2020-03-12, 13:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Minns inte var det stod. Kan han ha hittat på ett personnummer spontant? samtidigt svårt att göra sådär på rak arm, skulle ju likagärna ha kunnat vara kopplat till ngn som bor i Lund tex. Då skulle han få fler frågor av poliserna. Har han uppgett en kompis personnummer? Också konstigt, vilket skulle tyda på att han verkligen förberett sig och ville uppge det för polisen. Klingar inte väl ihop med det att han själv ringde polisen från egen telefon. Trodde kanske dock inte att han ngnsin skulle åka fast, därav dumheten.
Det är inte bara att hitta på ett personnummer.
Jag tror det är den sista siffran som är en kontrollsiffra som beror på något slags sammanräkning av alla de andra siffrorna.

Det är ingen svår uträkning men rätt få personer vet hur man räknar och att göra det spontant känns inte rimligt. Fast i geokretsar kanske de håller på med sådant också.
Citera
2020-03-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, han såg det inte förrän flera månader senare att meddelandet var läst, som jag kommer ihåg det. Något datum stod inte, så han vet ju inte NÄR det lästes.

Han skickade ju SMS:et på morgonen den 15/5 så det datumet såg/ visste han.
Och då vet vi ju att Lena var död.

Men han och polisen kunde inte se det datum som SMS:et var öppnat och läst.

Tillägg: Bör tillägga att av det lilla jag hunnit läsa i FUP så har jag inte läst
om polisen fått fram exakt när SMS:et från N*a öppnades och lästes.
Information kan finnas om det, så får reservera mig för den uppgiften.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-03-12 kl. 13:47.
Citera
2020-03-12, 13:43
Medlem
Smhfs avatar
Länk till Huvudförhandlingsplanen/Sakframställan. För de nytillkomna i tråden, då inte alla läser långt tillbaka i tråden.

Vilka som ska vittna inför kommande dagar. Den kan förändras över tid beroende på olika orsaker.

https://www.docdroid.net/PvvYNO1/aa-huvudforhandlingsplan.pdf
Senast redigerad av Smhf 2020-03-12 kl. 13:47.
Citera
2020-03-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Konstigt att behålla lugnet så pass när ens exman dödat ngn... förmodligen tycker hon att det var helt rätt gjort, kanske ändå njuter lite inombords, därav kan hon leva med sig själv. Kan de båda ha intalat sig att "det fanns inget alternativ". LW har utmålats som liemannen, ngn som skulle ta död på dem till sist. Annars hade väl fasaden krackelerat redan i förhören, tänker jag. Ska verkligen bli "spännande" att få ta del av hennes vittensmål. VIlken dag sker detta?
Åklagaren har inte släppt dagsschemat med vittnesmål dag för dag. Möjligt är det så att de inte vill att det skall vara offentligt. Jag har nämligen försökt få tag på det ett flertal gånger. Det kan också vara så att folk helt enkelt får stå stand by och att man kallar på vittnen en eller två dagar innan. Men DET känns märkligt.
Möjligt är det så att man nästa vecka, när det inte är förhandling alls, så har man lite mer koll på tidsaspekterna och börjar schemalägga. Vittnen skall kallas, vissa kan inte den dagen eller den andra dagen, det skall pusslas och ha sig. Kanske man kan få något veckan därpå. Dvs från 23 mars kanske det finns ett dagsschema med vittnesmålen uppställda.
Citera
2020-03-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Han skickade ju SMS:et på morgonen den 15/5 så det datumet såg/ visste han.
Och då vet vi ju att Lena var död.

Men han och polisen kunde inte se det datum som SMS:et var öppnat och läst.
Han skickade sms:et då. Men han såg inte att det var läst förrän flera månader efteråt. Så NÄR det är läst är det tydligen ingen som kan se.
Citera
2020-03-12, 13:49
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Jag trodde SD skulle förhöras idag med men han kanske är klar?
Citera
2020-03-12, 13:51
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000

I morgon fredag sista förhöret med SD
Citera
2020-03-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Mandy kan vara nick för en viss person/ personlighetstyp eller drogen MDMA, används av amerikaner enligt nedan:

https://www.google.se/amp/s/www.urbandictionary.com/define.php%3fterm=Mandy&amp=true

Tycker beskrivningingen stämmer ganska bra in på Lena..

JG har en vän på FB som heter Mandy
Citera
2020-03-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Tror de fortsätter med försvarets förhör av honom imorgon samt ett par vittnesmål. Sen är det en veckas uppehåll i förhandlingarna.
Citera
2020-03-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Lenas son N*a skickade förstås SMS:et till mammans försvunna mobil,
den som hon hade med sig på natten.

Det är Lenas Samsung Galaxy S7 som saknas.

När jag skickar ett SMS till en person, så står det "Levererat" på mitt meddelande
som jag skickat, SMS:et är skickat och har nått mottagaren.

När personen jag skickat SMS:et till har öppnat och läst det, står det "Lästa" vid det
SMS jag skickat.

Så på förmodligen detta sätt kunde N*a se att hans SMS till Lena på morgonen var
öppnat och läst efter hennes död och vilket han delgivit polisen.

Så fungerar det för mig, som har iPhone. Men jag frågade just sonen, som är Samsung-fantast och har haft flera varianter, och han säger att det inte står ”Läst” för sms.
Citera
2020-03-12, 14:07
Medlem
Citat:
Jag citerar mitt eget inlägg. Uppgifterna var fullt ut lögn att hon satt upp vid "nåt plank". Enligt polisens egen rapport så står det följande:

Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket. Växtligheten var orörd/uppvuxen.

Vad är det för jävla nötter som den där T*we berättade om i förhör? Bara några sensationsmakare? Typ som Snoris och Glorian här i tråden. Riktigt smaklöst att gå ut med lösa antaganden bara för att göra en grotesk poäng om hur Lenas kropp befann sig.

Jag läste förhöret med T*we för någon dag sedan. Det kom där fram att
personen i fråga hade missbruksproblem, i alla fall vid den tiden. Kanske
vännerna som T*we berättade om hade samma problem och därför
påverkade av någon substans fabulerade vilt omkring sig?

Däremot har jag läst i FUP (skrev tyvärr ej upp aktbilaga och sida) att
Lenas högra arm stod upp från kroppen.

Vilket förklarades av att GM hade vänt på hennes kropp för att kunna
öppna fickorna och tömma dessa på bl a mobilen. Vid vändningen av
kroppen hade då ärmen/sömmen på den gröna fleecetröjan "dragits åt"
vid axeln (ej exakta ord, fritt ur minnet) och gjort att den högra armen
stod upp från kroppen.
Citera
2020-03-12, 14:07
Medlem
Citat:
Nej, han såg det inte förrän flera månader senare att meddelandet var läst, som jag kommer ihåg det. Något datum stod inte, så han vet ju inte NÄR det lästes.

Någon kan ju ha kopplat upp mobilen under en utlandsresa och läst. Då syns det inte i svenska ”systemet”.

Sen skulle det ju självklart vara förknippat med viss risk.

Går alla Samsung ”vanliga” sms på telefonnumret eller finns det nån variant på iMessage undrar jag? Vet att det finns nån Google Duo men det är en röst och video-app.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in