2020-03-11, 19:25
Medlem
Swe1227s avatar
Klart det är bättre att sälja dyrt och köpa billigt, men jag tror att till sist bränner man sig och förlorar det mesta.

Köper man månadsvis i stabila bolag som även ger utdelning, har man nog tjänat in en del till den dagen man behöver pengarna.
Citera
2020-03-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är gulligt att du jämför mig (dig?) med Lundberg och Buffett. Men den här tråden gäller vanliga personer med vanliga belopp att investera.

Även Buffett har rimligen förlorat 50-100 miljarder kronor den senaste månaden. Men han kan naturligtvis inte placera om sitt enorma ägande, som vi vanliga kan, och får lugnt titta på.
Man förlorar bara om man säljer, vilket endast färskingar gör i kristider.
Citera
2020-03-11, 19:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ni som hävdar att jorden blir varmare och varmare! Varför är det kallare nu än i somras?

Mellan två specifika punkter kan man säkerligen påvisa en nedgång så som du gör nu men över tid så stiger börsen undan för undan, hur ser det tex ut om du jämför med 2008, 2009, 2010 och idag till exempel?
Påståendet "aktier går alltid upp" är inte riktigt samma sak som "aktier går alltid upp över tid". Dels bör man väl definiera "över tid", annars kanske man menar "30 år" och då blir det ganska ointressant för de flesta. Dels antyder påståendet "aktier KAN gå ner" att man faktiskt kan hoppa från tuva till tuva. Och det rådet får man nästan aldrig.

Som exempel repade sig inte nasdaq-börsen efter IT-bubblan år 2000 på över 10 år. Det tycker jag är en extremt lång period.
Citera
2020-03-11, 19:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det första motsägs av nästan alla experter, så det är intressant att diskutera.

Det andra har ingen någonsin sagt och är helt ointressant.
Du begriper inte att det gäller mitt uttalande också?

Det andra motsägs av nästan alla experter, så det är intressant att diskutera.

Det första har ingen någonsin sagt och är helt ointressant.

Citat:
Men visst, du kan få vara kungen av Ingenting vettigt.
Gott sällskap då.
Citera
2020-03-11, 19:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du begriper inte att det gäller mitt uttalande också?

Det andra motsägs av nästan alla experter, så det är intressant att diskutera.

Det första har ingen någonsin sagt och är helt ointressant.

Gott sällskap då.
Om rådet "aktier går inte alls upp hela tiden" är sant så omkullkastar det många människors sparande. Synd att du inte kan se det utan väljer att sitta fast i global index-träsket. Det är just för sådana som du som vi har diskussioner på FB.
Citera
2020-03-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det finns metoder som klår sitt "still i båten". Nu kan säkert komma nån kris som dessa metoder inte biter på. Det är nämligen så att det finns inga absoluta sanningar när det kommer till investeringar. Detta kan komma som en chock. Trådstartaren har inte ens nämnt de värsta exemplen som är innan 1950.

Vilka metoder tänker du på?

Ja, det finns inga absoluta sanningar. Det finns alltid risk.

De flesta småsparare sprider förmodligen ut sin risk. Det är nog ovanligt att en vanlig småsparare har väldigt stora summor pengar att investera på en och samma gång. Kanske kan förekomma om man sålt en fastighet eller nåt. Men annars kommer nog det mesta av småspararnas kapital från deras lön. Man sätter av lite av sin lön varje månad.

De där tusenlapparna man investerade i januari hade så klart varit bättre att investera i mars istället. Men utan facit i hand hade det kunnat vara tvärtom.
Citera
2020-03-11, 19:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Man förlorar bara om man säljer
Det är ännu en skröna, skapad av personer som går med förlust. Den som sålde sina aktier i januari och köpte tillbaka dem i mars tjänade 20%. Det är samma sak som att förlora 20% om du sitter stilla i båten. Sedan en annan femma att veta när man ska sälja eller köpa. Men förlorat har man, även om förlusten realiseras senare, kanske som vinst men då 20% lägre än vad den kunnat vara.
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
vilket endast färskingar gör i kristider.
Det stämmer dock. Det är inte för alla att försöka hitta toppen eller botten. Nybörjare som försöker hoppa från topp till topp hamnar ofta i otakt och hittar istället från botten till botten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-11 kl. 19:36.
Citera
2020-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Påståendet "aktier går alltid upp" är inte riktigt samma sak som "aktier går alltid upp över tid". Dels bör man väl definiera "över tid", annars kanske man menar "30 år" och då blir det ganska ointressant för de flesta. Dels antyder påståendet "aktier KAN gå ner" att man faktiskt kan hoppa från tuva till tuva. Och det rådet får man nästan aldrig.

Som exempel repade sig inte nasdaq-börsen efter IT-bubblan år 2000 på över 10 år. Det tycker jag är en extremt lång period.

Att spela på hästar kan också ge snabb avkastning. Dumt att man inte får det rådet.
Citera
2020-03-11, 19:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Att spela på hästar kan också ge snabb avkastning. Dumt att man inte får det rådet.
Hästar kräver expertkunskaper, liksom aktier, så liknelsen är väl inte så dålig. Dock är oddsen vid spel bedrövliga, får V75-spelarna ens tillbaka 50% av insatta medel? Börsen är en helt annan femma, nästan alla är vinnare. Jag är matematiker och spelar aldrig någonsin och köper aldrig en lott. För dåliga odds. Men börsen håller jag gärna på med.
Citera
2020-03-11, 19:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Om rådet "aktier går inte alls upp hela tiden" är sant så omkullkastar det många människors sparande. Synd att du inte kan se det utan väljer att sitta fast i global index-träsket. Det är just för sådana som du som vi har diskussioner på FB.
What? Makes no sense. Vad bryr jag mig om andra människors sparande? Nästan alla småsparare underpresterar eftersom de håller på som du.

Alltså, hur många som du har kommit och gått på forumet genom åren? Tusen? Tiotusen?

Ett vad: Celeno har skrivit på forumet sedan 2010 och kommer att skriva år 2030 om forumet finns kvar.

Jag slår vad om att Lund-NoGo-zone inte kommer att göra det.

Hade jag slått vad med dig för några år sedan med din förra användare hade jag ju redan vunnit, eller hur?
Citera
2020-03-11, 19:40
Medlem
Citat:
Det är riktigt, detta blir den stora frågan när man insett att "aktier stiger hela tiden" är falskt, och frågan sysselsätter mig hela tiden. Men diskussionen om köp- och sälj-råd kan man ta i andra trådar.

Varför då?

Du bygger en hel trådstart på att aktier ska köpas /säljas vid rätt tillfälle, är lite halvarrogant mot dom som påstår att det är svårt och backar upp allt med olika typer av statistik.

Tvärtom är det väl verkligen i en tråd som denna du ska redogöra för när man ska köpa!

Om inte är hela tråden pajas.
Citera
2020-03-11, 19:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
What? Makes no sense. Vad bryr jag mig om andra människors sparande? Nästan alla småsparare underpresterar eftersom de håller på som du.

Alltså, hur många som du har kommit och gått på forumet genom åren? Tusen? Tiotusen?

Ett vad: Celeno har skrivit på forumet sedan 2010 och kommer att skriva år 2030 om forumet finns kvar.

Jag slår vad om att Lund-NoGo-zone inte kommer att göra det.

Hade jag slått vad med dig för några år sedan med din förra användare hade jag ju redan vunnit, eller hur?
En besserwisser kan aldrig vinna över tid. Alla kompetenta jag vet är ödmjuka. Personer som inte kan ändra sitt beteende efter marknaden kommer aldrig att tjäna mycket. Man ska ofta gå emot fårskocken om man ska tjäna bra.

Men visst, indexfonder rekommenderar jag till min svärmor 75 år. Kul att även du fastnat för dem. Läs min tråd "När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka"
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-11 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in