Citat:
Glömmer försörjningskvoten gör jag inte. Men ser inte att den har att göra med det du citerade.Du glömmer fallet när försörjningkvoten minskar i en kommun och kommunen måste sparka folk, så att de kvarvarande måste ta på sig fler av de lagstadgade uppgifterna. Vilket ofta leder till misslyckanden, till exempel att lagen om offentlig upphandling inte följs, därför att uppköpare har häcken full med sina andra uppgifter.
Sedan kanske du menar att problem uppstår när försörjningskvoten ökar. Men jag ser inte att ökande försörjningskvot skulle leda till uppsägningar. Det handlar bara om att icke-produktiva ökar. Det kan ju leda till att man får dra ned på tjänsteutbudet. Men inte uppsägningar.
Lönekostnader som ökar mer än skatteintäkter leder däremot till uppsägningar.
Citat:
Du får gärna hitta något stöd för det.
Citat:
Nja, där finns både staten och kommunala samarbetsorgan inblandade. Små kommuner (och län) kan "åka snålskjuts".Att köpa produktionsmedel av privat vinstgivande sektor fungerar enbart om det finns resurser att noggrant specificera vad som skall köpas. Vilket blir en fast, övergripande kostnad som blir betydande för små krympande kommuner och kanske inte heller finns resurser till i större. En uppköpar-tjänst är en helt improduktiv syssla. Bara stora kommuner kan vara så ineffektiva att de har hela inköpsavdelningar.
Små kommuner och län skulle inte kunna överleva om det var som du sa.
Men vi kan ta ett konkret exempel som du kanske kan tycka stämmer. För många år sedan köpte några kommuner in wimax system för att fixa fix trådlös internet i kommunerna. Problemet var att wimax inte fungerade bra och installationen floppade. Och här kan du mena att det var inkompetent upphandling. (Noteras skall dock att det inte fungerade lika illa överallt i världen).
Men här skulle jag säga att kommunen gav sig utanför sina domäner. Och då kan det bli svårt att göra rätt. Det där skall dom låta privat sektor sköta.
Varför skulle det bli bättre om kommunala tjänstemän kan korrumperas och fantasier och godtycke får mer inflytande?