2020-03-11, 23:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Fortfarande stprt nyhetsvärde att korea har 0.8% dödlighet. Är ju fan mig 3-4 ggrkmindre än den dödlighet som who gått ut med.

Börsen kommer ju stiga när det blir allmänn kännedom att dödligheten bara är 0.8%
Angela Merkel gick ut med att över hälften av tyskarna skulle få viruset så tror inte det hjälper med siffran 0.8%. Är en stor del av mänskligheten såvida det inte är bara tyskar som får den smällen.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Fan jag mår skit av det här? Finns det inga positiva nyheter alls? Ska iaf isolera mig fram till måndag och se hur läget ser ut då. Jag var på universitet idag inte omöjligt att jag har corona.
Vännen, var inte orolig. Om du är i universitetsålder (och inte har andra grava sjukdomar eller astma) så ligger du i lä! Du känner dig lite förkyld i värsta fall...that´s it! Men besök inte nära och kära över 50 år om du bryr dig om dom eller har några!
Citera
Avslutad
Smittad av läkare vore ej kul.
Citat:
NYHETER
När röntgenläkaren Olle Stigwall, 63, kom hem från skidresan kände han sig lite lätt förkyld bara.

I måndags hade han gått till jobbet.

Om han inte hade läst en artikel i Aftonbladet om coronasmitta i just Österrike – och mitt i natten tvingat till sig ett test.

Nu sitter han i hemkarantän, smittad av coronaviruset.

– Om jag hade gått till jobbet kunde det ha blivit ett elände.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpagA/lakaren-olle-63-smittad-av-corona--tjatade-till-sig-test
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenvarld
Och skapa ännu mer panik menar du? Nej tack.

Det var ett skämt kring min åsikt om Stockholm om det inte var uppenbart.
Citera
Avslutad
Kommer vara tusen bekräftat smittade i Sverige innan helgen är över.
Citera
2020-03-11, 23:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Är det någon särskild stans som folk uttalat sig negativt?

Eftersom den svenska regeringen och myndigheterna hela tiden spelar ned faran, så har folket trott att allting ordnar sig. T.o.m. virusforskar-experten Agnes Vold säger ju på TV att det är fånigt att hamstra - "man kan ju alltid beställa onlinepizza", typ. Klart att folk tycker det är konstigt när någon köper 20 burkar konserver. Men so what?

Efter gårdagens lite allvarligare toner trodde jag att det skulle vara tomt på konserv- och toapappershyllorna idag. Men icke. Inte den minsta hamstringstendens. Det verkar som om svensken saknar överlevnadsinstinkt helt enkelt.

Jag har mest lyssnat på P1, där det talats om fresteler att hamstra men att myndigheter avrått från att hamstra.

Jag tycker att ungefär det vi ser nu var förutsägbart. Alltför länge var myndigheter mer fokuserade på att lugna människor än att rekommendera relativt enkla och inte så kostsamma försiktighetsåtgärder.

Då blir det i stället lite som i Italien och i Sverige. När det kommer så kommer allt på en gång.

Jag är inte emot åtgärder. Jag tror alla har mycket att vinna på om vi kan dra ner på spridningstakten, så att förloppet blir lite långsammare. Vården hinner med bättre. Samhällseffekterna blir mindre. Kanske kan behandlingsmetoder förbättras? Kanske kan vi t.o.m. få ett vaccin? Tyvärr är nog det avlägset.

Citera
2020-03-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, men hur kan du ha missat att att begränsa den är vitalt för att inte sjukvården ska duka under på bara några veckor? Hur kan det vara fel att ge den en chans att hänga med åtminstone, att ge en chans att mobilisera, utveckla mediciner och kanske vaccin? Uppenbarligen tycks ju nu faktiskt alla världens länder, ledare, virologer och smittskyddsexperter vara tämligen ense om detta.
Den svenska sjukvården kommer att duka under.Visst kan man vinna några veckor, till extrema kostnader, men inte de år det tar att få fram ett vaccin. Svensk sjukvård är ju redan så nedgången, av skäl som kanske inga skall diskuteras här.
Citera
2020-03-11, 23:33
Medlem
PutinPowers avatar
Finns det någon information gällande vilka områden i skåne som har drabbats? Hade gärna viljat veta om det är något fall konstaterat ifrån Trelleborg..
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Hur ska vi ens kunna veta hur många som är smittade nu när Stockholm slutar smittspåra?

Ok. Kände inte till det. Men för två dagar sedan har jag för mig att de sa att det fanns en handfull smittade som inte kunnat spåras.

Men oavsett det vet vi ju inte hur många som har smittats i Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En bra och billig lösning hade varit hemtest, det handlar om en tub, en tops och en instruktion och ett returkuvert. Hade varit en billig och ganska heltäckande lösning. Hade man delat ut det i alla brevlådor så kan folk testa hemma och kolla svaret på 1177. De som vägrar hämtas av polis i rymddräkt. Det verkar som om staten inte vill veta.

Nej staten vill inte veta. Finns det siffror så är man ju då tvungen att agera. Och att agera utan resurser så som testkit,sjukvårdsprylar, sjukvårdspersonal etc
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Hur ska vi ens kunna veta hur många som är smittade nu när Stockholm slutar smittspåra?
Spelar inte så stor roll om vi vet hur många som är smittade, eller? Informationen kan vara intressant för att räkna ut statistik, men är väl inte så användbar annars. Hade vi haft kapacitet som Sydkorea för massiva tester och folk hade följt hemkarantän så hade det i och för sig varit bra. Verkar som att USA rampar upp testmöjligheter väldigt mycket.
Citera
Medlem
Kina och Italien har tryckt på betydelsen av att sätta in vård tidigt men i Sverige kommer man inte ens fram till sjuvårdsrådgivningen och man blir inte testad för Corona om man inte redan ligger för döden. Vi kan alltså konstatera att redan i startgroparna är vården otillräcklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in