2020-03-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag har en intervju på mån... Min första på länge! Hade fixat i ordning mig och tänkt på intervjun varje dag så jag blir fortsatt arbetslös då för ingen kmr vilja anställa en sjuk person... Fan vill gråta nu!

Kan man inte ta något snabbt prov!

Du får väl säga att du är sjuk? Är inget företag som kommer neka dig att flytta fram en intervju pga sjukdom. Om de gör det tror jag inte det är ett företag värt att jobba på ändå.

Såvida du inte kan bygga ett eget test kit får du leva med att du kanske är smittad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Lite perspektiv i dessa tider:

4 miljoner dör av fetma och dess följdsjukdomar globalt årligen. Fler än som dör av svält.

Fettma smittar inte. Riksmongo.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RiotSquad.
Nu låses alla avdelningar på lasarettet. Folk stjäler handsprit, masker osv.

Riktigt jävla vidrigt.
Sverige är fullt av egoister. Det blir väldigt uppenbart nu.
Citera
2020-03-12, 13:17
Medlem
Covids avatar
Whataboutism. Med ditt synsätt är det mest rationellt att inte göra ett skvatt åt terrorism, eftersom det är så få som dör. Men eftersom vi inte vill leva i rädsla, och eftersom vi inte accepterar sådant våld som princip, gör vi något åt det.

Som så många andra verkar du inte förstå att utan åtgärder kommer tiomiljontals människor att dö, samtidigt som sjukvården belastas och andra följdeffekter tillkommer. Det kostar mer att inte göra något.

Visst, man kan anlägga ett hyperrationellt stalinistiskt statistiskt synsätt om att låta saken bero, att låta de gamla och sjuka trilla av pinn naturligt och på så sätt minimera samhällskostnaderna. Det berättar dock något om hur vi är som människor. Vi kan ju då lika gärna glömma mänskliga rättigheter och sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det som är allvarligt är att man stänger ner samhället utan anledning.
Det gör mer skada än själva viruset självt.

Vi lever på 2000-talet inte 1700-talet, nu verkar vuxna människor springa runt som yra höns.
Är det månne den höga medelåldern hos EU-mogulerna som gör att de är nervösa?

Folk dör hela tiden, av en massa anledningar. 7000 dör av luftföroreningar i Sverige varje år, ett par tusen dör väl i trafiken och lika många av självmord.

Och nu är paniken nära när 1 person som antagligen var 80+ har dött i Sverige ....är det rationellt?

Litet skall man vara med om innan öronen trillar av som den leprasjuke sa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det som är allvarligt är att man stänger ner samhället utan anledning.
Det gör mer skada än själva viruset självt.

Vi lever på 2000-talet inte 1700-talet, nu verkar vuxna människor springa runt som yra höns.
Är det månne den höga medelåldern hos EU-mogulerna som gör att de är nervösa?

Folk dör hela tiden, av en massa anledningar. 7000 dör av luftföroreningar i Sverige varje år, ett par tusen dör väl i trafiken och lika många av självmord.

Och nu är paniken nära när 1 person som antagligen var 80+ har dött i Sverige ....är det rationellt?

Litet skall man vara med om innan öronen trillar av som den leprasjuke sa.

Du slutar väl inte att äta för att barn dör av svält varje dag?

Det är inte panik, det är respekt för att varje liv är värdefullt oavsett ålder.
Det är respekt för att människor i alla åldrar med underliggande sjukdomar ska skyddas.
Varför ska vi acceptera att vården kommer bli överbelastad mer än den ändå är? Varför ska vi acceptera att människor med andra sjukdomar inte kommer kunna få samma vård som innan för att sjukhusen fylls med coronapatienter som inte kan andas av sig själv?

Med ditt sätt att resonera kan vi alltså lägga ner all vård för människor som är 70+ för de ska ändå dö inom en snar framtid...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Det är givetvis bara en tidsfråga nu innan Sverige också bommar igen alla förskolor, skolor och universitet.

Senast i morgon kommer det att meddelas att de är stängda i en månad från och med måndag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Varför blev Italien ett sådant fäste?
Kinesiska turister eller turister i allmänhet?

Svenska projektledare och andra lyxlirare som varit och sålt i Kina och sen kopplat av med skidsemester i Italien?

Citat:
Den delen av Italien, söder om Milano, som först stängdes ned är en av de absolut rikaste regionerna i Europa. Här finns också en stor del av de 300 000 kineser som lever i Italien. Många arbetar som underbetalda och ofta svartjobbande arbetare i textilindustrin.

Citat:
– I ett nödläge agerar vi italienare snabbt, som vid en skogsbrand, till exempel. Men det måste vara nödläge, säger han och lägger till:

– Dessutom är vi generösa människor. Trots att vi är medelhavsmänniskor som lever för att umgås så accepterar de flesta i dag de nya restriktionerna, säger han.

Citat:
Italienarna har en kollektiv förmåga att behålla sitt lugn i svåra situationer. Det har Expressen konstaterat i allt från jordbävningar i centrala bergstrakterna av Italien, till terrorattentat i Afghanistan i Kabul eller Lashkar-Gah. Där är de italienska sjukhusen de överlägset bäst fungerande av alla.

Jag minns hur Luca Radaelli, dåvarande och outtröttlig landchef för hjälporganisationen Emergency beskrev arbetet i det kaotiska Helmand i södra Afghanistan. Deras sjukhus uträttade mirakel dygnet runt (och göra det veterligen fortfarande). Allt i en bokstavlig korseld av motstridiga intressen och viljor.

– För att vårda människor i ett av världens mest korrupta länder, där vi har opiummaffior, regeringsstyrkor, talibaner och religiösa fanatiker, allt i mitt i ett brinnande krig… ja, då finns det nog inte någon som är bättre lämpad för uppgiften än en italienare, skrattade Luca över glas med förbjudet innehåll i det spartanska huset i Laskar-Gah under tiden som vi tjuvlyssnade på musik på lägsta volym.

https://www.expressen.se/nyheter/italien-ar-europas-patient-nummer-1/
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är överbevisad men fortsätter i alla fall? Viruset har såklart spridits i månader i Iran, att det idag är vår där påverkar knappast spridningen i Januari och Februari vilket idag ger sjukdomsfallen.

Som sagt, det finns ingen ände på dårar i flashback.
Du är förhoppningsvis medveten om att inkubationstiden är en dryg vecka, inga tecken på att spridningen avtar samt att i förra veckan så låg temperaturen på dryga 11C. Under den perioden gick antalen fall från ~3500 till OVER 9000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Går man in och läser om svininfluensan stora tråden på flashback så ser man hälften av folket som kommenterar här skriva sina teorier om sjukdomen och jämför procent hit och dit och även skriver det är jordens undergång precis som i corona tråden 😂😂

hypokondri folket ger sig aldrig och lever med sina tankar att vi alla kommer dö pga corona.

Krya på er

För det är verkligen en stor andel av kommentarerna som menar att det är jordens undergång? Tror inte jag sett en enda, men visst.

Vad är egentligen grejen med inbillska metadiskussioner? Istället för att bemöta någon i tråden så målar du upp en bild av trådens innehåll som uppenbarligen inte stämmer. Det är precis som att du inte besitter någon som helst intellektuell förmåga utan istället hittar på lite hipp som happ.

(Och innan du går in på meta-meta-meta nivån så vill jag poängtera att jag faktiskt bemötte ditt fullständigt efterblivna meta-inlägg istället för att hitta på.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Berätta i detalj vad som händer.
Kanske lite svårt hrmm...
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Lite perspektiv i dessa tider:

4 miljoner dör av fetma och dess följdsjukdomar globalt årligen. Fler än som dör av svält.

Fetma, är det smittsamt?
Citera
2020-03-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Varför blev Italien ett sådant fäste?
Kinesiska turister eller turister i allmänhet?

Svenska projektledare och andra lyxlirare som varit och sålt i Kina och sen kopplat av med skidsemester i Italien?
Jag undrar också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in