2020-03-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller också är jag en teknisk idiot och har missat något.
För många år sedan använde jag läskvitto ibland när jag skickade SMS.
När jag då kollade så såg jag om mottagaren hade läst SMS:et eller inte.
Men vad jag minns så visades inte information om NÄR meddelandet hade lästs, bara att det hade lästs.

Det jag nu undrade var om polisen via operatören kan få fram info om vid vilken TIDPUNKT meddelandet lästes.
Hur kunde meddelandet läsas om telefonen var avstängd?
Om meddelandet lästes så måste telefonen ha satts på.
Borde inte polisen se detta?

Om någon dör och dennes mobil försvinner i samband med det så kan den som har inloggningsuppgifter till kopplat konto (mejl + lösen) återskapa telefonens innehåll.

Sitter SD på inloggningen och inte polisen så kan det i teorin finnas en ”klonad” LW-mobil därute.

Kan då också förklara aktiviteter i hennes mejlkorg efter hennes död.

Se även mitt tidigare inlägg några nr bakåt.
Senast redigerad av Avel 2020-03-12 kl. 12:30.
Citera
2020-03-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om någon dör och dennes mobil försvinner i samband med det så kan den som har inloggningsuppgifter till kopplat konto (mejl + lösen) återskapa telefonens innehåll.

Sitter SD på inloggningen och inte polisen så kan det i teorin finnas en ”klonad” LW-mobil därute.

Jag tror inte den tekniken finns på Samsung (Android) som Lena hade. Iphone tror jag har något sådan - men är väldigt osäker där.
Citera
2020-03-12, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
..... osv... osv...Vad Joakim minns så säger Stefan efter han pratat i telefonen "Jag fick precis reda på att min
granne är försvunnen" och "jag har ingen god magkänsla
hon skulle aldrig lämna sina barn"
J*akim sa något i stel med "vad tråkigt" och "hoppas det löser sig".

Varför säger han så? "Jag fick precis veta...". Kl 13.00? Det där visste han ju redan kl 7.00 på morgonen efter att N*a ringt? Vad fan håller han på med?

Gör bort sig... Måste svaret vara.

Det måste finnas en gräns där varje människa med sunda vätskor inser att precis NU har jag sagt en konstig sak för mycket.
För lägger man ihop ALLT som Stefan anser att han har svarat på i olika förhör och till andra människor, så måste han väl för guds skull börja inse att det ballar ur.

exempel.
Cyklade du på mordnatten ???
Först - JA, tre gånger var jag ute.....
Sen - Vet Inte, kommer inte ihåg, kan ha varit ute och cyklat, men jag minns inte.....
Och sist - Nä, jag cyklade aldrig. Det var nog veckan innan som jag cyklade....

Inte ens en så lite sak som "hur många vattenspridare dom har" kunde dom komma överens om Hanna o Stefan.
Först var det 3 st enl Hanna, Sen vet ingen av dom hur många dom har, och sist så har dom bara 1 st längst in i växthuset.

- Stefan, är du svartsjuk ?
- Nä, det tycker jag inte....
- Hur förklarar du detta meddelande som du skrev till Lena då ??
Lena, Förlåt uppriktigt och ärligt förlåt jag vet inte vad som flög i mig denna gången heller jag blir bara så desperat svartsjuk när du skall bort med nån annan tror jag inte vill förlora dej och reagerar si i helvete dumt klart jag inte vill dig något illa......

Självklart så anser ju inte Hanna heller att Stefan är svartsjuk.... Självklart inte.

Det finns så mycket konstigt och motsägelsefullt i denna historia så det blir nästan bara löjligt när Stefan eller Hanna öppnar munnen. Dom är helt synkade i sina svar och tycker exakt lika dant varje gång.
Dom klassas ju trotts allt som vuxna i lagens namn, men det är som att lyssna på två 5-åringar som har stulit godis, försvara sig.... Öh, Eh, Ah, Nä jag vet inte, jag kommer inte ihåg !!

Jösses.
Citera
2020-03-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Vore ju mycket intressant att veta vad SD har för förklaring till att han uppgav falskt namn till polisen där på fredagskvällen. Har han gett någon anledning till det eller är det ytterligare en gång hans selektiva minne enbart resulterar i ett "jag vet inte/jag minns inte/ingen aning"?

Det måste ju finnas något slags plan till varför han ljuger rakt i ansiktet på poliserna?

Han uppgav i förhör att han uppgett sitt riktiga namn och personnummer. Alltså att poliserna ljuger.
Citera
2020-03-12, 12:36
Medlem
Citat:
Hon kan häktas en vecka på skälig misstanke. Men det finns ingen anledning. Vi får hoppas att man tar sig tid att utreda henne när målet mot SD är packat och klart.

HD går ingenstans. Man kan ta det ganska lugnt i den utredningen. För henne lär det bli lite jobbigt dock. SD blev ju inplockat av insatsstyrkan med buller och bång. Och om HD kopplar in hjärncellen så finns det risk att detta kommer hända även henne. Med barnen hemma. Begriper inte att hon riskerar så mycket för en psykopatvariation som SD.

Men kan man inte förklara hennes agerande mer genom att hon skyddar sig SJÄLV och tror att hon kan undgå straff genom att inte avslöja sin egen inblandning?
Citera
2020-03-12, 12:36
Medlem
Citat:
T*we var ute drack vin en kväll, hon mötte två killar som berättade att de varit kontakt med personerna som hittat Lenas kropp. De sa att Lena var jävligt illa tilltygad och att hon suttit upp mot nått plank, hon låg inte ner. Det hade sett fördjävligt ut.

Detta har jag fullständigt glidit över. Satt hon upp? Fy fan.
Jag citerar mitt eget inlägg. Uppgifterna var fullt ut lögn att hon satt upp vid "nåt plank". Enligt polisens egen rapport så står det följande:

Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket. Växtligheten var orörd/uppvuxen.

Vad är det för jävla nötter som den där T*we berättade om i förhör? Bara några sensationsmakare? Typ som Snoris och Glorian här i tråden. Riktigt smaklöst att gå ut med lösa antaganden bara för att göra en grotesk poäng om hur Lenas kropp befann sig.
Citera
2020-03-12, 12:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte den tekniken finns på Samsung (Android) som Lena hade. Iphone tror jag har något sådan - men är väldigt osäker där.

Någon som vet kan säkert bekräfta men vore konstigt om Google/Android inte hade samma möjlighet till säkerhetskopiering.

Så om SD, men inte polisen, har inloggningsuppgifterna och det samtidigt är sant att meddelandet från sonen lästs (sms eller annan app är ju frågan dock) efter hennes död så gör jag lekmanna-bedömningen att hennes mobil klonats. En guldgruva för någon som SD.

Alternativt lästs på annan enhet som då är kopplad till samma konto. Nu också på villovägar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag är inte så säker på att huset var avspärrat för tiden när han var inne och hämtade bla cementblandaren däremot så säger han att han (om det var i ett förhör eller till en granne kommer jag inte ihåg... tror att det var en granne som frågade) som förklaring att han inte vill bli inblandad.

Han kanske ville hämta cementblandaren innan huset skulle bli avspärrat?

Men jag skulle gärna vilja luska i mer kring det här med att han visste klockan 10 (i sms till ngn) men ändå är förvånad när SD plötsligt berättar kring 14. Ngn som orkar sammanfatta det som finns i förhör, mobiltrafik etc angående detta. En förklaring kan ju vara att paret som fått sms minns fel vad gäller tidpunkt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Men kan man inte förklara hennes agerande mer genom att hon skyddar sig SJÄLV och tror att hon kan undgå straff genom att inte avslöja sin egen inblandning?
Ja visst är det så. Om man nu tror att man kan undgå straff och hoppas på att åklagaren blundar för hennes vetande om ärendet. Nå, preskriptionstiden är 10 år.
Citera
2020-03-12, 12:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Se även mitt tidigare inlägg några nr bakåt.
Så tror jag också att det är men mejl, meddelandeappar, molntjänster är alla kopplade till någon typ av konto som man loggar in på (från vilken annan enhet eller vilket annat telefonnummer som helst).

SMS är en gammal funktion med (jämförelsevis ) gammal teknik och det jag frågar är om det inte bara är kopplat till telefonnumret?

Om man kopierar över innehållet i en mobil till en annan med ett annat telefonnummer så kommer inte väntande SMS med (tror jag)? Hur ska man kunna kopiera innehållet utan att starta mobilen?
Om man kopierar innehållet borde polisen kunna se det också.

Antingen är det något jag inte förstår eller också kan jag inte ställa frågan tillräckligt klart så jag ger upp.
Citera
2020-03-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ja visst är det så. Om man nu tror att man kan undgå straff och hoppas på att åklagaren blundar för hennes vetande om ärendet. Nå, preskriptionstiden är 10 år.

Hon kanske tror att chansen för henne att gå fri är större såhär? Vad tror du?
Citera
2020-03-12, 12:43
Medlem
Citat:
Någon som vet kan säkert bekräfta men vore konstigt om Google/Android inte hade samma möjlighet till säkerhetskopiering.

Så om SD, men inte polisen, har inloggningsuppgifterna och det samtidigt är sant att meddelandet från sonen lästs (sms eller annan app är ju frågan dock) efter hennes död så gör jag lekmanna-bedömningen att hennes mobil klonats. En guldgruva för någon som SD.

Alternativt lästs på annan enhet som då är kopplad till samma konto. Nu också på villovägar.
Man kan säkerhetskopiera Android. Men det görs inte per automatik. Man måste ha den fysiska mobilen i handen när man gör det. Men jag är inte så teknisk - så det kan finnas andra sätt att "klona" en mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in