2020-03-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag vet inte om du verkligen har rätt här. Jag har haft ett superbra immunförsvar och bortsett från de vanliga vaccinationerna bara har TBC som extra vaccination. Jag har tagit hand om barn som varit sjuka större delen av mitt liv och aldrig smittats. Kikhostan från helvetet när jag var 8-9 och jag hade varit sjuk en gång när jag var 6-7 år innan. Efter det, magsjuka när jag var 13 och sedan mellan 16-21 var jag sjuk en dag om året i feber. Julafton ironiskt nog varje år. Enda avvikelsen var influensan 2000. Så sjuka människor gör en friskare. Är antagligen sämre numera, eftersom jag inte längre sköter om sjuka barn men jag får lite känning i halsen och sedan är det över typ. Skulle inte längre skryta om immunförsvaret men känner mig hyfsat stark av att det klarar ordentliga utmaningar förr.

Du förstår, man kan göra en bra jämförelse. Till vattenkoppor ska man springa och vid mässling springa därifrån. Olika saker slår olika. Jag fick någon magsjuka två ggr inom ett år och det visade sig att någon sjuk människa sov i min trappa och kladdade med kroppsvätskor i någon sjukpåse, men ändå. Ingen hygien i en misskött trappa där kommunen brukade göra hopp på mer än ett halvår i städningen. Första vändan slogs jag ut och två till vilket gjorde att vi misstänkte mat. Andra gången lindrigt och då insåg jag att det var trapphuset även om jag trodde det var tvättstugan och desinficerade allt från dörrar till gemensamma utrymmen och problemet löst.

Även om saker slår olika så ska du inte vara överdrivet rädd eftersom ditt immunförsvar byggs upp av erfarenhet så att säga. Eftersom jag är känslig, vet jag att jag exempelvis reagerar på människors kaffebryggare och vattenkokare numera. Däremot sprider jag inte smittor (känner människor i riskgrupper) och en sak jag har för vana av och kan tipsa om är att jag ofta när jag tvättar händerna oavsett om det är hemma eller borta, brukar tvåla in kranen och tvålpumpen och skölja av. Ingen har hittills under alla år undrat varför jag blöter ner handfatet så mycket Det plus att du är noggrann med just kaffebryggare/vattenkokare räcker. Du behöver knappt bekymra dig om dörrhandtag även om det är bra att göra rent då och då.

Vill egentligen inte vara den som säger detta men det här kommer ingen vara immun mot. :/ det är ett såkallat novelt virus.. zoologiskt som hoppat från djur till människa så absolut ingen har haft detta innan och ingen har immunitet alls.
Detta är inte influensan alla. Det är skillnad på virus som tex herpesvirus och hiv virus. Bägge är illa nog men ändå väldigt olika!
Samma med Corona viruset.

Som du säger har du bra immunförsvar vanligtvis behöver du nog inte oroa dig men ibland finns det undantag. Även yngre under 20 år dör redan!
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Thailand rapporterar ytterligare 11 fall av coronosmitta och nu är det 70 konstaterade fall.

Indien ligger nog pyrt till
Citera
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Kommer Sverige kunna köpa in fler testkit?

Det finns inga att köpa. All produktion ligger utomlands så hela europa är fucked up the ass nu. Det behövs stora förändringar efter att denna pandemi har gått över. De europeiska staterna måste tvinga företag att flytta hem tillverkningen igen.
Citera
2020-03-12, 07:21
Medlem
Dem har slutat testa människor i sthlm.
Kommer att byggas upp en rejäl mörkersiffra så länge det består.
Citera
2020-03-12, 07:22
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför ska man göra det om det nu är gamla och/eller redan sjuka som dör av det och alla andra får milda symtom som de knappt om ens märker.

För att förhindra smittspridning, idiot!

Hur gammal är du, 12?
Citera
2020-03-12, 07:22
Medlem
Ryssland bygger nytt Corona-sjukhus för 135 miljoner dollar.

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/11/moscow-to-build-new-135m-coronavirus-hospital-reports-a69592
Citera
2020-03-12, 07:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Nope! Man började ta fram ett vaccin mot sars som exempel men gjorde aldrig klart det så sars dog ut på egen hand.
Det är ett jätteproblem, nationer världen runt har inte tagit detta på allvar sedan länge tillbaka.
Var du med under hysterin runt svininfluensan?
Frågan jag ställer mig är att hur i helvete kunde vi inte ens ha utrustning till en eventuell pandemi idag?

Svaret är enkelt... Man tog det aldrig på riktig allvar och glömde bort en kort tid därefter.

Minns inte alls hysterin kring svininfluensan däremot kring vaccinet. Nu är det verkligen fullt ös i alla sociala kanaler. Om man kan tolka det som att det blir värre vet jag inte men svininfluensan kom ju av sig. Vet ingen som fick den

Den här gången kan det komma av sig om det blir lindrigare genom att folk stannar hemma hela sjukdomsförloppet de blir aldrig testad innan de kan börja jobba igen. Då kommer vi helt att missa det verkliga antalet fall och bara de som får intensivvård blir upptäckta. Då blir även dödstalet per smittad mycket högre de de lindrigare hemma vårdade fallen aldrig räknas med.

Syd Korea blir tvärt om de upptäcker alla fall, får låga dödstal. Italien och Sverige region Stockholm, upptäcker bara de som får kontakt med den underdimensionerade vården.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En liten tanke att fundera på om det kan bli lika illa här som i italien vilket myndigheterna säger att det inte kan bli.

Kan man rakt av dela italiens siffror med 6 då de är 6 ggr. fler ?

Isf. kan vi konstatera att när italien hade 10000 bekräftade så stängde de landet.

10000 / 6 = 1666,667 och antalet smittade dubblas på 3 dagar,
igår 500 bör då bli
1000 på lördag,
2000 på tisdag
och där har vi då passerat italiens 10000, vad händer på måndag, inser myndigheterna och de styrande någon gång att vi är minst lika illa ute som italien ?

Eftersom vi tydligen inte testar i samma utsträckning längre, så kommer ditt scenario inte inträffa.
Siffrorna kommer nu att sjunka ganska drastiskt, precis som AT förutspådde, och vi kan köra samma filosofi som övriga länder utan fall. Dont test, dont tell.

Vill någon ha källa på det kan man helt enkelt googla coronavirus dont test dont tell
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/11/moscow-to-build-new-135m-coronavirus-hospital-reports-a69592

Varför då kan man undra. Dom har bara 28 smittade. För inte mörkar Ryssen!?
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Värme och sol gör att viruset inte trivs så bra.

Är det konstaterat att det är så? Thailand har gått ut med den teorin, men hur säker är den analysen?
Citera
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En liten tanke att fundera på om det kan bli lika illa här som i italien vilket myndigheterna säger att det inte kan bli.

Kan man rakt av dela italiens siffror med 6 då de är 6 ggr. fler ?

Isf. kan vi konstatera att när italien hade 10000 bekräftade så stängde de landet.

10000 / 6 = 1666,667 och antalet smittade dubblas på 3 dagar,
igår 500 bör då bli
1000 på lördag,
2000 på tisdag
och där har vi då passerat italiens 10000, vad händer på måndag, inser myndigheterna och de styrande någon gång att vi är minst lika illa ute som italien ?
Nja, du borde ta hänsyn till befolkningstäthet. Italien är betydligt mer tätbefolkat än vad Sverige är. Att dela Italiens befolkningsantal på 6 och använda denna kvot som mått för när vi är lika illa ute som Italien blir därför missvisande.
Citera
2020-03-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo

Putin gör bra för sitt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in