2020-03-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag ser två förklaringar till valet av mordvapen:

1) Det var ett vapen GM behärskade till fulländning. När man ska göra något väljer man sitt favoritverktyg.

2) Att kunna skjuta genom en skottsäker väst eller genom en bildörr.
Det vapen man hade lätt tillgängligt.... tjänstepickan.
Citera
2020-03-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mokken
Tillbaka till brottsplatsen, rekonstruktion TV3

https://www.youtube.com/watch?v=YtokFfaCD9k
Alltid spännande med rekonstruktion som inte följer det faktiska utan är mer att betrakta som en iscensättning av en uppfattning vad som hände.
Citera
2020-03-12, 10:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En ensam galning/pundare/amatör hade skjutit fler än 2 skott, allra helst om han hade personlig hat mot palme. Och denne hade inte stoppat undan revolvern som han gjorde.
Denne GM verkade säker och trygg. Förmodligen en inhyrd, lite opersonlig. Jag tänkte på Nigel B.

En annan sak, alla dessa walkie-talkie som florerade sig denne kväll. Någon av wt männen måste ha sett att Palme var förföljd, okänd ansikte som såg misstänkt ut? Märkligt iallafall.
Jag skulle vilja säga att en person fylld av okontrollerat hat skulle tömt revolvern i raseri. Det finns inte minsta spår av det.

Mordet var en ren avrättning. Efter två snabba skott placerades revolvern innanför kläderna enligt vittnen.

Jag kan inte komma fram till någon annan slutsats än att gärningsmannen i förväg bestämt sig för att det räckte med ett skott mot OP. Där det första skottet mot Lisbet troligen var ett vådaskott. I sekvensen att ta upp vapnet i höfthöjd, och därefter sätta ett skott i ryggen på OP. LP var aldrig ett mål, eftersom dådet inte var ett terrordåd. Det riktades enbart mot en person.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-12 kl. 10:36.
Citera
2020-03-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nä pratet om att det måste ha varit en "duktig skytt" av något slag (militär, polis, yrkesmördare eller annan person med stor vapenvana) är klart överdriven. Det är inget avancerat projekt att med en grovkalibrig revolver skjuta någon i ryggen med ett i stort sett påsittande skott. Det krävs i stort sett bara att man har tillräcklig mental styrka och motivation samt kan osäkra och avfyra vapnet ifråga. Skottet mot LP på något längre avstånd och eventuellt mot ett något rörligt mål blev ju en bom. Så ingen kyla och skjutsäkerhet där. Nä jag ger inget för snacket om att det måste ha varit en "yrkesman". Det kan naturligtvis ha varit det men det är långtifrån säkert.

Nu är fablernas och gissningarnas värld igång igen. Hur en amatör beter sig framgår tydligt av t ex mordet på John Lennon. Det är oerhört kapabelt att efter en nära miss under förflyttning följa upp med ett dödande skott och snabbt ge sig av med stort lugn.
Citera
2020-03-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det tror jag också, bara anslagsenergin från en .357 på så nära håll är fullt tillräcklig för att döda. Att sikta mot ryggraden är en 100 % dödsdom från skyttens sida. Vad LP angår så såg han henne i samband med det andra skottet segna ner skrikandes bredvid Olof, han hade ingen anledning att tro nåt annat än att hon var på väg att dö, beräknat kalkylerande.
Det sista du nämner är inte korrekt. Går inte att få till skottvinklarna med det scenariot. GM siktade aldrig mot henne.
Citera
2020-03-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Baserat på att han tog fram en GMP på lasermannen där han redan fått information om vem GM var?
Den sk gärningsmannaprofilen togs fram med grundläggande att det var en ensam galning och det kommer då fram till att det är en ensam galning. Därmed bortser man från vem offret är, hur gm agerar, vilket vapen som används och var mordet sker.

FBI experter menar att korrekt analys av förloppet och andra omständigheter gett helt andra slutsatser. Göm syftade som så mycket annat till att peka ut CP där verkliga bevis saknades. Glöm den.
Citera
2020-03-12, 10:41
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En ensam galning/pundare/amatör hade skjutit fler än 2 skott, allra helst om han hade personlig hat mot palme. Och denne hade inte stoppat undan revolvern som han gjorde.
Denne GM verkade säker och trygg. Förmodligen en inhyrd, lite opersonlig. Jag tänkte på Nigel B.

En annan sak, alla dessa walkie-talkie som florerade sig denne kväll. Någon av wt männen måste ha sett att Palme var förföljd, okänd ansikte som såg misstänkt ut? Märkligt iallafall.

Jag har tidigare beskrivit en ensam GM som själv är anstiftare till MOP. Med både träning och erfarenhet av närstrid. Hade det varit pengar inblandat i attentatet hade risken för läckor varit betydande, som man säger ” Money walks and money talks ”. Att GM hade en kontakt inom svensk säkerhets polis som kunde ge upplysningar om OP gör det till en mycket liten konspiration ( 2 pers ). Att det sedan lede till att man var tipsad på vad som var på gång som ledde till ett polis pådrag med WT män osv. som skulle ta GM på bar gärning. Vi vet hur det gick, lite pinsamt är en underdrift
Citera
2020-03-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på detta att så många refererar till att GM måste haft bakgrund inom polisen och militären. 1986 måste väl en mycket stor andel av alla män ha gjort militärtjänst. Jag förstår att man kanske inte skjuter med tunga Magnum-revolvrar där eller lär sig yrkesmörda, men en mycket stor andel av alla män lär väl ändå ha fått vapenvana genom lumpen? Och även träning i den typen av tyst och smidig förflyttning som präglade Palmemordet?

Till exempel 15 månader som kustjägare i lumpen lär väl ändå ha gett de färdigheter som krävs för GM? Utan att personen efter lumpen var yrkesverksam inom militären.
Det är möjligt och kanske till och med troligt att GM har någon form av jägarutbildning kanske till och med SB utbildning vilket var vanligt bland såväl IB gubbs (Tore F kallade det gubbar i slokhatt) Säpo och piket, span mm men även civila möp.
Citera
2020-03-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Absolut. Min poäng var mest att detta med polisiär eller militär bakgrund gjort att många pekat mot polisen och militären för att hitta GM, dessutom i en mindre konspiration där. Men i praktiken måste ju inte personen vara anställd i militären vid mordet. Det kan räcka med kustjägare i lumpen och kanske något år som befäl sedan, men ingen kontakt alls med varken militären eller polisen efter det.

Vad tror du om dem som hävdar att en skicklig skytt i en skytteklubb räcker för vapenvanan? Eller handlar förmågan mer om GM:s förmåga att ta sig obemärkt till platsen? Hur tror du för övrigt att han kom dit?
Har du lagt märke till hur kraftigt överrepresenterade kustjägare mm är bland de som driver teser om mordet och förekommer i spekulationer? Donald, Hylin, Jallai, poliser inom PU, AA, Flygare (påstådd fjs) Anders Leopold E osv.

Vad läser du ut av det?
Citera
2020-03-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det sista du nämner är inte korrekt. Går inte att få till skottvinklarna med det scenariot. GM siktade aldrig mot henne.
Här ska följande tilläggas.

Både AB rakt bakifrån, och IM snett framifrån, uttrycker detta faktum med nästan likartade ord i sina första förhör.

Båda upplevde att skotten var riktade mot samma person. Alltså personen som föll ner efter det andra skottet.

Varken AB eller IM såg att mördaren siktade snett åt sidan höger mot LP utifrån OPs ryggtavla i någon sekvens.

Ändå påstår skribenter i denna tråden, som inte var på plats, att alla vittnen såg fel. Eftersom de påstår sig veta bättre efter 34 år.

Jag var inte heller på plats. Alltså kan jag inte såga de som bevisligen var det. Men jag noterarar att skottet genom Lisbets kappa gick underifrån upp. Vilket är svårt att förklara om vapnets riktning varit uppifrån ner. Även fast ''vapenkunniga'' skribenter försökt. Via förklaringar som påminner om ''den magiska kulan''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-12 kl. 11:37.
Citera
2020-03-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ni som fortfarande yrar om en mordkonspiration måste ju inse det orimliga i det. Bara en liten, minimal sådan operation skulle ta åtminstone 10-15 personer i bruk som vet vad målet är.
Efter 34 år så skulle nån ha läckt om det. Det här bär alla tecken på "ensam galning" som av en slump upptäcker paret Palme på stan och har tillräckligt med tid för att hämta skjutvapnet.
När mördaren konstaterat att paret Palme inte har några livvakter med sig så är det bara en tidsfråga när skottet ska avlossas efter det att de skiljs från sitt sällskap.
Det är anledningen till att MOP är svårutrett, en ensam galning med få eller inga sociala kontakter har inga svårigheter att hålla tyst om sitt dåd fram till det att han avlider.

Dina påståendenär lika falska som okunniga. Vi pratar inte om en mobb som tänker råna eller våldta utan en kompetent iakttagen övervakning av OP som observerats över tid. Den är kompetent utförd precis som när span spanar på knarklangare med metodik för att undvika att ses.

Dessutom är det ju fullständigt fel att det inte läckt. Det här läckt till och med i tråden där chefen inom GVG (Basebollpolisena) tystat denne. Det har läckt ang spans personals försök att fejka bevis och att locka och hota angivelser från buset. Det har läckt att spaningen skulle pågå sent in på natten med en skolkande spanare vid mordplatsen. Det har läckts från högsta ort kring någon slags privat aktivitet av poliser. Kring 25årsdagen kom ett erbjudande via en Fd Säpochef att de som var där vid mordet skulle berätta mot immunitet. De angav att de varit lovade att få berätta varför de släckte OP när mordet preskriberades och var lite sura. De ansåg att det varit befogat på något sätt FD säpochefen själv framförde med övertygelse att OP var en landsförrädare.

Så jo det här läckt en hel del kanske. Följ som inte kunnat hålla käft.

Dessutom har en del foliehattar hävdat läckor kring CIA, Sydafrika, PKK osv som dock kunnat konstateras sannolikt vara falsarier.
Citera
2020-03-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
I den här tråden händer verkligen ingenting så man kan kan undra varför jag återkommer hit. Samma personer diskuterar samma saker hela tiden utan att komma nära en lösning vad det verkar. Krister Peterssons presskonferens får gärna annonseras snart.
Ingenting?

Denna tråden har genom åren sågat ett enormt antal ''vettiga lösningar.'' Och ett femtiotal utpekade mördare. Och eftersom det enbart finns en korrekt lösning och enbart en mördare har tråden haft rätt i alla de fall som inte pekar ut den rätta mördaren med bevis utan tvivel.

Det senaste SE och CA. Där det skulle förvåna mig oerhört om KP skulle kunna presentera bindande bevis utan tvivel mot dessa personer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-12 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in