2020-03-11, 19:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför då?

Du bygger en hel trådstart på att aktier ska köpas /säljas vid rätt tillfälle, är lite halvarrogant mot dom som påstår att det är svårt och backar upp allt med olika typer av statistik.

Tvärtom är det väl verkligen i en tråd som denna du ska redogöra för när man ska köpa!

Om inte är hela tråden pajas.
Du kan börja köpa imorgon, ej USA. Imorgon är en bättre dag än samtliga dagar de fem senaste åren, så matematiskt har du slagit alla genier och dumskallar som satt in pengar 2015-2020, inklusive alla besserwissers i den här tråden. Nöjd?

Själv tänker jag iterera mig fram ännu närmare botten genom att köpa-sälja BEAR och aktier i 2-3 månader till. Det kan gå, eller inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-11 kl. 19:48.
Citera
2020-03-11, 19:43
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Vilka metoder tänker du på?

Ja, det finns inga absoluta sanningar. Det finns alltid risk.

De flesta småsparare sprider förmodligen ut sin risk. Det är nog ovanligt att en vanlig småsparare har väldigt stora summor pengar att investera på en och samma gång. Kanske kan förekomma om man sålt en fastighet eller nåt. Men annars kommer nog det mesta av småspararnas kapital från deras lön. Man sätter av lite av sin lön varje månad.

De där tusenlapparna man investerade i januari hade så klart varit bättre att investera i mars istället. Men utan facit i hand hade det kunnat vara tvärtom.

Alltså du får googla detta. Jag använder inte dessa metoder själv. De använder glidande medelvärden och vissa nyckelindikatorer. De är säkert inte felfria. De är liknande metoder som bottarna använder som handlar på börsen och går med vinst. Fast på kortare tidsskala.
Citera
2020-03-11, 19:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En besserwisser kan aldrig vinna över tid. Alla kompetenta jag vet är ödmjuka.
Synd för mig, men fullständigt katastrofalt för dig.
Citat:
Men visst, indexfonder rekommenderar jag till min svärmor 75 år. Kul att du fastnat för dem också.
Du rekommenderar aktiefonder till din 75-åriga svärmor?

Så jävla roligt!
Citera
2020-03-11, 19:47
Medlem
Citat:
Hästar kräver expertkunskaper, liksom aktier, så liknelsen är väl inte så dålig. Dock är oddsen vid spel bedrövliga, får V75-spelarna ens tillbaka 50% av insatta medel? Börsen är en helt annan femma, nästan alla är vinnare. Jag är matematiker och spelar aldrig någonsin och köper aldrig en lott. För dåliga odds. Men börsen håller jag gärna på med.

Nästan alla är vinnare? Förutom japaner och italienare antar jag då, baserat på dina tidigare inlägg. Eller vad var din poäng?
Citera
2020-03-11, 19:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nästan alla är vinnare? Förutom japaner och italienare antar jag då, baserat på dina tidigare inlägg. Eller vad var din poäng?
Samtliga japaner som hade aktier 1986 är förlorare, så det finns förlorare. Samtliga som ägde aktier 20 februari är förlorare, dock i mindre skala och de kan före eller efter komma ikapp sin förlust. I spel kan du aldrig spela ikapp förluster, eftersom oddsen är så dåliga kommer du bara att förlora mer och mer.
Citera
2020-03-11, 19:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Imorgon är en bättre dag än samtliga dagar de fem senaste åren, så matematiskt har du slagit alla genier och dumskallar som satt in pengar 2015-2020, inklusive alla besserwissers i den här tråden. Nöjd?
Samtliga dagar de senaste fem åren?

Säker på det?
Citera
2020-03-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Alltså du får googla detta. Jag använder inte dessa metoder själv. De använder glidande medelvärden och vissa nyckelindikatorer. De är säkert inte felfria. De är liknande metoder som bottarna använder som handlar på börsen och går med vinst. Fast på kortare tidsskala.

Jaha, det var alltså teknisk analys du syftade på när du skrev "metoder". Förutsåg teknisk analys corona-viruset och Saudiarabiens oljekrig?
Citera
2020-03-11, 19:55
Medlem
Citat:
Samtliga japaner som hade aktier 1986 är förlorare, så det finns förlorare. Samtliga som ägde aktier 20 februari är förlorare, dock i mindre skala och de kan före eller efter komma ikapp sin förlust. I spel kan du aldrig spela ikapp förluster, eftersom oddsen är så dåliga kommer du bara att förlora mer och mer.

Varför nöjer du dig då med 20% avkastning per kvartal? Hade jag vetat hur man hoppar från tuva till tuva hade jag utan problem kommit upp i flera 100% per kvartal.
Citera
2020-03-11, 19:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Påståendet "aktier går alltid upp" är inte riktigt samma sak som "aktier går alltid upp över tid". Dels bör man väl definiera "över tid", annars kanske man menar "30 år" och då blir det ganska ointressant för de flesta. Dels antyder påståendet "aktier KAN gå ner" att man faktiskt kan hoppa från tuva till tuva. Och det rådet får man nästan aldrig.

Som exempel repade sig inte nasdaq-börsen efter IT-bubblan år 2000 på över 10 år. Det tycker jag är en extremt lång period.

Rätt! Men i avsaknad av alternativ så flockas ändå instutionella investerare på börsen!
Citera
2020-03-11, 20:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Jaha, det var alltså teknisk analys du syftade på när du skrev "metoder". Förutsåg teknisk analys corona-viruset och Saudiarabiens oljekrig?

De använder bara data från marknaden. När marknaden reagerar på världen reagerar bottarna/metoden. Du får googla detta om du är intresserad men jag har en känsla av att du mest är rädd/arg.
Citera
2020-03-11, 20:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Samtliga japaner som hade aktier 1986 är förlorare
Samtliga? Även de som sålde strax efter, började langa kokain för att sen köpa bitcoin när de nästan var gratis?

För att vara en matematiker har du väldigt slapp attityd till påståenden, om och om igen.
Citera
2020-03-11, 20:20
Medlem
Citat:
En gammal fras är att aktier alltid stiger. Därför ska man ska sitta stilla i båten och inte sälja och köpa, aktier går alltid upp. Man ska inte hitta toppar eller bottnar.

Här är några index-exempel efter veckans kursras.

OMXS30 (Stockholm storbolag) 13 mars 2015 1665, idag 11 mars 1515 = -9% på fem år
FTSE100 (London) 13 mars 2015 6740, idag 5900 = -13%
DAX (Tyskland) 13 mars 2015 11901, idag 10478 = -12%
Nikkei (Japan) 13 mars 2015 19254, idag 19416 = 0%

Och så USA som haft en enorm bubbla med IT-aktier:
DowJones (New York) 13 mars 2015 17749, idag 23920 = +34%
Nasdaq 13 mars 5000, idag 8030 = +61%

Antyder inte siffrorna ovan att det är så viktigt vilken dag man köper och vilken dag man säljer att uttrycket "det stiger alltid på sikt" är meningslöst? Kan det uttrycket vara framtaget av aktie-marknaden för att lura folk att behålla sina aktier alltför länge?

Aktieutdelning ingår inte ovan, den har tickat in 1-3% varje år, alltid något.

Aktier i sverige är inte bara värda mindre än 2015, de är värda mindre än 2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in