2020-03-12, 11:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kan bero på att man testat mer där än i Sverige. Men mörkertalet är stort. Räknar man bakåt från första dödsfallet och antar en mortalitet på 1-2% så har vi antagligen redan mellan 2500 och 5000 fall i Sverige just nu.

Det är därför vi nu kommer få se det som kan uppfattas som panikåtgärder.

- stängda dagis
- stängda skolor
- stängda biografer
- stängda shopingcenter

- stängda arbetsplatser
- isolering av ålderdomshem.

- uppmaning till medborgarna att hålla sig hemma.

Om någon vecka eller två kommer man stänga ned kolektivtrafiken.

Vår beredskap var god för några dagar sedan.
Citera
2020-03-12, 11:33
Medlem
Frågar igen. Detta är ju förvånande att inte fler undrar.

Om man inte får bli testad längre i Sverige.

Hur kan man då vara hemma 14 dagar från jobb?
Behöver intyg efter 7 dagar.
Citera
2020-03-12, 11:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det dör 300 personer varje år i trafiken, ska vi kanske förbjuda bilar då? Folk får panik för nått som för dom allra flesta blir som en vanlig förkylning.
Det dör lite drygt 9 miljoner i svält varje år världen över. Betyder det att vi ska skita i allting annat som folk dör av bara för det aldrig når upp till dessa siffror?

Rabies? Skit i det, få människor som dör.

Begriper du inte att 1+1=2?
Citera
Medlem
Jesusmarychains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Jag bryr mig inte om mina föräldrar och äldre släktingar dör.

Skönt för dig. Men du kan väl försöka relatera till att vi andra bryr oss. Och därför tar detta på allvar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Kan alla ta det lugnt? De flesta här i Sverige är inte som i US eller UK, vi är hälsosamma. Endast de äldre och de som har underliggande sjukdomar dör. Varför all denna hysteri bland unga? Chilla förfan.

Pga det här.

https://www.dn.se/sthlm/farre-kommer-att-provtas-for-coronaviruset-i-stockholm/

Folk var inte förberedda. Så iväg och handla med dig nu.
Citera
2020-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Vad brukar folk göra på sin semester?
Sitt isolerade i sina hem?... Skulle inte tro det 😅

Nä ofc tänkte jag på de.. men borde ju bli mindre spring i städerna iaf ..

Nog kan folk hålla sig ute i stugorna och leva på de man köpt ett tag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Jag bryr mig inte om mina föräldrar och äldre släktingar dör.

Det har inte slagit dig att andra bryr sig om sina föräldrar, morföräldrar osv? Jävla stolpskott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det som händer här cirka 28 minuter in i sändningen är ju rätt så häpnadsväckande:

https://www.svtplay.se/video/25953608/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-just-nu?start=auto

Diverse frågor om tillgången till skyddsutrustning. Taleskvinnan från MSB svarar med ett par minuters svamlande mummel som att det "förs diskussioner" och "diskuteras upphandling", helt utan substans. Journalisten följer upp med:

"- Om utrustningen tar slut, kan man då ens intensivvårda patienter?"

Taleskvinnorna från Socialstyrelsen och MSB svarar med att skratta. Alltså, de svarar med att SKRATTA!

Sannslöst!! De här flickorna är såklart inkvoterade enligt de feministiska noterna och värderingarna som likt pesten har oss i sina klor.
Nu kommer alla svenskar drabbas i onödan och riskera en långsam och plågsam lungdrunkningsdöd.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det dör 300 personer varje år i trafiken, ska vi kanske förbjuda bilar då? Folk får panik för nått som för dom allra flesta blir som en vanlig förkylning.
Du har alldeles rätt att för dem flesta så är covid-19 precis som en vanlig influensa men faktum är att viruset är 20-30 gånger dödligare, därav problemen som kan uppkomma. När det här är "över" eller när viruset etablerat sig och återkommer precis som säsongsinfluensa så kommer coronaviruset att skörda 20-30 gånger fler liv. Det är definitivt allvarligt, samtidigt är det viktigt att som du påpeka att trots dessa alarmerande siffror så återstår det faktum att 80% får milda symptom.
Citera
Medlem
Fått höra av en på messenger att det bara är timmar innan skolorna stänger i Stockholm. Hen hade pratat med en rektor om att hen förberedde utbildning på distans från imorgon. Behöver inte vara sant men.
Citera
Medlem
Har bord bokat på restaurang ikväll.. Hur skulle ni gjort? Måste dessutom lämna mitt barn hos barnvakt där en jobbar på sjukhus, inte som vårdpersonal men ändå som personal som ofta vistas på olika avdelningar etc.
Citera
2020-03-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Har bord bokat på restaurang ikväll.. Hur skulle ni gjort? Måste dessutom lämna mitt barn hos barnvakt där en jobbar på sjukhus, inte som vårdpersonal men ändå som personal som ofta vistas på olika avdelningar etc.

Avbokat, 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in