2020-03-11, 21:30
Medlem
Sprids viruset genom svett?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Trist att se så många svenskar på sociala medier och här i tråden som inte fattar någonting.

Svensken tror att myndigheterna och sjukvården har läget under kontroll.

Vi är precis i början av Corona-utbrottet och det går inte ens att komma fram på 1177.

Vi är precis i början av Corona-utbrottet och Folkhälsomyndighetens sida går knappt att komma in på.

Exakt vilken vård tror i att ni kommer att få om ett par veckor när utbrottet slagit igenom på allvar?

Att det inte går att komma fram på 1177 är för att folk ringer in av totalt onödiga skäl.

Har folk bara lite sunt förnuft och håller sig hemma om de är sjuka kommer vi ha smittan under kontroll.

Men nu åker folk till akuten och ringer för minsta lilla vilket slutar i fler smittade och långa telefonköer. Precis som en ”vanlig” influensa kommer de flesta att kunna rida ut stormen i hemmet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det stämmer inte om man ska tro uppgifter från Kina och Japan.

Jag väljer att tro på denna man:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Michael_Osterholm

Han förklarar läget i JRE senaste podcast på Youtube.

JRE = Joe Rogan Experience
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Tror ni USA kommer införa något inreseförbud från Sverige pga coronaviruset? Än så länge är det inte det, men hur snart måste man åka för att kunna komma in? Jag är övertygad om att flygtrafiken kommer blockeras från många Europeiska länder bl.a. Sverige.
Om man väntar ett par veckor så lär väl Sverige ha dubbelt så många smittade som hela USA!

Jag bryr mig inte om ifall läget i USA kommer vara lika illa / värre än Sverige så småningom, för jag MÅSTE dit av personliga skäl och jag tänkte åka i mitten av maj men vill inte riskera att inte kunna komma in. Måste jag åka nu om jag ska ha en chans att ta mig dit? Vill inte bli fast här.
Tror ni att det kan bli stopp och jag inte kommer dit om jag inte åker nu direkt?

Nej, de har mångt flera fall själva och anser med största säkerhet att Sverige har bättre koll än de flesta på smittspårning. Du vet säkert att en av anledningarna att vi har då många konstaterade fall är för att de aktivt hittats och sökts upp, och vi har sluppit vad andra länder råkat ut för, d v s folk som varit smittade men inte vetat.

Däremot kanske det omvända kan ske, då USA pga flera problem de skapat för sig själva, kan få riktigt stor spridning i vissa delstater.
Citera
Medlem
Om jag drabbas av Corona och klarar förloppet kommer jag bistå myndigheter, sjukvård och kvarteret där jag bor. Jag gör det isåfall frivillig och vill inte ha betalt.

Resonera likadant ni andra! Det kommer bli totalt kaos, vi måste göra allt vi kan för att hjälpa varandra när staten faller kort och lämnar oss åt Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Var hittar du källorna som beskriver hälsoläge/efterdyningar/virusfrihet på Kina´s 10 000 friskförklarade?

Bra för folk att få se dom.
Stod i media flera gånger förra veckan om de två fall
Citera
2020-03-11, 21:31
Medlem
Theforeigners avatar
DANMARK STÄNGER NER !!!

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-11-danmark-lukker-ned-her-er-regeringens-nye-tiltag

Se listen over tiltagene her.

Regeringen præsenterede onsdag aften en række nye tiltag i forbindelse med udbruddet af coronavirus.

Tiltagene bliver indført for at afbøde og forsinke udbredelsen af coronasmitte i landet. Mette Frederiksen fortalte på pressemødet, at der er 514 smittede i Danmark. Det er mere end en tidobling siden mandag.

Her er alle tiltagene:
Alle offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner, sendes hjem fra arbejde fra fredag den 13. marts 2020 og foreløbigt to uger frem.

Sygehuse og plejehjem mv. opfordres til med øjeblikkelig virkning at indføre skærpede restriktioner i forhold til besøg.

Alle skoler og dagtilbud lukkes fra mandag den 16. marts 2020 og i foreløbigt to uger.

Der arbejdes på at udstede forbud mod, at arrangører, forlystelser, restaurationsvirksomheder mv. samler flere end 100 personer indendørs.

Vi skal begrænse anvendelsen af den kollektive trafik.

Alle indendørs kulturinstitutioner, biblioteker, fritidstilbud mv. lukker nu. Og foreløbig to uger fra fredag den 13. marts 2020.

Elever og studerende på alle uddannelsesinstitutioner sendes hjem nu. Og foreløbig to uger fra fredag den 13. marts 2020.

Kilde: Regeringen.dk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Jag tror mer det handlar om människans benägenhet att vilja skylla på någon eller något. Ilskan och rädslan måste kanaliseras och få komma ut. Folk måste ta ett kollektivt ansvar och använda hjärnan. Att det ska krävas olika typer av förbud för att befolkningen ska agera är inget annat än skrämmande. Jag är helt ärligt förbluffad över denna totala oförmåga att kunna fatta egna och rationella beslut.

Yes, det är svensken i sitt ess (Inte alla). Flockbeteende och har totalt tappat förmågan att tänka själv, tänka kritiskt, ha egna tankar och idéer, bilda egen uppfattning. För mig handlar inte det om förbud, det handlar om att vara proaktiv direkt, följ utvecklingen noggrant och hitta en metod, en plan, exekvera den och kommunicera proaktivt. Situationsanalysen borde varit tydlig på vars det pekar..

Skillnaden mot exempel hos min globala arbetsgivare genom alla organisationer har hanterat det långt innan så är det så stor skillnad att det är ett skämt.

Nu har man varit passiv rakt av inom Sverige, för mig inger det inget förtroende alls att lyssna på våra myndigheter och ledare, men aja gnäll du på att andra gnäller.

Vi hoppas på det bästa iallafall.
Citera
Medlem
Stallgeniet/Det stabila geniet/The Stable Genious/Trump har umgåtts i närhet med folk som satts i karantän. Han har inte testat sig.

Igår så skakade han hand med alla han kunde nå i publiken när han landade efter flygresan...
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 21:33.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Min fru frågade varför folk på FB säger att vi är i Italiens situation (antal döda och smittade sett till befolkningen) nästa vecka ...när vi bara har en död hittills?

Min teori är följande.

De som smittades först var unga barnfamiljer i Italien eller unga personer på hembesök i Iran.
De håller ut längre innan de dör eller klarar sig med bestående skador.

Nu har dessa smittade fört viruset vidare och vi har nu lokala smittspårning i landet.

Personen som dog idag var 70+ med underliggande sjukdom och måste alltså ha smittats av släktingar som varit på skidresa i Italien, släktingar som varit i Iran eller en lokal smittspridning av okänd person.

Därav kommer antal döda åka rejält från och med onsdag eller torsdag nästa vecka.

Vad säger ni? Är jag inne på rätt spår?

Svenskarna som varit i Italien har varit 40 - 60 flertalet. Det är lätt tro mestadels yngre åker skidor. Personen som dött först hade ingen kontakt med Italien utan hade smittats på okänt sätt (inhemsk spridning av smitta). Detta togs upp på FHM:s möte tidigare vid 14:00. Flera svenskar kommer vara döda om 10 dagar, alltså nästa helg. Men för min del så är jag med på att vi kommer ha ytterligare dödsfall på onsdag och torsdag. Det tar egentligen oftast 2 till 8 veckor för att dö. Folk hinner bli bättre för att sedan bli sämre och dö.

Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Tegnell har varit smart. Bara för att han skulle få rätt så har han sett till så vi slutar testa alla förutom de absolut sjukaste.

Då kommer siffrorna gå ner och vi kommer se ut som vi har peakat.

Smart va?

Också min tanke att om testerna upphör får vi in färre att rapportera i statistiken men att defacto flera smittas eftersom allmän spridning råder.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Är det bekräftat att man blir imun mot viruset om man tillfrisknar?

Nej och det finns dom som blivit smittade igen efter dom varit sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Danmark tänker sätta stopp för smittspridningen och stänger samtliga skolor och universitet f.o.m. måndag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQ44L/danmark-stanger-skolorna

Ifall detta händer i Sverige hur ska man klara sig ekonomiskt ifall barnen måste vara hemma? Har ingen ekonomi att stanna hemma med barnen.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Tror ni USA kommer införa något inreseförbud från Sverige pga coronaviruset? Än så länge är det inte det, men hur snart måste man åka för att kunna komma in? Jag är övertygad om att flygtrafiken kommer blockeras från många Europeiska länder bl.a. Sverige.
Om man väntar ett par veckor så lär väl Sverige ha dubbelt så många smittade som hela USA!

Jag bryr mig inte om ifall läget i USA kommer vara lika illa / värre än Sverige så småningom, för jag MÅSTE dit av personliga skäl och jag tänkte åka i mitten av maj men vill inte riskera att inte kunna komma in. Måste jag åka nu om jag ska ha en chans att ta mig dit? Vill inte bli fast här.
Tror ni att det kan bli stopp och jag inte kommer dit om jag inte åker nu direkt?
USA är väl den största "sleepern" av alla eftersom de ganska länge bara testade i tre delstater. Flera som säger att det pyr mer där än i Europa. Ger väl dig bara lite bakgrundsljud förvisso för är väl ingen som vet åt vilket håll detta barkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in