2020-03-11, 22:43
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ochkFY8ABZs&t=

Bra intervju av Jimmie från Aftonbladet. Säger det en majoritet av svenska folket säkerligen tänker.

Hade känts betydligt tryggare med en sån ledare som kapten för skeppet Svea än byfånen Löfvén i dystra tider som dessa. Förhoppningsvis känner även folket så och det kan visas i nästkommande mätningar

Utöver Corona tror jag oroligheter för en ny flyktingvåg a la 2015 kan göra många svenskar oroade, speciellt nu med viruset som härjar. Det är de sista man vill ha och förtroende för Löfvén är på botten.

Nej hoppas på fortsatt bra siffror för SD. Dock bör ju Corona gynna S eller M kan man tycka, men vi får se vad som händer.
2020-03-11, 22:53
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-regeringen-vaxlar-upp-men-ar-atgarderna-tillrackliga

Lite intressanta ord från Knutsson, svenska folket ger regeringen underkänt i hanteringen av Corona-viruset. Överlag har svenska folket stort förtroende för myndigheter och sjukvården dock. Det lär säkert förändras framöver.

SD-väljare, inte helt oväntat, har lägst förtroende för myndigheter, sjukvård och regeringen.
2020-03-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-regeringen-vaxlar-upp-men-ar-atgarderna-tillrackliga

Lite intressanta ord från Knutsson, svenska folket ger regeringen underkänt i hanteringen av Corona-viruset. Överlag har svenska folket stort förtroende för myndigheter och sjukvården dock. Det lär säkert förändras framöver.

SD-väljare, inte helt oväntat, har lägst förtroende för myndigheter, sjukvård och regeringen.

Vi får väl se framåt Maj-månad, vad detta egentligen betyder???

Det fungerar ju nämligen så, att alla historiska liknande fall klingat av framåt sommaren.
Det handlar om 2 saker.
1. Huvudsaken är att luften inomhus alltid är fuktigare på sommaren, och luftvägar inte torkar ut, och därigenom klarar man mycket bättre luftburna virus.
2. Man visats mycket mindre inomhus på sommaren.

Dessutom verkar viruset drabba sossarnas allra trognaste väljare!
2020-03-12, 10:06
Medlem
Nu blir det Anders Borg-nostalgi bland väljarna. Det här kommer att gynna Moderaterna och missgynna alla andra.

Sossarna kan få total panik nu. Jag gissar att Jöken snart är historia.
2020-03-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nu blir det Anders Borg-nostalgi bland väljarna. Det här kommer att gynna Moderaterna och missgynna alla andra.

Sossarna kan få total panik nu. Jag gissar att Jöken snart är historia.

Jag skulle inte bli förvånad om både S och M gynnas av krisen. De goda januarimänniskorna sluter upp bakom S och M fortsätter växa på SD:s bekostnad.
2020-03-12, 17:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag skulle inte bli förvånad om både S och M gynnas av krisen. De goda januarimänniskorna sluter upp bakom S och M fortsätter växa på SD:s bekostnad.

M kommer säkert gynnas men S? Där är jag väldigt osäker.
2020-03-12, 17:31
Medlem
Jag tror TYVÄRR att S kommer gynnas som fan av det här....Tyvärr.
2020-03-12, 17:59
Medlem
Citat:
M kommer säkert gynnas men S? Där är jag väldigt osäker.

Du måste komma ihåg att hälften av alla vuxna människor i Sverige fortfarande tycker att Januarigänget featuring vpk är Det Vinnande Laget. Vad är en mer naturlig psykologisk reaktion för dessa tjänstehjon än att i kristid flockas kring sin store ledare?
2020-03-12, 18:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Du måste komma ihåg att hälften av alla vuxna människor i Sverige fortfarande tycker att Januarigänget featuring vpk är Det Vinnande Laget. Vad är en mer naturlig psykologisk reaktion för dessa tjänstehjon än att i kristid flockas kring sin store ledare?

Mja fast enligt Novus igår var förtroendet för regeringen katastrof.

Jag förstår vad du menar med flockas kring en ledare, men är Löfvén den ledaren man vill flockas kring?

Om det hände innan ”vi har varit naiva” och sossarnas katastrofförtroende kanske de hade gynnats men nu vettefan.

Lite cyniskt tanke med men sossarnas kärnväljare kommer dö av Corona, SD har ungdomen bland männen så om arbeten försvinner flockas man nog kring oppositionen om det är SD eller M är en annan femma.

Arbetare och nya arbetslösa kommer nog flockas till SD medan resten M. Sen när multikulturen kommer kaosa sönder när hälften av polisstyrkan ligger hemma med Corona och vi går in mot en ny depression där multikulturen kanske inte får sina bidrag kommer folk välja SD.

Kommer bli väldigt svårt att spå framtiden i opinionen men kan aldrig tänka mig att SD inte kommer gynnas av en ny finanskris och ekonomisk depression. Det gjorde man 2008. När plånböcker gapar tomma och man inte längre kan ge mat på bordet åt sin familj kommer tröskeln över till SD inte vara stor.

Ha i åtanke att SD inte kan skyllas något över utvecklingen och landets dåliga förberedelser inför kriser som denna.

Det som är negativt är dock att S kan slingra sig undan som en orm och skylla allt negativt på viruset, inte att de förstörde landet långt innan.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-12 kl. 18:29.
2020-03-12, 19:18
Medlem
Citat:
Mja fast enligt Novus igår var förtroendet för regeringen katastrof.

Jag förstår vad du menar med flockas kring en ledare, men är Löfvén den ledaren man vill flockas kring?

Om det hände innan ”vi har varit naiva” och sossarnas katastrofförtroende kanske de hade gynnats men nu vettefan.

Lite cyniskt tanke med men sossarnas kärnväljare kommer dö av Corona, SD har ungdomen bland männen så om arbeten försvinner flockas man nog kring oppositionen om det är SD eller M är en annan femma.

Arbetare och nya arbetslösa kommer nog flockas till SD medan resten M. Sen när multikulturen kommer kaosa sönder när hälften av polisstyrkan ligger hemma med Corona och vi går in mot en ny depression där multikulturen kanske inte får sina bidrag kommer folk välja SD.

Kommer bli väldigt svårt att spå framtiden i opinionen men kan aldrig tänka mig att SD inte kommer gynnas av en ny finanskris och ekonomisk depression. Det gjorde man 2008. När plånböcker gapar tomma och man inte längre kan ge mat på bordet åt sin familj kommer tröskeln över till SD inte vara stor.

Ha i åtanke att SD inte kan skyllas något över utvecklingen och landets dåliga förberedelser inför kriser som denna.

Det som är negativt är dock att S kan slingra sig undan som en orm och skylla allt negativt på viruset, inte att de förstörde landet långt innan.

På lite sikt håller jag tveklöst med om din prognos, men just nu vete tusan. Nåväl, vi som inte dör i Corona får se. Sifo imorgon blir en spännande indikator på vart vinden blåser. Det som talar för SD just nu är att migrationsfrågan seglade upp igen med Erdogans horder. Men som minus har vi å andra sidan den taktlösa attacken på SVT. Och så Corona som den stora jokern i leken.
2020-03-12, 19:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu tror jag corona blivit så stort att det kommer dominera eventuella förändringar i OU för SD. Bylunds PS-utspel, Åkessons Turkietresa, migrantinvasionen i Grekland. Jag tror allt det kommer hamna i skymundan (kanske påverka i marginalen och på längre sikt, men inte i de närmaste undersökningarna, om inte mätperioden är väldigt "tidig").
2020-03-12, 20:09
Medlem
I och med att folk nu varslas, se Scandic Hotel, som varslar hälften av sin personal, så kan det aldrig bli så att sittande regering vinner något på en kris som innebär att folk får det sämre. Så teorin att S skulle vinna på detta stämmer inte.

Kortsiktigt är det lurige Uffe som vinner och SD ligger ganska still. Eller ett marginellt tapp till förmån för den VUXNE.

När det sedan börjar svida mer och mer i plånböckerna, då faller S ännu mer. Bakom nuvarande kris finns också en annan kris, den att sjukvården inte klarar utmaningarna. Jämför Finland under vinterkriget 1939. Dom kunde mobilisera halta lottor och sjuksköterskor. Sverige??? Ja en massa tjafs i TV i långa loppet genomskådar folk lögnerna.
SD vinner ingenting just nu men när det svidit tillräckligt i plånböckerna kanske fler går över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in