2020-03-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nya siffror: 500 smittade och 1 är död. Det skulle levereras en bro från Kina idag i Stockholm. Se till att ingen får lämna fartyget och beblanda sig med urbefolkningen här. Om en lots behöver gå ombord på det Kinesiska fartyget bör han bära skyddsutrustning.

Har du missat att personalen är livrädda för corona och vägrar gå iland.
Citera
2020-03-11, 20:11
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Teoretiskt, om Kinas svetsa-dörrar-politik infördes för exakt alla människor.

Men aldrig i praktiken, inte utan exempelvis vaccin som faktiskt funkar.

Vissa experter tror att viruset kommer justera sin dödlighet nedåt (det gynnar ofta virus att inte döda sin värd för fort, rent evolutionärt). Personligen ser jag vissa skäl att ifrågasätta den förhoppningen, men stämmer det kan viruset sluta som många andra virus i sin stam - som ett mesigt förkylningsvirus.

Precis, ett virus, liksom ett artificiellt datavirus, primära uppgift är ju 1. infektera 2. sprida sig, och därför brukar dödligheten avta med tiden, detta eftersom snabba dödsfall på värdkroppen på sikt minskar spridningsmöjligheten.

Ett virus klamrar sig hellre fast en längre tid, då den är parasitär. Virus av denna sort kan dock vara mer intelligenta och avancerade, om man ska använda dessa epitet. Och det faktum att vi vet väldigt lite om det gör det hela läskigare.
Citera
2020-03-11, 20:12
Medlem
Rent siffermässigt så är vi ca 14 dagar från Italien.
Vad tror ni om det?
Jag är oroad.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nya siffror: 500 smittade och 1 är död. Det skulle levereras en bro från Kina idag i Stockholm. Se till att ingen får lämna fartyget och beblanda sig med urbefolkningen här. Om en lots behöver gå ombord på det Kinesiska fartyget bör han bära skyddsutrustning.

Fartyget har varit på väg så länge att risken för att någon smitta finns ombord är obefintlig.
Däremot finns det en risk att de blir smittade i Sverige...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att Ccoronaviruset kommer få en andra våg till hösten. Detta berättar han i en intervju för Expressens Niklas Svensson.
Så nu är det nya bud. Ni som minns vad han sa i Söndags.

Han är ju lika trovärdig som en A-lagare på parkbänken. Eller nä, Inte så trovärdig förresten.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Dödligheten under 1% enligt en man på svt.
Som nämnts tidigare. Dödligheten är ju inte det primära. Det är det massiva antalet på samma gång som kommer att vara det stora problemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Snarare 50% i Italien.

Nej känns lite fel va?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Rent siffermässigt så är vi ca 14 dagar från Italien.
Vad tror ni om det?
Jag är oroad.

Gör man inget så stämmer det nog.
Citera
2020-03-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angela Merkel berättade idag i det Tyska parlamentet idag att man antar att 60-70% av den tyska befolkningen kommer att insjukna i corona (det stämmer med en svensk uppskattning jag hörde för några dagar sedan på 50-80% av svenska befolkningen)

https://www.businessinsider.com/angela-merkel-estimates-coronavirus-will-hit-large-majority-german-population-2020-3?r=US&IR=T

En sådan siffra skulle, lågt räknat, innebära att 0.25-0.5 miljoner tyskar kommer att dö i pandemin, men sannolikt fler. En sådan siffra innebär också total apokalyps i den tyska sjukvården (och givetvis också den svenska). Allt kommer att kollapsa.

Det är helt sjukt hur många europeiska regeringar går från "det är ingen fara"-läge till "det är för sent göra något det är bara att rida ut stormen gl hf".

En annan mycket sjuk sak är hur svenska regeringen dragit sig för att hindra resande till tex. Italien och Kina och sätta hemvändare i karantän, men nu i full panik vill förbjuda folksamlingar. Vad är ett begränsat turistresande från och med typ vecka 8 sedan mot att i princip förbjuda demonstrationer nu? Det är ett rent panikagerande och de greppar efter något att göra. Självklart begränsar de inte resande heller fortfarande ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentastenmur
Urbefolkningen? I sthlm? hahha finns inte en enda svensk i Sthlm. Urbefolkningen finns i norr.

Ja det var lite ironiskt, kanske men visst finns det lite urbefolkning kvar, liksom infödingarna på Tahiti. Nu hörde jag att Kineserna inte vill lämna fartyget. Det låter bra.
Citera
Medlem
Bara 26 nya fall i Sthlm idag, är det på väg att minska nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
En liten fingervisning om vad näringslivet tror om framtiden....

Jobbat som konsult i Delft (nederländerna) sen Oktober och bor varje vecka i ett hotel som samägs av IKEA eftersom dom har ett world wide training center där 140 rum. Det är alltid fullt och jag bokar varje månad typ 16 nätter. Nu är det tomt och jag frågade och IKEA avbokade allt up till 1 Augusti!! Sa jag anntar att deras plan är att ligga lågt tills dess. Tror dom har hyfsad "inteligense" och en hel stab som jobbar bara runt risker.

Kan ju vara bra att tänka på om man ska planera resor etc Gör som dom som are smartare än dig och allt blir bra, har alltid varit min devis

Vore ju kul om någon här har lite inside i andra smart bolag??? Tror man ska titta på det i stället för våra idioter till ledare som står som fån........

Be more like Bob.....

Mitt företag som är ett var världens största började förbereda för Pandemi 28 Februari.

De räknar med att 75% av de anställda kommer att drabbas (varav 40% de kommer få milda symptom) och 20% kommer kräva vård utav alla anställda kommer behöva vård och 0.3 kommer ryka med.

Men då räknade de med kraftfulla proaktiva åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in