2020-03-12, 00:23
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Skulle nog vilja hävda att svenskars allmäntillstånd är mångdubbelt bättre än nu än på 1918 då det rådde stor fattigdom. Så nog tror jag allt vi är bättre förberedda nu.

1918 var Sverige ett av värdens rikaste land. Vad yrar du om.
Detta kan bli lika allvarligt som Spanska sjukan. Allt tyder på det.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Man ser ofta detta beteende hos asiater, det är inte för att undvika bli sjuk, utan att man är sjuk själv och inte vill sprida det så man sätter på sig en mask. Dessa masker hjälper INTE mot att bli smittad.

Men det hjälper med att inte föra vidare smittan bättre i alla fall, nu när vi kan knata runt och smitta asymptomatiskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Efter de nya omprioriteringarna av testerna i landet som skall utföras börjar jag gå lite från hobby-foliehatt till ganska skrajj. Av någon konstig anledning känns det dock inte okej hur som helst däremot om jag skulle vilja bära riktig gasmask in på ica om jag vill handla lite grejer, aldrig sett någon med mask här, bor visserligen i ett län med väldigt få smittade, men när mörkertalet är så stort och kommer förbli det känns det som vi tappat kontrollen, inte minst när 1177 inte fungerar längre.

En smärre, ganska liten samhällskollaps som börjat?

Känns som att vi individer kommer måsta göra mycket när storebror varken gör eller har resurser till att göra skillnad.

Vad säger ni andra?

Det känns ganska rimligt att de inte ska testa varje person med lite torrhosta. Personer som får en mildare sjukdom behöver ju egentligen inte vara i vården och slösa resurser. Mörkertal vet vi inget om, inget som pekar på att vi skulle ha något enormt sådant.

Klart att detta kommer vara ansträngande för samhället, ingen tvekan om det. Än mer anledning till att sitta lugnt i båten och inte belasta resurserna som finns förrän man måste.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur kan alla andningsmasker va slut överallt? Har man verkligen ingen kontroll på hur många en person köper? Man borde ju förfan införa ett maxtak på hur många man kan köpa. Jag tror ju inte det är så pass många som har köpt utan de är väl något äckligt as som köpt sig på en jävla massa och försöker göra pengar på de här, även handspriten är slut i alla affärer, apotek jag har varit på här i en medelstor Svensk stad. Sett ett flertal annonser på facebook,blocket, tradera osv där dom säljer både andningsmasker och handsprit, borde vara straffbart.

Sett annonser från bilfirmor också. Dom jävlarna tar också överpriser. Borde förbjudas.

Finns att få tag på om du söker på nätet. Vi fick en hel låda med handsprit från Apotea förra veckan. Och har två olika typer av masker, ena fick sambon via jobbet, den andra engångsvarianten fick vi från USA.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Skulle nog vilja hävda att svenskars allmäntillstånd är mångdubbelt bättre än nu än på 1918 då det rådde stor fattigdom. Så nog tror jag allt vi är bättre förberedda nu.
Beror väl på vad man tittar på - smittspridningen är nog fan så mycket större idag än för hundra år sedan. Att kosten & den allmänna folkhälsan är bättre stämmer säkerligen men spridningen är ett faktum. I det avseendet är det game over.

När det kommer till sjukvården så är inte det ens en del i ekvationen, det kan vi ju lika gärna ignorera.
Senast redigerad av SneakyBeaky 2020-03-12 kl. 00:30.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skitsnack. De har haft viruset länge nu och borde ha många fler fall om barn i skolor driver denna epidemi. Inte ens i Kinas data har man lyckats hitta att barn och skolor är drivande i epidemin.

Ja. Det som länkades visar på att folk som får coronaviruset OCH utvecklar pneumonia, vilket inte alla gör kan få skador på lungorna. Får du inte också pneumonia så är det inget problem.

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Denna visade en del i alla fall.
https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020200274
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:

Dessutom är sjukvården, medicinen osv på en helt annan nivå än för 102 år sen.
Citera
2020-03-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur kan alla andningsmasker va slut överallt? Har man verkligen ingen kontroll på hur många en person köper? Man borde ju förfan införa ett maxtak på hur många man kan köpa. Jag tror ju inte det är så pass många som har köpt utan de är väl något äckligt as som köpt sig på en jävla massa och försöker göra pengar på de här, även handspriten är slut i alla affärer, apotek jag har varit på här i en medelstor Svensk stad. Sett ett flertal annonser på facebook,blocket, tradera osv där dom säljer både andningsmasker och handsprit, borde vara straffbart.

Vad ska du med en mask till? Maskerna hjälper folk som redan är smittade att inte sprida vidare. och det är så de används, du undviker inte denna förskylning genom att ha en billig mask på dig, sitt hemma och spela dataspel som vanligt så klarar du dig.

Folk verkar tro asiater bär dessa masker för att inte bli sjuk, men det är tvärtom, är man sjuk så bär man mask. Av respekt att inte ge nån annan förkylning på tunelbanan etc.....en väldigt vanligt missförstånd av oss idiotiska västeuroper, som inte kan tänka längre än näsan räcker.
Senast redigerad av bul-11-33 2020-03-12 kl. 00:32.
Citera
Medlem
Autismpowers avatar
Var på vårdcentralen idag. Jag hade ffp2-mask, skyddsglasögon och vinylhandskar på mig när jag gick dit. Det var jag helt ensam om. Sjukvårdspersonalen tog ut mig utanför för de ville ta ett snack med mig, inte okej att skydda sig för det viktigaste är att andra patienter inte ska känna sig oroade. Först trodde de att jag var där pga. jag misstänkte att jag har corona likt förbannat håller de inte avståndet ens utan kommer väldigt nära inpå. Fick förklara att jag vill förebygga smittspridning.

Handlade i matbutik innan stängning för att bunkra lite mer mat, så jag står mig lite längre utöver det lager jag redan har innan det blir värre. Fullt skydd på mig. Jag pratade med personalen och frågade varför de inte tar några åtgärder för att minska smittspridning då svarade de att det var för att kunderna inte ska känna sig oroade.

Vad är det för fel i huvudet på folk????
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Så du menar att vi är sämre rustade än människor var på 1700-talet? Tillåt mig skratta.
Nu var det inte mig du frågade. Men, ja. Dagens människor är fulla med olika miljögifter, konserveringsmedel, vacciner, tungmetaller och även uppvuxna på en skräpmatskultur med godis, glass, Mc Donalds. Så vi har inte suck med de som levde på 1700-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Ja. Vi hemska "högerextremister" fick rätt precis som vanligt.

Vi sade redan i januari att vi skulle stänga gränsen och stoppa alla flyg. Då blev vi utskrattade på sociala medier. Vad säger alla globalistäckel nu då?

Tröttnar ni aldrig på att ha fel?

Hahaha klockrent ja man kan ju undra men dessa stackare vill ju alltid ha öppna gränser.
De verkar också leva för att ha fel.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
1918 var Sverige ett av värdens rikaste land. Vad yrar du om.
Detta kan bli lika allvarligt som Spanska sjukan. Allt tyder på det.

Rikaste länder jämfört med alla andra fattiga länder på den tiden kanske. Gemene man var inte välgödda som nu. Kanske överklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in