2020-03-12, 08:52
Medlem
I januari när tråden skapades så började vissa att förbereda sig, de såg vart detta skulle leda oss..
Vi var idioter och foliehattar och jävlar i mig vad skit vi fick äta. Speciellt en här inne som jag störde mig så in i helvete på. Skällsord och förnekande deluxe på honom 😂
Jag köpte på mig mat, har förberett detta noga sedan i januari, så att jag och min familj kan låsa dörren och klara oss inlåsta i ett par tre månader.

Märker ni hur tråden har ändrat karaktär?
Vart är alla idioter som kallade oss "foliehattar" idioter?
Jag hade så gärna önskat att jag hade foliehattat mig i onödan. Jag önskar så att jag skulle haft fel... Fan.
Citera
2020-03-12, 08:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vad får dig att tro/veta det? Om barnen smittar föräldrarna och de går till jobbet så borde väl de smitta sina kollegor 🤔 vad är det i hemmet som gör att det bryts där??

Inom en familj delar man sanitetsutrymmen, handdukar, man äter tillsammans, kramas, rör vid samma föremål, sängar, soffor etc.

Sannolikt större risk att smitta sprids inom en familj än mellan familjer, dock inte uteslutet, men som sagt, troligen inte lika vanligt.
Citera
2020-03-12, 08:53
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Five minutes in fame kallas fenomenet. Vem vet vad som händer framöver. Det finns en chans/risk att han blir berömd för något annat. Kanske första människan i Sverige som lynchades på mynttorget i den moderna tiden!?
Du kan få uppdraget att damma av den franska klenoden.
Citera
2020-03-12, 08:54
Medlem
"Bactiguard ska enligt ett pressmeddelande lansera en ny produkt som visat sig ha en avdödande effekt på tidigare varianter av coronavirus, men man vet ännu inte vilken effekt produkten har på covid 19. Tester uppges pågå.

”Tidigare erfarenhet visar att den påvisade avdödande effekten kan överföras till nya varianter av coronavirus”, heter det i pressmeddelandet. "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowbrow
Vi ska vara glada över att viruset endast arbetar under kontorstid i Sverige.

En lösning är att hålla arbetsplatser och skolor stängda då, i stället borde de vara öppna kvälls- och nattetid.

Myndigheterna vill hålla smittspridningen på en lagom nivå så att inte för många blir sjuka samtidigt. Den bild jag fått av Kina och Italien är att människor riskerar att bli sjukare och allvarligt sjuka om och när de utsätts för mycket smittspridning. En liten dos och man får en övergående sjuka men var i en miljö med många sjuka och du kan råka mer illa ut. Det är vad jag tycker mig ha sett i all ovetenskaplighet.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Goda nyheter. Smittan har passerat sin kulmen i Kinas hubeiprovins där allt började och är nu nere på enstaka nyrapporterade fall per dag enligt Reuters.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Sats tar sitt ansvar i Norge.
Citat:
Gymkedjan Sats stänger samtliga gym i Norge, rapporterar den norska tidningen Dagbladet.
Källa: Expressenes liverapportering
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fem-smittade-pa-intensiven-i-halland/

Återstår att se om det sker i Sverige också till slut. På Sats svenska hemsida har de inte uppdaterat texten än gällande corona, står "Updates will come" i skrivande stund.
https://www.sats.se/info/corona/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det är min rubrik.

Ja det är en bombastisk rubrik. Men den är korrekt. Om man inte kan testa sig och få svar, så kommer karantän/självisolering funka uselt och smittspridningen i samhället kommer gå fort (smittan släpps fri menar jag), vilket innebär att massor med pensionärer kommer behöva vård samtidigt vilket leder till att många kommer dö. Vilka åtgärder är det du menar begränsar smittspridning? En telefonsvarare på 1177 med lite råd som att stanna hemma om du känner dig sjuk!? Är det vad folket får för en professionell sjukvård de betalat mycket skatt för!?

Kolla på Sydkorea. De testar och provtar massor (och förstås inte bara folk som är inlagda på sjukhus). och har haft en långsam tillväxt av dödsfall. De har testat drygt 200 000 och testar ca 17 000 varje dag. Sydkorea hade sitt första dödsfall 20e mars. Dagen efter hade Italien sitt första dödsfall. Idag har Sydkorea 66 dödsfall och Italien har 827 dödsfall. Fattar du!? Italien har på samma tid mer än 10 ggr fler döda! Italien har förstås antagligen 10 ggr fler smittade än Sydkorea men det syns inte i statisitiken eftersom de har väl också i stora stycken gett upp provtagning på samma sätt som Stockholm.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_South_Korea
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Så, de andra åtgärderna du föreslår? Ska vi göra på samma sätt som Italien gjort!?

Det är klart att smittspridningen är släppt fri. Alltså hur tänker folk? Vi testar ju inte ens återvändarna som normala länder gör.
Citera
2020-03-12, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Om regeringen väntar en månad till kan de nog lika gärna skita i det. Wuhan stängdes ner efter 400 fall! FHM lyssnar inte ett skit på vad som sker i andra länder utan vill se hur det går med egna ögon.

Vad som sker just nu är grymt, inhumant och onödigt. Snabba åtgärder och vi hade aldrig suttit i denna situation. Senfärdighet skördar liv. Och kostar pengar.

Håller med.
Citera
2020-03-12, 08:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Folk fattar inte att problemet är inte Corona i säg utan det sekundära som Corona påverkar.

Sjukvården är redan hårt belastad, nu har de inte ens resurser att bedriva säker vård, de saknar munskydd, handsprit, engångsskyddsartiklar etc.

När gemene person ska uppsöka sjukvård för något annat än Corona så kommer vi få sämre vård.

Börsen kraschar vilket har bränt upp miljarder miljarder av människors besparingar och investeringar.

Kina och indien står för majoriteten av världens paracetamol och penicillin produktion och när de nu inte kommer kunna leverera så står vi där utan grundläggande medicin.

Såg en amerikaner som berättade av de importerar större delen av essentiell medicin från kina.

Vi har blivit för beroende av andra länder så när leveranserna blir påverkade så står vi här utan grundläggande förnödenheter.

Och det Corona är beviset att Sverige är så jävla kasst, om vi inte kan hantera en coronaspridning och fortfarande ha en trygg sjukvård, hur ska vi då kunna hantera en riktig kris?
Om det är ploblem med försörjning av sjukvårdsutrustning kan staten snabbt ändra på det genom att se till att tillverkning startas.
Citera
2020-03-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hjärta och lungor är tätt sammankopplat och problem med lungorna blir än tyngre för hjärtat (vad jag förstår). Någon annan har kanske ett bättre svar.

These underlying conditions make coronavirus more severe, and they're surprisingly common
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/03/these-underlying-conditions-make-coronavirus-more-severe-and-they-are-surprisingly-common/

That’s because the heart and lungs are incredibly interconnected. Breathe in and out rapidly, and your pulse automatically increases its pace. But if your heart is already weak or you have blocked arteries, then you are working harder than a normal person to circulate blood and oxygen throughout your body.

Tack för svaret.

Men jag har inte ett svagt hjärta eller dåliga blodkärl, bara lite högt blodtryck.

När dom tar med dom med högt blodtryck i riskgruppen så avser dom kanske dom som redan har fått följdsjukdomar pga det?
Citera
2020-03-12, 08:56
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vilken tur! Då har vi löst frågan om varför myndigheterna inte vill stoppa smittan. Det var bara det jag ville få fram. Tack för ditt klargörande.

Smittan kommer inte att kunna stoppas utan att spärra in människor tyvärr , människor är inte smartare än djuren i detta avseendet.

Alla tänker på sig själva , man vill inte missa nöjen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in