2020-03-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så tror jag också att det är men mejl, meddelandeappar, molntjänster är alla kopplade till någon typ av konto som man loggar in på (från vilken annan enhet eller vilket annat telefonnummer som helst).

SMS är en gammal funktion med (jämförelsevis ) gammal teknik och det jag frågar är om det inte bara är kopplat till telefonnumret?

Om man kopierar över innehållet i en mobil till en annan med ett annat telefonnummer så kommer inte väntande SMS med (tror jag)? Hur ska man kunna kopiera innehållet utan att starta mobilen?
Om man kopierar innehållet borde polisen kunna se det också.

Antingen är det något jag inte förstår eller också kan jag inte ställa frågan tillräckligt klart så jag ger upp.

Jag är med på hur du menar.
”Old school” SMS är kopplat till simkortet ja. Svårt att avgöra vilken app detta sms skulle ha skickats med. Är det Whatsapp eller liknande så följer det ju med ”kontot”. Där ser man också läskvitton.

Är kass på Google/Android så jag släpper det väl också tills nån som vet bättre kan reda ut.

Förutsättningen är då som sagt att man vet om det var ett vanligt sms eller via nån annan av alla dessa appar som nämnts i tråden.

Edit: Söker man någon akut så lägger man nog en bombmatta i alla chatt-appar man har.
Senast redigerad av Avel 2020-03-12 kl. 12:50.
Citera
2020-03-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hon kanske tror att chansen för henne att gå fri är större såhär? Vad tror du?
Ingen aning. Hiding har släppt henne och misstankarna mot henne är avskrivna. Åtminstone vad gäller mord. Inget säger att Hiding INTE kommer rota vidare när detta mål är klart.

Jag misstänker att vår kära HD gör bäst i att faktiskt komma ut i ljuset med allt hon vet. En sittning med Hiding en eftermiddag eller två kan nog få HD att må bra. Om hon inte är en struts. Vilket jag misstänker att hon är.
Citera
2020-03-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan säkerhetskopiera Android. Men det görs inte per automatik. Man måste ha den fysiska mobilen i handen när man gör det. Men jag är inte så teknisk - så det kan finnas andra sätt att "klona" en mobil.

Säkerhetskopian ligger väl i en molntjänst i väntan på att någon pajar mobilen. Då kan man tanka ner säkerhetskopian till sin nya fina nyinköpta mobil och foton, installerade chat-appar m.m är ”räddade”.

Men som sagt. Ingen aning hur hennes setup med enheter såg ut.
Citera
2020-03-12, 12:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Aktbilaga 145, sid 303

Hur kan Stefan, dagen efter att Lena försvunnit, veta att det inte kommer att lösa sig?

Under eftermiddagen den 15/5-18 cirka kl 15 :30 gick jag ut från polisstationen och över parkeringen. När jag kommer i höjd med cykelställen möter jag en man som säger "Hej Linda", först då ser jag att mannen är Stefan Davidsson, jag är bekant med honom genom ridsporten. Jag stannar till och hälsar, varpå Stefan frågar mig hur det är med mig och i och med det frågar jag honom samma fråga. Stefan svarar då att det inte är bra alls och undrar om jag inte hört om den försvunna kvinnan? Jag svarar honom att det hade jag ingen vetskap om, Stefan fortsätter att berätta att det är hans granne och det är så hemskt och kvinnan definitivt inte försvunnit frivilligt utan det har hänt något. Han säger att kvinnan aldrig skulle försvinna frivilligt, och att hon ärju dessutom pastor. Jag frågar då om hur kvinnan mådde psykiskt om det kunde vara så att hon kanske mådde dåligt, Stefan svarar mig då "nej nej, hon var starkare än någonsin nu". Min kollega ropar på mig och säger att vi måste åka, Stefan säger då "jaja både du och jag har bråttom så hej då". Jag säger då till honom att hoppas det löser sig och att kvinnan kommer hem igen, då säger Stefan till mig "nej det kommer inte lösa sig", jag säger då till honom "jodå det kan det visst göra", varpå han svarare något i stil med" nej jag tror inte det faktiskt". Jag upplever det som att Stefan aktivt ville tala om detta då han själv styrde in samtalet om den försvunna kvinnan. Jag får uppfattningen av att Stefan är stressad och orolig, men inte att han är ledsen över kvinnans försvinnande.

FUP består till stora delar av liknade upplevda efterhandskonstruktioner.

Efter att skvallret gått i bygden så har varje möte med SD mystifierats på att sätt som definitivt inte hör hemma i en rättssal. Man hade hoppats på att Åkl kunde dra en tydligare gräns för vad som avhandlas av skvallerkärringarna i tråden och FUP.

Icke då, stora delar av FUP liknar den iris-klärvoajans som några av trådens flitigare postare ägnat sig åt.

Åklagarens "vittnen" som mött SD bedyrar han tittade ner, tittade upp, tittade inte, tittade sig omkring verkade nervös, var konstigt lugn, var stirrig, gick konstigt, åt konstigt, städade, städade inte, hade ovanligt korta naglar, etc etc.

Det enda som saknas i FUP är hans grisögon och det bestialiska mordet på bromsen som "vittnats" om i tråden

I vilket fall, hade FUP blivit betydligt tunnare om skvallertrams rensades bort. Det hade kanske haft det goda med sig att någon enda orkat sig igenom hela FUP

Till förvar mot lösa antaganden
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-12 kl. 13:19.
Citera
2020-03-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ingen aning. Hiding har släppt henne och misstankarna mot henne är avskrivna. Åtminstone vad gäller mord. Inget säger att Hiding INTE kommer rota vidare när detta mål är klart.

Jag misstänker att vår kära HD gör bäst i att faktiskt komma ut i ljuset med allt hon vet. En sittning med Hiding en eftermiddag eller två kan nog få HD att må bra. Om hon inte är en struts. Vilket jag misstänker att hon är.

Har svårt att förstå psykologin bakom strutsbeteendet när ngn blivit mördad... Tycker man att det "inte är så farligt". Är mord / döden så avdramatiserat, är man så känslokall, skrämmer inte ond bråd död en alls?? Och även om hon inte skulle ha varit inblandad, är man inte skakad efter att ett hemskt mord skett ngn man känner, även om det råkar vara ens kärleksrival. Deras beteende efteråt är oförståeligt, oavsett om de mördat eller inte.Har de ett komplett avtrubbat känsloliv?
Citera
2020-03-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag är med på hur du menar.
”Old school” SMS är kopplat till simkortet ja. Svårt att avgöra vilken app detta sms skulle ha skickats med. Är det Whatsapp eller liknande så följer det ju med ”kontot”. Där ser man också läskvitton.

Är kass på Google/Android så jag släpper det väl också tills nån som vet bättre kan reda ut.

Förutsättningen är då som sagt att man vet om det var ett vanligt sms eller via nån annan av alla dessa appar som nämnts i tråden.

Edit: Söker man någon akut så lägger man nog en bombmatta i alla chatt-appar man har.

Vad innebär det?
Citera
2020-03-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Relativt tidigt i tråden (sensommare/hösten 2018) kom det upp påståenden om att LW bytt lås p g a att hon kände sig otrygg. SD skulle ha vägrat lämna tillbaka en nyckel han fått av henne. Kanske var hon orolig för att SD skulle kunna komma och överraska henne i säng med en annan man, precis som dottern Est*er råkade göra?

Detta med kodlåset var ett mycket stort diskussionsämne under 2018.
Som jag minns det var kontot Sh.Holmes mycket aktivt och engagerat i frågan.
Kan försöka leta imorgon.
Nu natti.

Svarar sent men kanske tillför något.
Som jag läst i olika förhör så hade SD kod till nya låset, han och LW hade samma kod
till varandras lås. Det har även sagts att SD själv satte in låset hos LW.
Vidare så hade olika närstående olika koder.

Hur hänger det ihop med att hon bytt lås pga rädsla för SD?
Eller var det den vanliga berg - och dalbanan mellan de två,
att hon ändrade sig efter påtryckningar osv ...
Citera
2020-03-12, 12:56
Medlem
Citat:
Jag citerar mitt eget inlägg. Uppgifterna var fullt ut lögn att hon satt upp vid "nåt plank". Enligt polisens egen rapport så står det följande:

Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket. Växtligheten var orörd/uppvuxen.

Vad är det för jävla nötter som den där T*we berättade om i förhör? Bara några sensationsmakare? Typ som Snoris och Glorian här i tråden. Riktigt smaklöst att gå ut med lösa antaganden bara för att göra en grotesk poäng om hur Lenas kropp befann sig.

Det har i och för sig stått att märken på träden då GM slagit fel, var på så låg höjd att man kan tänka
att hon satt ner lutad mot trädet.
Men mycket riktigt så fann polisen henne liggande på sidan och kom fram till att hon först
legat på magen-
Eller kan de som först upptäckte LW ha tagit i henne (sittandes) för att kolla om hon var vid liv eller
inte och så hon hamnade på magen, vänt på henne igen så hon hamnade på sidan, liggande ..?
Senast redigerad av Moschata 2020-03-12 kl. 13:04.
Citera
2020-03-12, 12:59
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 147 s 707.

FLI: Har du skickat messenger till Lena efter det.efter den 15 maj 2018?

MT: Tror jag skickat nått meddelande (ohörba1t) tror jag faktiskt.

FLl: Vad är det för nått då?

MT: Jag minns inte jag tror att det var nån gång när jag var. .. när jag lyckades känna sorg.

Kan det vara möjligt att denna man kan känna sorg?!
Citera
2020-03-12, 13:03
Medlem
Citat:
Vad innebär det?

Om jag akut behöver få tag på dig om du är försvunnen så skickar jag meddelande i alla appar vi har gemensamt.

Som mor och son har man kanske som exempel i det här fallet klassiskt SMS, Messenger och Whatsapp som man kan skicka på.
Det jag menade med bombmatta. Man kontaktar via alla kända kanaler.

Det verkar vara känt annars att det fanns viss transparens kring konton och koder mellan SD och LW. SD kan m a o ha tillgång till hennes mobilinnehåll.
Senast redigerad av Avel 2020-03-12 kl. 13:07.
Citera
2020-03-12, 13:04
Medlem
Citat:
Han uppgav i förhör att han uppgett sitt riktiga namn och personnummer. Alltså att poliserna ljuger.

Detta (att han angivit fel namn & personnummer) hade jag missat fram tills igårkväll då jag skumläste polisrapporteringen. Enligt poliserna hade Stefan sagt att han bodde i Vivalla men när de sökte på personnumret han angav fick dom upp att han var hemmahörande i Sköllersta. Vems personnummer kunde han rabbla upp bara sådär?

Var det Lena som övertalade honom att ringa polisen? I vilken Aktbilaga finns info om detta?
Citera
2020-03-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Exakt, som jag skrivit några gånger tidigare. SD räknade inte med att de skulle skicka en bil på ett sånt larm en helgkväll utan räknade nog med att de hade fullt upp. Han blev nog helt ställd när de dök upp.

Toppenbra iakttagelse! Där fick vi svaret på hur det låg till. Och av den anledningen vill han inte tala om för poliserna vem han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in