2020-03-12, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dödligheten i sjukdomen uppskattas till 1 %. Något högre dödlighet än för influensa.
Det som skapar problem är åtgärderna för att förhindra spridning av smittan.
Om detta skapar panik är nog att ta till. Folk verkar ta detta med sans och samling.

1 procent? Ändå så många dödsfall?
Citera
2020-03-12, 11:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det sa man på WHO-presskonferensen igår. Även FHM använder följaktligen nu "pandemi"-begreppet.

Nu var det om det hade uppmärksammats i tråden som jag var osäker på.
Citera
2020-03-12, 11:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Fan jag tänkte isolera mig tills på söndag iaf, men kliar i fingrarna att gå till stan och köpa ett xbox under karantän..

Beställ hem med bud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Okej. Jag var precis från affären och en kvinna med bebis i sele vänder sig och hostar rakt ut i gången bort från hennes bebis. Att jag valde att gå tidigt beror på att jag igår har haft kontakt med ett litet sjukt barn och idag är familjen till det sjukt också. Ett annat barn som varit i anknytning till ett hem där jag vistats har efter att ha åkt hem, med sin familj insjuknat i kraftig förkylning. Jag har såklart inte några symptom men jag fick god lust (jag är väluppfostrad dock) att gå fram till henne och förklara situationen och fråga om hon önskade att jag hostade rakt ut mot hennes bebis eller om det var allt för speciellt till skillnad mot gamla och svaga.

Du tror inte att hon skulle tillhöra dem som skrek högst och krävde vård om det gällde hennes barn och stjäla plats från människor hon och dem likt henne går runt och medvetet smittar. Något sprids nu. Du kanske inte ser det inom vården eftersom alla inte går dit eller ens är välkomna att testas. Om det råkar vara två influensor tycker jag åtminstone en sak, de svagaste med kända sjukdomar och gamla ska gå före i alla köer eftersom folk som nedtonat, utsätter dem i onödan. Du må arbeta inom vården. Med tanke på hur den ser ut är det inte en merit i diskussionen.
Ja tyvärr är unga kvinnor regimtrogna och vårdslösa. Särskilt gravida och småbarnsmamma i Sverige tror att de äger världen. Empowered som man säger på utrikiska.
En annan faktor som nog spelar in och bidrar till svenskars loja reaktioner är antagligen den groteskt stora mängden psykofarmaka i samhället.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

Skrämmande läsning om denne man, han var fullt frisk innan endast med ryggsmärtor.
Fast kanske dessa ryggsmärtor ändå beror på något mer än bara vanliga smärtor.
Har man lite krasst immunsystem så kan detta virus tydligen slå ut kroppen helt.

Jag tror även det kan vara folk som tex har dold hiv eller cancer kan ligga illa till, alltså cancer eller hiv som ej är synlig.

Har själv blåsljud på hjärtat och vet inte hur detta virus skulle drabba mig, jag blir ofta jäkligt sjuk bara vid en förkylning med feber, orkar ingenting då.

Jag är ingen läkare, men skulle gärna bli det om jag fick leva om mitt liv, min lekmanna bedömning är att du skall göra ditt absoluta yttersta att undvika detta coronavirus tills vi fått ett verksamt vaccin.

Vädja till dina nära och kära att hjälpa dig genom denna jobbiga tid. Kram🤗
Citera
Medlem
Enligt säker källa, så kommer regeringen i eftermiddag gå ut med att alla skolor i Sverige ska stängas tillsvidare i två veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Norge har tagit det här mer seriöst än Sverige, så...

Man ska stänga ner alla skolor på måndag i Oslo, universiteten är i princip nerstängda, jag skulle ana att man stänger gränsen mot Sverige ganska snart, screening och koll på de som varit utomlands, många fler testas än i Sverige.

Det är Sverige som är clownlandet i Europa just nu.

Håller med dig angående Sverige!!!!!!

Bra om de stänger gränsen mot Sverige, speciellt för vår del. Jag personligen tycker att Sverige redan för flera veckor sedan borde ha stängt gränsen för inreseärenden, likt USA.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
"Ingen publik på svenska travbanor framöver, meddelar Svensk travsports styrelse, rapporterar TT".

Jag trodde det redan var normaltillståndet på svenska travbanor...
Den var bra!!

Precis! Det gör ju ingen skillnad!
Citera
2020-03-12, 11:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, precis, och det är ju pinsamt för Sverige att ha betett sig som en byfåne. Tårtan Tegnell och andra beslutsfattare borde redan sitta i arresten i väntan på rättegång, åtalade för landsförräderi, och vara utbytta mot folk som kan agera rationellt när en kris uppstår.

Hade vi kunnat vidta vissa åtgärder i slutet av 2019, t.ex stoppat alla icke resor till och från Kina. Men annars så tycker jag att Sverige agerat rationellt Så icke Danmark och Norge som slösat bort resurser på sådant som verkar "handlingskraftiga". Därför ligger nu Norge och Danmark sämre till än Sverige.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jahapp nu går Expressen ut med avslöjande om att hälften av Sveriges poliskår kan tvingas stanna hemma pga Corona.

De kriminella lär ju jubla.
Hehehe, jag trodde du skämtade först men visst fan så planerar regimen att låta babianerna löpa amok på gatorna: https://www.expressen.se/nyheter/polisens-plan-for-att-hantera-coronakrisen/
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Hörde på nyheterna att fem sjukhusanställda på en intensivvårdsavdelning i Varberg smittats. Måste vara usla rutiner och inkompetent personal på det sjukhuset.
Det behöver det inte alls vara.

I helgen låg en patient på IVA på SöS. IVA-läkarna ville testa honom för COVID-19 men ansvarig infektionsläkare vägrade med hänvisning till att han inte uppfyllde kriterierna för att få bli testad (FHM ansåg då att bara personer som rest i riskområden + anhöriga skulle testas).

Han kom i kontakt med 70 anställde och vi får se hur många som blev smittade.

Det här berodde inte på inkompetens eller bristande rutiner inom vården. Det berodde på FHM:s direktiv och vad som styr dessa överlåter jag till dig att fundera på - men kompetens och proaktivt agerande är inte termer JAG tänker på.
Citera
Medlem
Om du måste åka hiss eller åka buss etc: Knip igen munnen och andas genom näsan. Det kommer inte in lika mycket skit genom näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in