2020-03-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
60-årig smittskyddsläkare till Steffo och Jenny Strömstedt i morse på TV4 nyheterna..
”Vi behöver inte oroa oss, det är dom äldre som kommer drabbas”

Jaså, va bra att vi andra inte behöver oroa oss!

När jag hör sådana resonemang undrar jag varför vi ens har sjukvård i Sverige? Det är ju bara gamlingar och riskgrupper som drabbas om vi avskaffar sjukvården. Ej unga friska människor. Sparar massa skattepengar.

Sekundära effekter av smittan som att samhällen sätts i karantän, fallande börser världen över, massuppsägningar och konkurser i drabbade branscher, allt detta antar jag också bara kommer drabba gamla människor.
Citera
2020-03-12, 16:59
Medlem
Vanstertrollets avatar
Hur märker ni av Coronavirusets påverkan på era arbeten? Själv har jag knappt några arbetsuppgifter längre då våra kunder ej vill utnyttja servicetrafik i dagsläget Massavbokningar av resor har det varit idag.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag är inte alls övertygad om att åldringar är de enda som drabbas, de råkar bara inte stå emot lika länge och är de första som dyker upp i statistiken.
Som jag sagt flera ggr kolla på Italien det är förmodligen den mest riktiga statistik vi har att gå på, Asiatiska länder har sedan länge tagit till hårda åtgärder eller har väldigt bra koll på vilka som är smittade eller inte. Kina litar jag inte ett skit på, jag har haft tillräckligt att göra med kineser för att veta hur de fungerar.
Iran vet jag inte men med tanke på de religiösa anticorona kurer som spridits i media kontra hur smittsamt det är i länder som inte gör på liknande sätt så har jag svårt att tro på deras uppgifter alls.

Exakt.
Anledningen till äldre dör först och åldern är hög på de döda.
Är för att äldre har sämre immunförsvar och klarar inte stå emot viruset lika länge.

Den info jag fått från Italien och Iran så är det massa unga vuxna 25-40 som dör.
Snittåldern vekar ligga runt 50 år.

Men väldigt få tonåringar, barn och väldigt få spädbarn. Vilket är märkligt med tanke spädbarns låga immunförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Nej.

Runt 70% har den svåra varianten i västvärlden just nu.

Hur vet du? har du någon rapport? 80% av alla som får det har ju förkylningssymptom.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Återigen, du kan inte veta att han kommer att överleva.

Ingen vet någonting om någonting förrän det har hänt om man vill spetsa till det. Väldigt många i den här tråden anser sig dock veta att det de inte vet. Jag påstår att han kommer att överleva viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kl 19 håller utbildningsministern presskonferens. Stänger skolorna då? Kör de över Tegnell?

Kommer inte att hända. Ingen i det här landet kan fatta några beslut.
Stängningen av skolor kommer tidigast om en vecka, när lärarna ligger på intensiven.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Dödligheten ligger ny på15.5%
68000 frisk förklarade och 4700 döda.

Beror på hur man räknar. De offentliga siffror som myndigheter, media och nationer använder ligger på runt 2,5%.
Citera
2020-03-12, 17:00
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ja för han har ju enväldigt tagit beslut om hur allt det här ska skötas

Hur detta ska misskötas menar du väl?

Och ja, T.om regeringen säger ju att de förlitar sig på honom.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Nordkorea

Nordkorea kanske bootar folk med, ett skott i pannan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dom är inte kloka.

Jodå, den här gången är det ganska bra resonemang, men tidigare faser har varit alldeles för slapphänta.

Nu är vi inne fasen "damage control", det enda de styrande intresserar sig för nu är att samhällsfunktionerna kan hållas igång. Den kritiska funktionen är vården av de mest behövande, jag skattar den till 1% av alla smittade, kanske mindre ( men siffran kan komma att ändra, dock att 10% kommer att behöva avancerad vård kommer inte att hända).

Damage control sker genom att hålla sjukhusen fria från smitta och personal på plats, samt att noggrant bevaka tillväxthastigheten i smitta, för blir den för hög, kommer vården inte att hinna med.

En lugnare tillväxthastighet hade relativt enkelt kunnat uppnås genom att tidigt sätta alla i karantän som kom från de tre/fyra värsta tidigare smittområdena, där valde man en helt meningslös "spårningsstategi" av kontakterna för de som redan var smittade, idiotiskt, tror Tegnell drev denna linje.

De kommande veckorna ger takten/trenden, inte mängden smittade, då nu endast de som ska läggas in på sjukhus testas. Det är en hyfsad stategi, men mörkertal och ffa. förskjutningen i resultatet ( inkubationstiden) gör det svårt att värdera. De flesta av drygt 600 som hittills konstaterat har smittan, fick den för ungefär en vecka sedan, då var antalet konstaterade fall under 100 ( minns inte exakt hur många). Det finns ett enormt mörkertal, nu börjar nog många från "Mellon" i lördags att visa symtom, men innan de förstår att de är smittade, de flesta får mycket lindriga symtom i början, har de skickat iväg ett ytterligare större gäng som får symptom nästa vecka....
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Va och handlade idag och såg att folk verka börja hamstra mat. Överdriver folk eller borde man också göra det?

Det kommer kanske dundra till om någon vecka. Än så länge behöver du inte oroa dig.
Citera
2020-03-12, 17:01
Medlem
Börjar nog bli lite kaos i skolor nu i Stockholm. Personal som kommti från riskområden och är nu hemma pga sjukdom. Kan inte bli testade pga de nya reglerna från FHM. Många personal som är "sjuka" och hemma. Föräldrar som frågar skolpersonal va fan håller skolan på med och varför är skolan öppen? Föräldra rhämtar barn direkt efter skolan, låter inte barnen gå till fritids. Har också hört om sjuka barn med feber i skolan idag, och detta skapar svåra problemi skolan för skolpersonalen hamnar i en svår situation hur detta ska hanteras. Föräldrar ska hämta dessa barn och de gör föräldrarna men dock efter de slutat jobba kl 16. Så Det går runt sjuka barn hela dagen i skolan. Källa: direkt kontakt med personal i en skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in