2020-03-12, 11:23
Medlem
Kan alla ta det lugnt? De flesta här i Sverige är inte som i US eller UK, vi är hälsosamma. Endast de äldre och de som har underliggande sjukdomar dör. Varför all denna hysteri bland unga? Chilla förfan.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5542
Enligt säker källa, så kommer regeringen i eftermiddag gå ut med att alla skolor i Sverige ska stängas tillsvidare i två veckor.

Från o med på måndag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Norge är en katastrof. De har över 630 fall i nuläget, och deras befolkning är 5 miljoner.
Vet någon vilka åtgärder som vidtagits i grannlandet?? Gör de något ens?

Eller har de också inkapabla idioter som bestämmer och ger råd regeringen/smittskyddsinstitutet??

Kan bero på att man testat mer där än i Sverige. Men mörkertalet är stort. Räknar man bakåt från första dödsfallet och antar en mortalitet på 1-2% så har vi antagligen redan mellan 2500 och 5000 fall i Sverige just nu.
Citera
2020-03-12, 11:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Norge är en katastrof. De har över 630 fall i nuläget, och deras befolkning är 5 miljoner.
Vet någon vilka åtgärder som vidtagits i grannlandet?? Gör de något ens?

Eller har de också inkapabla idioter som bestämmer och ger råd regeringen/smittskyddsinstitutet??
Faktum är man kan tolka det positivt att det är flera smittade i Norge än i Sverige. Det kan betyda att man fortfarande smittspårar och testar misstänkta fall över hela landet. I Stockholm har man gett upp detta och testar bara inlagda på sjukhus. Och kl 1430 gissar jag att region skåne i särskild presskonferens kommer meddela samma sak.

Är det någon som vet om man i Norge fortfarande fortfarande smittspårar och testar misstänkta fall över hela landet?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Lycka till nu alla Stockholmare! Det här blir en lång vår / sommar om man ser på den här trenden.

Hur kan detta ens vara lagligt att neka folk test? Speciellt de med symptom och varit i drabbade område?
Friatider snackar skit. Från deras artikel: "I Stockholms län slutar man helt att ta prover för sjukdomen om patienten inte redan är inlagd för covid-19 på sjukhus." Vafan ska man ta prov för corona om man redan är inlagd för corona. Vill du tro på konspirationer, be my guest. Men det högst sannolika är att de har brist på testkit, därför måste de prioritera.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
1 procent? Ändå så många dödsfall?
1% av de som smittas är den hittils mest trovärdiga siffran ja. Om man kan hålla smitt-takten så att vården hinner med. Peakar det okontrollerat som i Italien ligger nog 3-6% närmare sanningen. Så att hålla smitt-takten nere är A och O.
Till skillnad mot vad många här inne anser så är Sverige ganska bra på att ta korrekta beslut, men inte förhastade beslut. Jag tror de kommer klara det även om vården kommer gå på bristningsgränsen under våren.

Lyckligtvis består svenska folket till största del inte av panikslagna snöflingor som här inne utan av folk som kan hålla huvudet kallt, avvakta och sätta in resurser och åtgärder då det behövs. Dvs precis sådant som behövs i sådana här lägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hade vi kunnat vidta vissa åtgärder i slutet av 2019, t.ex stoppat alla icke resor till och från Kina. Men annars så tycker jag att Sverige agerat rationellt
När horder av iranier och svenska skidturister anländer hem från sportlovet så möts de inte av något annat än en liten informationslapp vid bagagebandet där det står att de skall ringa 1177 om de blir snuviga. Det tycker du är att "agera rationellt"?

Jösses.
Citera
2020-03-12, 11:25
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vieniqua
Hej!
Någon som vet hur man tar sig hem från Italien till Sverige nu när inga flyg går ?
Jag har svenskt pass men svenska ambassaden här i Italien är inte till någon hjälp.
Jag vill hem till trygga Sverige.

Nu ser man att massa amerikanska
Trupper är utspritt i hela Europa och är rädd för att ett krig ska bryta ut.

Alla slåss mot samma fiende nu du kan nog vara lugn med krigsdelen, tror inte du kommer ut, ta de lugnt bara och ride it out.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wizardonbe
...

Du tycker inte att det är konstigt att Trump bara förbjuder flighter som kommer ifrån Schengen? Det kan ju inte vara så att det kan bero på att Trump har hotell i länder som inte är med i Schengen?
Mja, det handlar om politik och åter politik.
Att GB undantas handlar enkom om Brexit och BoJo, vad annars?
Att Schengen drabbas är en del av hans krig mot EU - ”Make America great” handlar om världsherravälde och att allt ska ske på USAs villkor, t ex handel ...

Jag tror tyvärr att bland de första som kommer att krypa för Trump och BoJo är Sverige då dessa länder är våra coola idoler - fastän vi i mångt och mycket står långt ifrån dem.
Därmed inte sagt att allt med USA och GB är uppåt väggarna.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Kan alla ta det lugnt? De flesta här i Sverige är inte som i US eller UK, vi är hälsosamma. Endast de äldre och de som har underliggande sjukdomar dör. Varför all denna hysteri bland unga? Chilla förfan.
Kan inte du gå fram till dina föräldrar alt. Mor-/farföräldrar och säga följande.
"- Det är lugnt, det är bara dom äldre som dör. Jag klarar mig"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det som händer här cirka 28 minuter in i sändningen är ju rätt så häpnadsväckande:

https://www.svtplay.se/video/25953608/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-just-nu?start=auto

Diverse frågor om tillgången till skyddsutrustning. Taleskvinnan från MSB svarar med ett par minuters svamlande mummel som att det "förs diskussioner" och "diskuteras upphandling", helt utan substans. Journalisten följer upp med:

"- Om utrustningen tar slut, kan man då ens intensivvårda patienter?"

Taleskvinnorna från Socialstyrelsen och MSB svarar med att skratta. Alltså, de svarar med att SKRATTA!

Det är för fan helt sanslöst. Tror dem att dem jobbar på nån jävla PR-byrå eller?
Idioter. Vad är grejen med alla inkompetenta idioter i vårt samhälle? Jag orkar inte mer.
Citera
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Hon har kontakter .
Kontakter så hon får en rå maträtt av strimlad fladdermus uppkörd i röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in