2020-03-12, 05:08
Bannlyst
Vad tycker ni? Smart idé?
Låna 500.000 till en månadskostnad på 4300/mån återbetala på 15 år.
Citera
2020-03-12, 05:19
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Vad tycker ni? Smart idé?
Låna 500.000 till en månadskostnad på 4300/mån återbetala på 15 år.
Kan vara din bästa affär du gör i livet.

Men som vanligt, satsa inte pengar på börsen som du inte har råd förlora.
Citera
2020-03-12, 05:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Kan vara din bästa affär du gör i livet.

Men som vanligt, satsa inte pengar på börsen som du inte har råd förlora.

Kan gå bra, kan gå illa. Lite som att låna pengar för att satsa på ett "stalltips" på V75.
Quite a gamble!

(Frågan som också dyker upp är hur enkelt det är att få en kredit för en sådan satsning?)
Citera
2020-03-12, 05:25
Medlem
Cannibalizations avatar
Vad är dina förkunskaper gällande aktiehandel?
Citera
2020-03-12, 05:27
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan gå bra, kan gå illa. Lite som att låna pengar för att satsa på ett "stalltips" på V75.
Quite a gamble!

(Frågan som också dyker upp är hur enkelt det är att få en kredit för en sådan satsning?)
Upp till 350 000 brukar de flesta kunna låna utan frågor, så håller med, men klart med bra inkomst och säkerhet kanske banken inte ens bryr sig så mycket att fråga vad pengarna ska användas till. Eller så är Ts bara en drömmare...
Citera
2020-03-12, 05:28
Bannlyst
Citat:
Quite a gamble!

Kravet är fast månadsinkomst, över 18 år och inga betalningsanmärkningar.

Det är ju bra enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Vad är dina förkunskaper gällande aktiehandel?
De är bra. Det här kommer vända förstås och då blir det bra med pengar. Vill gärna även belåna dessa lånade pengar.
Citera
2020-03-12, 05:29
Bannlyst
Citat:
Upp till 350 000 brukar de flesta kunna låna utan frågor, så håller med, men klart med bra inkomst och säkerhet kanske banken inte ens bryr sig så mycket att fråga vad pengarna ska användas till. Eller så är Ts bara en drömmare...
Icabanken
Citera
2020-03-12, 05:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Själv har jag ett sjusiffrigt belopp som bara ligger och möglar på ett lågräntekonto (nollräntekonto) just nu efter jag gick ur marknaden (vinsthemtagning) för en månad sedan. Dessa slantar väntar ivrigt (hoppar jämfota) på att komma in i leken igen. Men skulle aldrig leka med pengar jag inte har råd att förlora, och absolut inte lånade slantar.
Citera
2020-03-12, 05:41
Medlem
cacas avatar
Citat:
Själv har jag ett sjusiffrigt belopp som bara ligger och möglar på ett lågräntekonto (nollräntekonto) just nu efter jag gick ur marknaden (vinsthemtagning) för en månad sedan. Dessa slantar väntar ivrigt (hoppar jämfota) på att komma in i leken igen. Men skulle aldrig leka med pengar jag inte har råd att förlora, och absolut inte lånade slantar.
Med sånt kapital på nollränta skulle jag ha fingret på köpknappen.

Har själv en ”regel” kommer kapital upp till 700kkr på kontot har jag för mycket där och investerar bort en del. Ligger med medparten på börs och i fonder men detta långsiktigt (pension) samt utdelningsaktier så dessa får vara.
Kommer nog gå in köpa i stöttar framöver nu för träffa botten brukar vara mycket svårt och tror ja Corona kommer fortsätta dra ner börsen ett tag, men sen kommer vändningen och då kommer hjulen snurra som aldrig förr.
Citera
2020-03-12, 05:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Kravet är fast månadsinkomst, över 18 år och inga betalningsanmärkningar.

Det är ju bra enligt mig.

De är bra. Det här kommer vända förstås och då blir det bra med pengar. Vill gärna även belåna dessa lånade pengar.

Visst, men kraven kan ändras rätt fort nu på den turbulenta (minst sagt) finansmarknaden.
Tror faktiskt att kraven för kredit/kreditvärdighet kommer att skärpas till inom snar framtid, men det kanske bara är jag som tror så?
Har du råd att förlora 500 i lånade slantar? Hur "fast" är din inkomst? Statlig anställning med noll risk för permittering? Snackas ju redan om förkortad arbetsvecka, typ UK några år innan hjältinnan järnladyn tog över.

Skulle inte ta sådana risker själv.
Citera
2020-03-12, 05:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Med sånt kapital på nollränta skulle jag ha fingret på köpknappen.

Har själv en ”regel” kommer kapital upp till 700kkr på kontot har jag för mycket där och investerar bort en del. Ligger med medparten på börs och i fonder men detta långsiktigt (pension) samt utdelningsaktier så dessa får vara.
Kommer nog gå in köpa i stöttar framöver nu för träffa botten brukar vara mycket svårt och tror ja Corona kommer fortsätta dra ner börsen ett tag, men sen kommer vändningen och då kommer hjulen snurra som aldrig förr.

Just nu så är nollräntekonto ljusår bättre än att ha kapitalet på en rasande börs.. Men, jo det stör mig att pengarna bara sitter där och möglar.. Väntar in köptillfället bara.

Baron Rothschild is said to have advised that the best time to buy is when there is "blood in the streets", i.e., when the markets have fallen drastically and investor sentiment is extremely negative.
https://en.wikipedia.org/wiki/Market_trend#Bear_market
Citera
2020-03-12, 05:49
Bannlyst
Citat:
Visst, men kraven kan ändras rätt fort nu på den turbulenta (minst sagt) finansmarknaden.
Tror faktiskt att kraven för kredit/kreditvärdighet kommer att skärpas till inom snar framtid, men det kanske bara är jag som tror så?
Har du råd att förlora 500 i lånade slantar? Hur "fast" är din inkomst? Statlig anställning med noll risk för permittering? Snackas ju redan om förkortad arbetsvecka, typ UK några år innan hjältinnan järnladyn tog över.

Skulle inte ta sådana risker själv.
Jag har förlorat mycket och tror krisen vänder men nu när du säger det så är jag tveksam. Det är ju dumt egentligen, men frestelsen finns där. På 500.000 kan jag belåna 5 gånger på avanza i aktier och lätt få 250.000 på några dagar när det vänder. Börsen ska upp rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in