Citat:
Ursprungligen postat av
izzisbell
Aktbilaga 145, sid 303
Hur kan Stefan, dagen efter att Lena försvunnit, veta att det inte kommer att lösa sig?
Under eftermiddagen den 15/5-18 cirka kl 15 :30 gick jag ut från polisstationen och över parkeringen. När jag kommer i höjd med cykelställen möter jag en man som säger "Hej Linda", först då ser jag att mannen är Stefan Davidsson, jag är bekant med honom genom ridsporten. Jag stannar till och hälsar, varpå Stefan frågar mig hur det är med mig och i och med det frågar jag honom samma fråga. Stefan svarar då att det inte är bra alls och undrar om jag inte hört om den försvunna kvinnan? Jag svarar honom att det hade jag ingen vetskap om, Stefan fortsätter att berätta att det är hans granne och det är så hemskt och kvinnan definitivt inte försvunnit frivilligt utan det har hänt något. Han säger att kvinnan aldrig skulle försvinna frivilligt, och att hon ärju dessutom pastor. Jag frågar då om hur kvinnan mådde psykiskt om det kunde vara så att hon kanske mådde dåligt, Stefan svarar mig då "nej nej, hon var starkare än någonsin nu". Min kollega ropar på mig och säger att vi måste åka, Stefan säger då "jaja både du och jag har bråttom så hej då". Jag säger då till honom att hoppas det löser sig och att kvinnan kommer hem igen, då säger Stefan till mig "nej det kommer inte lösa sig", jag säger då till honom "jodå det kan det visst göra", varpå han svarare något i stil med" nej jag tror inte det faktiskt". Jag upplever det som att Stefan aktivt ville tala om detta då han själv styrde in samtalet om den försvunna kvinnan. Jag får uppfattningen av att Stefan är stressad och orolig, men inte att han är ledsen över kvinnans försvinnande.
FUP består till stora delar av liknade
upplevda efterhandskonstruktioner.
Efter att skvallret gått i bygden så har varje möte med SD mystifierats på att sätt som definitivt inte hör hemma i en rättssal. Man hade hoppats på att Åkl kunde dra en tydligare gräns för vad som avhandlas av skvallerkärringarna i tråden och FUP.
Icke då, stora delar av FUP liknar den iris-klärvoajans som några av trådens flitigare postare ägnat sig åt.
Åklagarens "vittnen" som mött SD bedyrar han tittade ner, tittade upp, tittade inte, tittade sig omkring verkade nervös, var konstigt lugn, var stirrig, gick konstigt, åt konstigt, städade, städade inte, hade ovanligt korta naglar, etc etc.
Det enda som saknas i FUP är hans grisögon och det bestialiska mordet på bromsen som "vittnats" om i tråden
I vilket fall, hade FUP blivit betydligt tunnare om skvallertrams rensades bort. Det hade kanske haft det goda med sig att någon enda orkat sig igenom hela FUP
Till förvar mot lösa antaganden