror ni, är vi mitt inne i peaken nu?

Karantänen är ju sombekant i två veckor, och de som inte blivit smittade än lär väl inte bli det heller. Jag tänker mig att räkna 2 -3 Veckor från att sjukdomen kommit till Sverige. Om den smittas så extremt snabbt, så betyder väl det att de som blir sjuka - har redan blivit smittade. Så vi väntar en vecka till. Sedan lär väl molnen skingra sig lite igen.
Peaken? Lilla du, det har knappt inte ens börjat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
"Drottning Letizia Ortiz Rocasolano bär på viruset, skriver Daily Mail. Hon ska enligt tidningen ha hälsat på coronasmittade jämställdhetsministern Irene Montero genom att ha skakat och kindpussat henne vid ett evenemang på fredagen."

Från Aftonbladets chatt. Kanske inte det bästa sättet att hälsa just nu.

Men det bevisar också hur lätt det smittar. Antar att det var en kindpuss och inte hundra.
Citera
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Märks nu tydligt att Tegnells plan är att så många som möjligt här i Sverige ska bli sjuka för att sedan bli immuna så att smittan inte ska spridas. Då har vi "flockimmunitet" som han beskriver det.

Blir tydligt nu varför han anser att man inte ska försöka stoppa spridningen. Vilken vidrig masterplan det här.

Mycket slugt! Desto snabbare alla får det desto snabbare kan vår ekonomi återhämta sig! Haha

Spelar ingen roll om Agda och Bertil får leva 1 vecka eller 1 år till, dom ska dö helst nu så flockimmunitet uppstår
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag vet. Där är helt oförståeligt att de kommer ut och säger sådana saker. De underlättar bara de kriminellas aktiviteter.

Ja det kan bli en riktigt krutdurk när de kriminella märker att de kan härja fritt. Samtidigt som poliskåren halveras p.g.a sjukdom och förflyttningar. En ond cirkel som kan balla ur. Dock ganska långt bort just nu men än på väg dit!
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Det är inte någon här som förstår innebörden av att stänga skolor märker jag. Stänger skolor måste föräldrar vara hemma med sina barn = vårdpersonal och annat viktigt försvinner.

Det finns många sätt man kan lösa problemet. Men man vill inte. Man kan ha barnvakter. Man kan ha skola öppen just för denna grupp. ALLT kan lösas om man vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, som Tegnell säger - det är ju orättvist att bara rika (som har råd att åka skidor i Alperna) blir smittade, så ut och smitta pöbeln bara.... (du har väl sett intervjun om jämställdheten att inte jobba hemifrån). Verkar vara en massa värdegrund (känslor) bakom besluten.

Men visst, han vet väl vilka resurser som finns tillgängliga och måste förhålla sig till dem och lagar. Det behöver ju inte hans kritiker göra. Helt klart en poäng där, dock på ett individuellt plan, frågan är ju varför ett rikt land som smSverige med en vård i världsklass inte har resurser.
Jag säger inte att FHM och Tegnell är felfria, myndigheter och personer i ledande position måste vara mottagliga för kritik.

Min poäng är att i kristider är alla experter, och kritiken här på FB är sällan saklig. Människor utan kompetens i ämnet ger sig in i debatten som experter. Hur många på FB visste ens vad R-tal var innan coronaviruset dök upp?

Jag är inte heller ett fan av Sveriges styre och hur många myndigheter sköts. Men trots det litar jag mer på FHM än Flashback just nu, även om man blir förstummad av vissa uttalanden...
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
För en månad sen skrev vi här och kritiserade regimen i Kina för att mörka

Vi poängterade väl främst det faktum att de mörkar.

Vår egen regering mörkar lika friskt och smyger inte med vilka intentioner der har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Självklart kan kriminella också drabbas av viruset. Men polisens situation kan också locka de som aspirerar att bli kriminella att ta steget.

Hur som helst kommer alla kriminella inte vara sjuka. Frågan är bara hur många av de kriminella kommer att vara sjuka och hur många blir mer sugna på att begå brott nu när vi har färre arbetande poliser.

Kriminella är nog mer av riskgrupper då många är rökare och konsumerar en del alkohol och droger. Ju sämre skick kroppen är i (sömn, rökning osv) ju sämre tål man coronaviruset...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Vad är 1177 till för, tycker Du?

Jag vet inte hur det ser ut på sjukhusens områden och hur de hanterar eventuella fall där. Vet du?
Visserligen hört rykten om att öltillverkaren Corona bjuder på öl när man är där.

Fattar inte varför du drog in vår landsfader i detta? För långsökt.

Ifall du undrar så har jag besökt Stockholms sjukhus denna månad. Så här ser läget ut.

DÖRRARNA TILL AKUTEN STÄNGDA. MAN FÅR RINGA PÅ EN TELEFONSVARARE PÅ DÖRREN FÖR ATT BERÄTTA OM SINA BESVÄR, HOSTAR/NYSER DU OSV FÅR DU INTE KOMMA IN. OM DU SJÄLV MISSTÄNKER CORONA VIRUS ELLER ENS NÄMNER SJÄLVA ORDET NEKAS DU HELT. PERSONALEN ÄR SJÄLV RÄDDA ATT ENS LÅTA DIG IN!

DETTA ÄR SITUATIONEN PÅ AKUTEN, INTE ENS BARA AKUTEN, NÄRAKUTEN, OCH DIN LILLA LOKALA VÅRDCENTRAL!

fattar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in