Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Följ med i utvecklingen. Hade du gjort det så hade du hört/läst om att unga personer ligger med andningsbesvär på intensiven i Italien. Det är alltså ingen vanlig förkylning.
Hur är jag obehaglig när jag skriver om vad som händer i världen? DET är kanske obehagligt, men inte jag. Tror du jag njuter av detta eller?
Att gamla gubbar och tanter går och gymmar i detta nu struntar jag i. Det talas om en allmän smittospridning i samhället och om de är 70+ och dessutom kanske har en sjukdomsbild så ligger de i allra högsta grad i en riskgrupp. Att då gå och gymma där folk tar på alla maskiner och man riskerar att smittas – ja den dumheten får stå för dem. Men nu har SATS stängt ner alla gym i hela Norden. Det borde kanske ge dig en hint om allvaret. Har inte tid att rita dig en bild.
Jag ser inget anmärkningsvärt i att folk dör.
Nu kom jag tillbaka från gymet, och det var sammanlagt 10 personer där inklusive personal. Det betyder att de äldre tagit sitt förnuft till fånga.
Anledningen till att jag tyckte du var obehaglig var att du kallade mig idiot osv. Begreppet idiot eller idioti började användas inom psykiatrin under 1700-talet och användes fram till 1960-talet. Jag tycker inte om användandet och populäriseringen av begreppet och ännu mindre att det skrivs böcker där alla människor som inte tycker exakt lika är "idioter". (Omgiven av idioter, av Erikson, Thomas). Boken blev dessutom en succé. Folk tyckte verkligen att de var omgivna av imbecilla och sinnesslöa psykpatienter när det med största sannolikhet är de själva som är den felande länken.
Downs syndrom kallades fortfarande på 1970-talet mongoloid idioti. Under 1800-talets början började man skilja ut vilka som skulle klassificeras som idioter från andra psykiskt sjuka, idioti beskrev man då som en särskild psykisk sjukdom. År 1868 introducerade Föreningen för sinnesslöa barns vård uttrycket sinnesslö med vilket man ville ersätta idiot-begreppet. Jag är tillräckligt gammal för att förstå vad uttrycket betyder. Därför använder jag inte det.