2020-03-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, för somliga av oss så är det viktigt att kunna fortsätta leva som vanligt, njuta av det lilla liv man har och inte noja sig över en extra kraftig influensa.

Vill också veta hur det blir med svenska skidanläggningar i vår. Visst kan jag ha viss förståelse i fall det är lite lugnare än vanligt på after-skiin, men inte kan de väl stänga ner allt och förstöra skidsemestern för tusentals svenskar?

Jag förstår det. Men då måste ni bry er om varför gränserna fortfarande är öppna, varför folk från hela Europa kan komma hit varje dag. Varför tillåts folk lämna Sverige på semester när det är katstrofläge? Lägg fokus på rätt grej så ska ni ser att det löser sig mer era skidresor.

Känner du till uttrycket "huset brinner, och kärringen springer(jönsar runt) efter sin handväska"? Vet inte om det finns i Sverige, men det finns i Rumänien.
Citera
2020-03-11, 19:33
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Jag vet inte vilka de har. Vad jag vet är att de som styr här står helt passiva och inte gör ett skit när vi är på plats 13 i världen, utan att procent är inräknat... Då blir det ju ännu värre. Dessutom är det fördröjt i Sverige, så vi är där exempelvis där Iran var för flera veckor sedan.

Det kan sluta med att Sverige/Norge/ Danmark blir de värst drabbade i hela världen sett till procent. Det här är ju katastrofläge…

Iran har 107 fall per miljon, Norge 105, skall vi stänga gränsen till Norge? Risken är stor att det nersmittade Norge snabbt sprider smittan till skogslänen, de har inte mycket fall ännu...

Militärisera gränsen mot Norge nu! Stoppa alla trafik!

Danskarna har 76 fall per miljon invånare, Sverige har 49, skall vi stänga bron och färjorna? Danskarna tar inte med sitt hygge och Gammeldansk utan en del virus också.

Militärisera gränsen mot Danmark nu! Stoppa all trafik!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läste också det där. Verkligen ansvarslöst. Det meningslösa flygandet är pesthärdar utan dess like.
Dessutom var det i princip ett sätt att smuggla in förmodligen redan smittade människor till Sverige.
Landade i helgen så resultatet av det samhällsfarliga beteendet har vi nog inte sett än.
Man blir mållös. Jag är vanligtvis en snäll och fredlig person. Men om någon av mina nära och kära avlider eller blir skadade pga av dessa mutade avskum på UD då kommer jag att säga upp mig ifrån mitt jobb och personligen ägna mitt liv åt att se till att de hamnar inför domstol.
Senast redigerad av karanan 2020-03-11 kl. 19:38.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, för somliga av oss så är det viktigt att kunna fortsätta leva som vanligt, njuta av det lilla liv man har och inte noja sig över en extra kraftig influensa.

Vill också veta hur det blir med svenska skidanläggningar i vår. Visst kan jag ha viss förståelse i fall det är lite lugnare än vanligt på after-skiin, men inte kan de väl stänga ner allt och förstöra skidsemestern för tusentals svenskar?

Förstår inte ditt resonemang alls. Njuta av det lilla liv man har, ska du dö nästa år? Kan man inte skippa en resa under några veckors tid eller kanske några månader? Så detta kan stoppas och så kan man leva på sitt liv efteråt igen? Är du 65+ och precis blivit pensionär och ska leva livet?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Ett av de största orosmolnen är ju hur Stockholms sjukvård ska klara utmaningen. Skulle inte en nödlösning kunna vara att flyga patienter till t.ex. Gällivare och Kiruna lasarett, Sunderby sjukhus, osv? För nog skulle man väl kunna förvänta sig en lite mindre grad av samhällsspridning i översta Norrland.

Se området för Region Norrbotten, många människor i upptagningsområdet men utöver städerna så dom bor dom ju onekligen glest...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Valkrets_norrbotn_lndsting.png

Och flytta över en mängd till Visby. Medan det är lugnt där.

Varsigod för tipset, sjukvårdsministern.

Nej.
😷
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Var det någon presskonferens idag?

20.15 ska regeringen har presskonferens oklart vad de ska ta upp på den.
Citera
Medlem
Sverige sitter antagligen i en väldigt mycket bättre sits än man först kan tro. Att smittade Italienresenärer kommer hem, smittar sin familj och sätter sig i karantän och "sabbar statistiken", det kan vi inte göra mycket åt. Hittills verkar det som att resenärerna inte har smittat allmänhet mer än i mycket begränsad omfattning. Ganska säkert kommer vi ändå att få allmän spridning men efter vad som hittills skett tycks spridningshastigheten inte behöva bli så hög.
Citera
2020-03-11, 19:34
Medlem
Borde inte skiten bli bättre när värmen kommer till Italien etc?
Citera
2020-03-11, 19:34
Medlem
Frankrikes siffror idag

48 döda
2281 smittade
Citera
2020-03-11, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Frankrikes siffror idag

48 döda
2281 smittade

Kul..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Det som stör mig något enormt i allt det här är hur extremt korkade och egoistiska människor blir. Folkhälsomyndigheten pratar om att en av dom viktigaste sakerna vi kan göra just nu är att alla tar sitt ansvar och hjälps åt att skydda riskgrupper från smitta.

Har en kollega på jobbet som i början av april ska resa till Madrid. Någon vecka senare ska hon på konferens i Stockholm (ej jobbrelaterad då vår arbetsgivare stoppat alla tjänsteresor tillfälligt). Sedan har hon en weekend i Paris inplanerad. Sedan ska hon till Göteborg.
Idag på fikarasten tog en annan kollega bladet från munnen och frågade rakt ut hur i h-vete hon tänker med alla sina resor. Kan tillägga att vi har flera på jobbet som tillhör riskgrupper (en som äter medicin som sänker immunförsvaret, en med kronisk lungsjukdom och flera lite halvskröpliga som är nära pensionsålder varav en just genomgått en operation). Svaret? "Jag har betalat mycket pengar för mina biljetter så därför ska jag åka, dessutom är dom inte ombokningsbara" och "Vad är problemet?! JAG är ju inte i riskgrupp så det gör ju ingenting". Vi var flera som gjorde mental facepalm.

Kan ju säga att kollegan med kronisk lungsjukdom är livrädd att bli smittad eftersom corona verkar sätta sig på lungorna. Och det han är mest rädd för är att folk ska komma sjuka till jobbet, särskilt om dom varit utomlands. Han har lite fint försökt lyfta detta utan att folk ska ta illa vid sig men dom flesta tycker han är lite löjlig. Jag förstår dock hans oro, vem fan ser fram emot att bli svårt sjuk och kanske t.om hamna i respirator, för det är det som mest troligt kommer hända om han får skiten.
Känns så jävla respektlöst att resonera "Vadå, JAG är ju inte i riskgrupp, det gör ju inget om JAG blir smittad för JAG kommer knappt bli sjuk".

Fattar att man inte ska gå runt och ha ångest i onödan och själv tillhör jag inte någon riskgrupp men jag har full förståelse för att många blir rädda och oroliga om man är äldre eller tillhör riskgrupp. Tänker att jag som frisk individ har ett ansvar att inte smitta andra i onödan pga en vet aldrig hur andra kommer drabbas. Men förvånas på riktigt över hur ignoranta många är gentemot sina medmänniskor.

Ta det med ledningen att hon riskerar flera medarbetares hälsa med sitt beteende. Se till att hon får sparken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Danmark och Norge har många fler fall per capita, beror det på att de inte har Anders Tegnell?

Kan alla sluta med statistikjämförelser????

1- Sverige har inte testat samtliga med symtom. Och fr o m igår testas endast svårast sjuka och riskpatienter i Region Stockholm.

2- Vi vet inte vilka provtagningsriktlinjer, resurser och transparens andra länder har.

Ett skolbarn fattar att nuvarande data är relativt användbart för att följa en trend, och inget annat.

SLUTA MED ERA JÄMFÖRINGSTABELLER. NI SPRIDER DESINFORMATION.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in