2020-03-11, 22:17
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ja, denna mutation är lite annorlunda. Men det har hänt förr. Många gånger.

Och en av de senaste gångerna så dog uppåt 100 miljoner människor. Då hade världen ca 1,6 miljarder invånare.
Citera
2020-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Varför slutar man testa i Stockholm???
Är det brist på test utrustning? Eller anser de att det ser inte bra ut.. Eller blundar de och hoppas att alla skall dö?
Kommer resten av Sverige göra likadant?

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Detta är väldigt underligt och oroande. För som sagts ikväll på presskonferensen, det ska inte vara en resursfråga, vi har gott om pengar. Den enda rimliga förklaringen är väl att smittspridningen har gått för långt? Det finns alldeles för många länder med smitta, alldeles för många människor som skulle behöva provtas - därför orkar man inte och ställer in det. Man hoppas att smittade människor ska stanna hemma istället.
Citera
2020-03-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DashSnoww
Under mina år i hemtjänsten/äldreboende var det tyvärr ett flertal äldre som avled vintertid varje år pga av vinterkräksjukan eller influensan.
Så visst kan det vara en influensa som media spär på och skrämmer upp folk.
Så har jag tänkt hittils.
Men man vet fan aldrig.

Botemedlet är att röka cannabis.

Visst kan det vara så. Ingen vet vad botemedlet är så du kan mycket väl ha rätt i det. Det dör fler människor per år i influensa dessutom trots att vaccin finnes. Vad gör det för skillnad egentligen gentemot corona viruset?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ja alla dör men vem vill dö ung? Det finns inget viktigare än att försöka överleva detta virus. Måste göra allt och anpassa hela livet för att maximera chanserna att överleva.
Ja men alltså, sluta åka buss. Däremot blev jag riktigt nära på att skälla ut någon på bussen idag eftersom jag ska ha någon som är sjuk en stund. Jag funderar på om man ska gå istället för att åka kollektivt dit jag ska men en resa tar inte bort flera. Jag oroar mig aldrig för egen del eftersom jag haft ett särskilt gott immunförsvar hela livet även om det försämras med åldern. Har alltid kunnat skött sjuka barn och hälsat på sjuka människor. Många som reagerar på det genom mitt liv att jag typ aldrig smittats. Men man verkar bli känsligare med åren, är fortfarande ändå inte rädd för influensor eller msgsjukor eftersom de brukar hoppa över mig. Så man hamnar väl i respirator som kompensation 😂

Nä men ta det lugnt och flytta på dig när någon är hostig eller ohygienisk.

Du vet aldrig när du ska dö. Jag lider av existentiell ångest periodvis och en influensa är inte en orsak till att väcka sådan. Men man ska vara rädd om riskgrupperna. Blir osäker eftersom jag heller aldrig smittar människor normalt, om jag ändå inte ska undvika människor med sjukdomar för säkerhets skull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför, Danmark har inte bara mer fall men även fler fall per capita än Sverige. Inse att vi alla sitter i samma båt
Jo fast FHM har inte motiverat sitt beslut att skolor ska hållas öppna utifrån hur drabbat Sverige är, utan att barn inte drabbas lika hårt av viruset och att dom i princip inte smittar andra.
Citera
Medlem
Vad tror ni! Hur många virus smittade personer har vi som just nu knallar runt i det här landet, om vi bortser från de officiella siffrorna. Väl över tusen nu eller?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Varför slutar man testa i Stockholm???
Är det brist på test utrustning? Eller anser de att det ser inte bra ut.. Eller blundar de och hoppas att alla skall dö?
Kommer resten av Sverige göra likadant?

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/
Därför att det var relevant att testa folk för smittspårning då vi hade så få fall att det var möjligt. Nu måste de begränsade test-resurserna användas för folk som verkligen blir dåliga och för sjukhuspersonal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, flyget är mest troligt säkrare än ICA Kvantum. Mindre exponering, bättre luft. Troligen färre också som flyger när de är lite sjuka än som ”bara går ner på ICA och köper lite att äta för helgen”.

Italienarna är inte 2:a i världen för att flugit mellan Rom och Milano, utan för att de gått omkring som vanligt i samhället. Fast inte på ICA förstås...

Alltså när jag flugit har bolagen sett till att kärrorna är så fulla det går. Tror inte det är annorlunda nu bara för att det är färre som flyger. Man sitter tätt och ingen chans att komma undan!
Det enda du påstår är att luften skulle vara bättre på flyget. Finns det något belägg för det? Jag såg en video om hur smutsig miljön är på flygplan. Och luftfiltren byts inte som dom ska. Det är ju tryckkabin. Nej löjligt att påstå flyget har mindre exponering. Nej jag tycker vi lägger ner denna pseudo-diskussion..

Smutsiga flygplan:
https://www.youtube.com/watch?v=VZUVbQrVZIU&t=2s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Jag och ett dussin här, man blir ofta kallad för idiot om du motsätter folk i tråden

Endel kommer med fakta taget ur luften med egna uträkningar om dödstal.

Alla har olika uträkningar om dödssiffran endel kör 50% i Italien, andra kör med digerdöden.

Optimistiska synpunkter som stämmer citeras aldrig.

//
S

Det finns INGET positivt i dagsläget. INGENTING.

Antalet smittade ökar.
Antalet döda ökar.
Det finns inget vaccin i sikte.
Risken finns ständigt att viruset muterar och blir ännu farligare.

Vad är positivt? Finns det något?
Citera
Medlem
Är det någon som har bra koll på Danmark? Hur stor är samhällsspridningen och hur många fall är importfall?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Varför skulle det var tomma hyllor?? Alla kommer inte ligga på sjukhuset..

80% av alla människor får förkylningssymtom..

Att 80 procent inte behöver läggas in på sjukhus betyder väl inte att de får en nysning o det sen är över?
Citera
2020-03-11, 22:19
Medlem
Konfucius2s avatar
Disease X (Disease X represents the knowledge that a serious international epidemic could be caused by a pathogen currently unknown to cause human disease, and so the R&D Blueprint explicitly seeks to enable cross-cutting R&D preparedness that is also relevant for an unknown “Disease X” as far as possible)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in