Citat:
Jag kan inte påstå att jag sett någon ryktesspridning om olika företag, och framförallt inte att det skulle påverka företagets möjlighet att hitta personal. Men det har säker att göra med vilken bransch man tillhör. Hör du till eliten i en högutbildad, efterfrågad yrkeskategori kan det stämma, men om man jobbar inom lager, butik, restaurang, verkstäder och liknande finns inget sådant. Och framförallt kan man inte välja och vraka mellan företag om det är ont om jobb och många arbetssökande.
Det är ju inget du kommer läsa i Aftonbladet (även om sådant har förekommit även där), men det hoppas jag att du förstår? Vi såg ju senast (vad jag minns) om hur illa Zalando behandlade sina svenska lagerarbetare, t.ex.
Det finns mycket jobb att välja mellan. Du har fel.
Citat:
Facket har absolut en utjämnade effekt på lönesättningen, man försöker motverka det som du beskriver. Att vissa favoriseras och drar iväg lönemässigt, medan andra släpar efter. Även de som inte är så effektiva har ju hyra och räkningar att betala, och måste få en lön de kan leva på.
Vissa behöver kunna favoriseras, eftersom att människor presterar olika. Och om inte prestation ger fördelar, så kommer det ju aldrig löna sig att prestera högt. Så varför anstränga sig (=utvecklingen stannar av)?
Citat:
Samma sak här. Om det finns hundra arbetslösa truckförare och ett ledigt jobb så behöver inte företagen premiera och motivera. Sånt kostar pengar. Man kan istället hota: den som inte jobbar tillräckligt snabbt och för tillräckligt låg lön blir snart utbytt mot någon billigare.
Men som sagt, är det tvärtom så att du är den ende i hela stan som har den kompetens företaget behöver, då kan du begära bra lön och förmåner. Det är där facket kommer in i bilden, att försöka fördela löneutrymmer något sånär rättvist.
Men som sagt, är det tvärtom så att du är den ende i hela stan som har den kompetens företaget behöver, då kan du begära bra lön och förmåner. Det är där facket kommer in i bilden, att försöka fördela löneutrymmer något sånär rättvist.
Jo. Om de vill ha den bästa truckföraren, som inte bara kör truck; utan även kommer med effektiviserings- och förbättringsförslag som utvecklar verksamheten, tar lead och driver på - då kommer de behöva premiera, oavsett utbud och efterfrågan.
Snacka om att du lever kvar i 1968.
Självfallet; Men det står varje människa fritt att utbilda sig, skaffa sig intressen och kunskap därtill. Det facken gör är tvärt om orättvist och hämmar utveckling!
Citat:
Företagen bjuder ju inte på allt detta av ren vänlighet, det gör man bara när man måste konkurrera om arbetskraften.
Man har inget val. Genom hårdare villkor för a-kassa är man tvungen att jobba, även för företag som betalar usel lön. Och det gör företagen om de kan. Ett företag har en uppgift, att skapa vinster år aktieägarna. Det innebär förstås att man inte delar ut pengar eller förmåner om man inte behöver, den vd:n skulle inte bli gammal på posten.
Man har inget val. Genom hårdare villkor för a-kassa är man tvungen att jobba, även för företag som betalar usel lön. Och det gör företagen om de kan. Ett företag har en uppgift, att skapa vinster år aktieägarna. Det innebär förstås att man inte delar ut pengar eller förmåner om man inte behöver, den vd:n skulle inte bli gammal på posten.
Exakt. Företagen bjuder på sådant för att de vet att det får värdefullt folk att stanna.
Hårdare villkor för a-kassa, vad menar du då, specifikt?
Och hur skapar man som företagsledare vinst?
Låt mig ge dig en ledtråd; Genom produktion och effektivitet. Människor antar inte vilka utmaningar som helst till vilken betalning som helst. Du behöver behandla din personal väl för att få en optimal produktion. Jag har varit på flertalet bolag som aktivt arbetat med sin "employee motivation culture", genom att sätta konkurrenskraftiga löner, bistå med utbildningar, resor och andra erbjudanden.
Man behöver aldrig göra utdelning på vinst, men vissa bolag gör det ändå. Hur förklarar du det? Det går ju rakt emot ditt påstående.
PostNord "äger" inte någon marknad alls. Privata aktörer får konkurrera med PostNord på lika villkor. Märkligt att de inte gör det va?
Jo, faktiskt.
Som andel av en växande befolkning så har sjukskrivningstalen minskat.