2020-03-12, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir tokig. Fick just ett massmail från min folkdansförening, en påminnelse om en danstillställning på lördag kväll, som de menar att de har fått för få anmälningar till. Inte ett ord om vad DET kan bero på. Jag skrev ett sanningens ord till dem (struntar i och jag blir osams med dem), om vad jag tycker om att de ordnar danstillställningar nu!
Bra gjort. Stå på dig.
Typiskt dumnaiva Sverige.
Citera
2020-03-12, 05:16
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ja, nu är det snart påsk. Gäller förbudet för sammankomster även gudstjänster, måntro? Våra domkyrkor och andra stora kyrkor, drar mer folk än 500 pers. på de stora helggudstjänsterna, typ Midnattsmässan på Påskafton.

Jasså. Är det fortfarande 500 personer som går i kyrkan? Det trodde jag verkligen inte.
Nåja. Brist på knasbollar har det då aldrig varit.
Citera
2020-03-12, 05:17
Medlem
Merwinnas avatar
En annan sak jag har tänkt på förresten, är detta att man så lätt kliar sig i ögonen utan att tänka på det. Nu har jag vidtagit åtgärder, för att det inte ska börja klia i ögonen när jag är ute. Jag torkar ur dem flera gånger om dagen med rent, ljummet vatten på en tvättlapp, så att det inte ska finnas något smolk i ögonvrårna och under det nedre ögonlocket som kan börja klia. Jag har slutat med ögonmake-up av samma anledning; att inte få in partiklar i ögonen som kan börja klia. Och så använder jag glasögonen hela tiden nu, fast jag egentligen inte behöver dem i alla lägen för synskärpans skull. De skyddar också lite, från att få partiklar inblåsta i ögonen.
Citera
2020-03-12, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Kan Sverige verkligen bara göra som de vill och sluta testa folk med symtom eller va fan är det frågan om??

Alla andra länder kämpar nåt så in i helvete med att testa så många som möjligt men sverige drar alltså ner på det istället??

Vart fan är EU, WHO osv ?? Borde det inte va ett brott mot mänskligheten att sopa undan statistik och på så sätt inte ha en möjlighet att hjälpa sin befolkning?

Är inte det en form av indirekt folkmord????

Tycker att det borde finnas standarder i Europa hur man rapporter coronafall.

Vad är liksom poängen att föra statistik öht om alla förutom Sverige mäter likadant?

Sverige borde alltså göra sin egna lista. Varför sätter inte världsledare press på idioterna för
Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge sier at frykt for å gå tom for testutstyr er årsaken til at de må ha slike restriksjoner på hvem som kan testes. Men jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å skaffe nok slikt testutstyr.
Citat:
04:34Ingrid Hovda Storaas
FHI: - VI KAN IKKE TESTE ALLE
Mange nordmenn som ber om å bli testet for coronavirus, opplever å bli avvist. Med frykt for å gå tom for testutstyr kommer FHI med klare restriksjoner.

– Vi kan ikke teste alle, sier forsker Petter Elstrøm ved Folkehelseinstituttet (FHI) til Aftenposten.

Elstrøm presiserer at de først og fremst vil teste dem som har vært i risikoområder og viser symptomer på luftveisinfeksjon, helsepersonell som har vært i risikoområder, og innlagte pasienter med luftveissymptomer.

Testing av friske personer som returnerer til Norge fra land som ikke er påvirket av viruset, anbefales ikke.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193795?wide
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jag blir tokig. Fick just ett massmail från min folkdansförening, en påminnelse om en danstillställning på lördag kväll, som de menar att de har fått för få anmälningar till. Inte ett ord om vad DET kan bero på. Jag skrev ett sanningens ord till dem (struntar i och jag blir osams med dem), om vad jag tycker om att de ordnar danstillställningar nu! Det handlar alltså om gammeldanser där man dansar nära varandra och håller i varandra, och gillesdanser där man hela tiden byter partner, dansar i ring och håller varandra i hand o.s.v.. Jag fattar överhuvudtaget inte hur de tänker. Dessutom är det hög medelålder; uppskattningsvis 25 procent av medlemmarna i vår förening är över 60 och vissa av dem över 70, och alltså i riskzonen...

Vad har det hänt annars på Coronafronten, i natt då? Jag har börjat känna att jag inte vill vakna på mornarna, av oron för vad som ska ha hänt under natten...

Är det sant att AT har sagt att företag inte bör låta sina anställda arbeta hemma, för att det är orättvist emot de människor som inte kan arbeta hemifrån? Det KAN han väl inte ha sagt? Det är ju bättre desto fler som arbetar hemifrån, och alltså inte åker buss och tunnelbana i rusningstid...

Jag ger AT helt rätt här.
Det är inte låginkomsttagare som kan jobba hemifrån. Det blir väldigt ojämlikt om det bara är de som ska utsättas för smittorisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför skall man bunkra mat? Finns det risk att livsmedelaffärerna stänger snart eller?

Smittan fördubblas nu varannan dag och affärerna kan stänga pga att någon anställd eller kund visar sig vara smittad. Likadant kan det vara med leverantörerna till affärerna.
Citera
2020-03-12, 05:21
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag ger AT helt rätt här.
Det är inte låginkomsttagare som kan jobba hemifrån. Det blir väldigt ojämlikt om det bara är de som ska utsättas för smittorisk.

Jag utgår ifrån att du är sarkastisk.
Citera
2020-03-12, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Smittan fördubblas nu varannan dag och affärerna kan stänga pga att någon anställd eller kund visar sig vara smittad. Likadant kan det vara med leverantörerna till affärerna.
I alla fall gött att man åker bil till jobbet...tänk dom som trängs på bussar och spårvagnar nu på morgonen..och det spöregnar och blåser.
Citera
2020-03-12, 05:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jasså. Är det fortfarande 500 personer som går i kyrkan? Det trodde jag verkligen inte.
Nåja. Brist på knasbollar har det då aldrig varit.

I alla fall på midnattsmässorna på Julafton, Påskafton, samt på Högmässan på 1 Advent (samt naturligtvis diverse konserter i kyrkan, men de omfattas ju helt klart av förbudet).

Jag har inte sett något om gudstjänster - är det kanske självklart att de ingår i förbudet? Eller glömdes de bort när Johansson rabblade upp vad som nu är förbjudet? I Italien har de förbjudit gudstjänster (trots att de är ett djupt troende katolskt land fortfarande), men enskilda katoliker får gå in i kyrkorna för att be för sig själva, läste jag någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge sier at frykt for å gå tom for testutstyr er årsaken til at de må ha slike restriksjoner på hvem som kan testes. Men jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å skaffe nok slikt testutstyr.

Grejen är att det är mycket jobb med varje test. Man måste ju köra PCR på RNA-kedjan i viruset, och detta måste göras i en maskin i många olika omgångar innan man får fram tillräckligt mycket, för att kunna analysera det. Vet inte hur många prover som får plats i varje maskin, men det är inte SÅ många. Så jag förstår att de måste ransonera antalet tester, även om det är olyckligt.
Citera
2020-03-12, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Ja och dom åker oftast också kollektivt ihop med andra snörvlande och hostande människor.
Citera
2020-03-12, 05:25
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf

Nej det är jag verkligen inte.
AT har inte haft många rätt i detta virusutbrottet, men här har han faktiskt det.
Det får fan i mig vara nog med fördelar folk med pengar ska roffa åt sig någon gång.
Nu räcker det, han har helt rätt här.
Citera
2020-03-12, 05:25
Medlem
Citat:
I alla fall på midnattsmässorna på Julafton, Påskafton, samt på Högmässan på 1 Advent (samt naturligtvis diverse konserter i kyrkan, men de omfattas ju helt klart av förbudet).

Jag har inte sett något om gudstjänster - är det kanske självklart att de ingår i förbudet? Eller glömdes de bort när Johansson rabblade upp vad som nu är förbjudet? I Italien har de förbjudit gudstjänster (trots att de är ett djupt troende katolskt land fortfarande), men enskilda katoliker får gå in i kyrkorna för att be för sig själva, läste jag någonstans.

Grejen är att det är mycket jobb med varje test. Man måste ju köra PCR på RNA-kedjan i viruset, och detta måste göras i en maskin i många olika omgångar innan man får fram tillräckligt mycket, för att kunna analysera det. Vet inte hur många prover som får plats i varje maskin, men det är inte SÅ många. Så jag förstår att de måste ransonera antalet tester, även om det är olyckligt.
Jeg forstår. Takk for at du forklarte om dette!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in