Citat:
Ursprungligen postat av
Groenman
Är det någon särskild stans som folk uttalat sig negativt?
Eftersom den svenska regeringen och myndigheterna hela tiden spelar ned faran, så har folket trott att allting ordnar sig. T.o.m. virusforskar-experten Agnes Vold säger ju på TV att det är fånigt att hamstra - "man kan ju alltid beställa onlinepizza", typ. Klart att folk tycker det är konstigt när någon köper 20 burkar konserver. Men so what?
Efter gårdagens lite allvarligare toner trodde jag att det skulle vara tomt på konserv- och toapappershyllorna idag. Men icke. Inte den minsta hamstringstendens. Det verkar som om svensken saknar överlevnadsinstinkt helt enkelt.
Jag har mest lyssnat på P1, där det talats om fresteler att hamstra men att myndigheter avrått från att hamstra.
Jag tycker att ungefär det vi ser nu var förutsägbart. Alltför länge var myndigheter mer fokuserade på att lugna människor än att rekommendera relativt enkla och inte så kostsamma försiktighetsåtgärder.
Då blir det i stället lite som i Italien och i Sverige. När det kommer så kommer allt på en gång.
Jag är inte emot åtgärder. Jag tror alla har mycket att vinna på om vi kan dra ner på spridningstakten, så att förloppet blir lite långsammare. Vården hinner med bättre. Samhällseffekterna blir mindre. Kanske kan behandlingsmetoder förbättras? Kanske kan vi t.o.m. få ett vaccin? Tyvärr är nog det avlägset.
–