Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-11, 15:29
Medlem
Trumpetflugans avatar
Jag har ett delikat problem.
Jag har installerat ett program som jag vill ge standardanvändare rättigheter att köra utan vetskap om adminkonton eller lösenord. Hur i helsike gör jag?

Programmet ligger på c:\program\programkatalog\programmet.exe

När en icke admin försöker att starta kommer det upp en klassisk dialogruta "Tillåter du att den här appen får göra ändringar på den här enheten" med fält där man måste fylla i adminanvändare och lösen. Jag vill ge användarna rättigheter att kunna starta "appen" utan att fylla i admins inloggningsuppgifter. Går det att lösa?
Citera
2020-03-11, 15:40
Medlem
TheHmms avatar
Om datorn kräver admin-rights för att köra .exe så kräver den det. Det du kan göra är att köra den via nätet.
Citera
2020-03-11, 15:56
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Om datorn kräver admin-rights för att köra .exe så kräver den det. Det du kan göra är att köra den via nätet.

Borde det inte fungera att ge dom rättigheter att köra "Elevated" och på såvis komma runt det?
Vet att vi var tvugna att göra det på ett gammalt kneg.
Citera
2020-03-11, 16:01
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Borde det inte fungera att ge dom rättigheter att köra "Elevated" och på såvis komma runt det?
Vet att vi var tvugna att göra det på ett gammalt kneg.

Absolut, men det måste ju göras hos användaren, annars skulle ju varenda virus i .exe format ge sig själv tillstånd att köras utan adminrights
Citera
2020-03-11, 16:02
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Absolut, men det måste ju göras hos användaren, annars skulle ju varenda virus i .exe format ge sig själv tillstånd att köras utan adminrights

Precis, man får ge användare tillåtelse att köra på detta viset, borde väl gå att kräva användarnamn och lösen för det med, just för att vara extra säker.
Citera
2020-03-11, 16:04
Medlem
TheHmms avatar
TS, är det här frågan om att småsyskonen ska få starta ett spel utan att behöva pappas lösenord till familjedatorn?
Citera
2020-03-11, 16:07
Medlem
Bongomans avatar
Jag har fått bort dialogen genom att låta användaren köra som administratör (i egenskaperna för filen), mata in admins uppgifter och sedan är den höjda behörigheten permanent satt. Så du får göra den operationen för alla användare på alla datorer vilket tar tid men är bättre än att göra alla till admin.
Citera
2020-03-11, 17:36
Medlem
TinFoilHats avatar
Kanske Application Compatibility Toolkit löser dina problem? Kika in på det iaf, det är gratis och kan laddas hem från M$.

Använder det själv för att slippa UAC m.m. för vissa spel som jag kör så man slipper det därna extra knapptrycket för att starta upp spelet men jag har fått för mig att det kan göra så mycket mer....
Citera
2020-03-11, 18:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2020-03-11, 20:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag har fått bort dialogen genom att låta användaren köra som administratör (i egenskaperna för filen), mata in admins uppgifter och sedan är den höjda behörigheten permanent satt. Så du får göra den operationen för alla användare på alla datorer vilket tar tid men är bättre än att göra alla till admin.
Tack! Detta låter lovande. Men 'kör som administratör" är utgråad och kan liksom inte bockas i. Går det att öppna egenskaperna som administratör för att få rutan klickbar på något sätt?

Hittills har jag provat med schemaläggaren/task manager och försökt med batch-script. Det går heller inte att ändra account user control. När jag är inloggad som användare visar den att jag måste vara inloggad som admin för att kunna ändra detta och när jag loggar in som admin kan jag inte ändra ACUn för andra konton än det inloggade adminkontot.
Citera
2020-03-11, 21:22
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Tack! Detta låter lovande. Men 'kör som administratör" är utgråad och kan liksom inte bockas i. Går det att öppna egenskaperna som administratör för att få rutan klickbar på något sätt?

Hittills har jag provat med schemaläggaren/task manager och försökt med batch-script. Det går heller inte att ändra account user control. När jag är inloggad som användare visar den att jag måste vara inloggad som admin för att kunna ändra detta och när jag loggar in som admin kan jag inte ändra ACUn för andra konton än det inloggade adminkontot.

Kör du pro med ACL? Misstänker det. Då ska du nog logga in som admin och sedan sätta alla egenskaper därifrån.
Citera
2020-03-11, 21:32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Kör du pro med ACL? Misstänker det. Då ska du nog logga in som admin och sedan sätta alla egenskaper därifrån.
Genant nog vet jag faktiskt inte. Har inte datorn det gäller framför mig just nu. Vet du möjligtvis vad det är jag bör göra från adminkontot, lite mer detaljerat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in