2020-03-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utifrån frågan "var kaoset är": Jag har lugnat ner mig lite sedan igår, vaknade yrvaket i morse och trodde först allt gått över. Min uppfattning igår var att världen skulle gå under och viruset säkert kunde muterar till digerdödnivåer.

Sedan gav jag mig ut på nätet: Och började förmiddagen med att läsa om Norge där chefen för Ullenvåls sjukhus IV-avdelning säger att folk inte förstår allvaret. Han anser det inom kort inte kommer finnas lediga intensivvårdsplatser. Att norrmännen inte förstår allvaret sägs det också i artikeln:
https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-koronasmitte-pa-kjopesenter-og-busser-1.14937615

Jag förstår inte alls varför Norge har flera coronasmittade än Sverige, då dom har ca hälften av Sveriges folkmängd. Jag bor i Norge till och från och kan konstatera att Norge verkar ha betydligt flera olika nationaliteter på köpcentrum. Köpcentrum är förresten en av dom mera vanligare ställena där folk blir smittade, förutom i hemmet då av bekanta.
Jeg vet ikke, men kan det hende at flere er testet i Norge og at det derfor er flere bekreftet smittet i Norge enn i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hoppas ni har bunkrat upp med mat. Det går inte att få hemleverans från Mathem och liknande förrän nästa vecka.
Inte där jag bor. Alla bor inte på samma ställe som dig.

Jag kollade, jag kan få min leverans imorgon.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hjälper vitlök? Om inget annat håller det folk på avstånd.

Vitlök är bra.. Men att hosta ett par gånger är betydligt effektivare.
Citera
Medlem
Jag är inte särskilt orolig över influensan, är mer orolig över att människor reagerar som de gör och hetsar upp sig till vansinne. Det om något kan orsaka stor skada. Dvs folk vågar inte gå ut, folk överbelastar sjukvården så fort de råkar nysa osv osv. Sociala medier spelar verkligen inte på vår sida i detta fall (tror jag).

Med det sagt är det nog dags att ta kontroll över situationen tills vi vet mer. Börja med att omedelbart stänga all skolverksamhet i åtminstone 2 veckor fram. Man bör även begränsa spridning genom att stänga kollektivtrafiken för en tid framöver och se till att folk kan vara hemma utan att behöva känna sig skyldiga gentemot arbetsgivaren.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Människor som fått corona har uppvisat kraftig sänkning av T-cellerna

Hade detta varit sant hade ingen blivit frisk. Men du är å andra sidan en av trådens största foliehattar vilket man kunnat se länge.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Polen stänger allt från och med imorgon.

Skolor, förskolor, teatrar, biografer, museer mm och inför gränskontroller och då har landet bara 31 konstaterande fall. Landet vill inte göra samma misstag som Italien, då man tillät sammankomster.

Jag tror snarare Polen är mer oroade över utvecklingen i Skandinavien som har skyhöga antal fall per capita.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Den måste vara den personen som de flyttade från St Görans till Karolinska. Där de misstänkte kontakt med 70 personer.

De ville inte säga kön med ålder 70+.

Jag förstår varför de är så hemlighetsfulla när personen har dött. Upphör inte patientsekretessen då?

TV4-reportern frågar om det men dr Bratt vill inte svara. Obehaglig mörkläggning.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12532435
Citera
2020-03-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
500 pers, Får köpcentra ha öppet?
Ja.
Citera
Medlem
Personligen har jag ingen erfarenhet av UV dödande av bakterier, är det någon som har koll på vilken styrka som behövs för att få effekt?
Dvs jag gissar att om vanliga svarta lysrör inte ger i närheten av tillräcklig effekt? Annars hade det kanske kunnat vara ide att montera upp lite sådant i tunnelbanor, shopping centrums där mycket luft cirkulerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Dödligheten är ändå 3-4% , och 20% behöver hjälp med andningen?

Den faktiska dödligheten kommer vi inte veta förrän om några år. Då mörkertalen är alltför svåra att se i nuläget.
De siffrorna är i nuläget inte representiva för Sverige.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Du kommer med största sannolikhet att råka på viruset förr eller senare. Ju fortare du accepterar ödet, desto bättre kan du må i stunden.

/ Från en hypokondriker till en annan

Någon beskrev det som otroligt tungt att andas. Hur ska man kunna sova när man måste koncentrera sig på andningen. Rätt otäckt!
Att acceptera ödet är inget jag kommer att göra, lever fortfarande i övertygelse om att vara en variant som den här typen av smitta inte biter på.

Jag har alltså lite virus till övers för dig så du får en extrados.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Varför slutar man testa? (Frågar för att jag inte vet)

För att de inte har tillräckligt med test-kit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in