2020-03-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är egentligen rätt enkelt.

Stänger vi skolor måste någon stanna hemma med barnen.

Någon stannar hemma med barnen-> den personen går inte till jobbet. Den personen kan vara polis, brandman, läkare, etc. Gör det på stor skala så har du samhällskollaps. Är det så jävla svårt att förstå?

Och sen när brandmännen, läkaren och polisen är sjuka i Corona. Vem tar då hand om barnen?
Citera
Medlem
Ljuger han mot bättre vetande eller han så okunnig att han inte ens vet att det inte enbart är äldre som far illa?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/region-stockholms-chefslakare-johan-bratt-vi-har-en-bra-kapacitet/
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
De ska bo hos släktingar så boendet är helt gratis. De kunde gott väl stannat hemma.

Även om de inte är en riskgrupp så riskerar de att smitta ner andra i Sverige när de kommer hit.

Oavsett är detta FHM och regeringens ansvar, inte de enskilda individer som rest. Folk kommer dessutom fortsätta att resa dit tills de stoppar flygen, då riskerna är låga för att dö av Corona och folk inte är villiga att förlora pengarna. De skulle haft med detta i sina solstinta kalkyler, istället för de drömscenarion som de faktiskt baserat sina åtgärder på. Jag menar, de hade facit i hand på vad som sker i andra länder.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Norges siffror ser inte roliga ut, särskilt inte per capita. Någon som vet hur de agerar och offentlight hanterar detta?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Ja Norrmännen e ju det folk som e mest likt svenska folket vi hade ju Tom en union för inte länge Sedan. Sa de har samma Taktik som sverige dvs gör sa lite som möjligt lita pa korrumperade journalister korriumperade Politiker korrumperade myndigheter osv.

Da skall man ha i atanke att Norge har enorma ekonomiska resurser i jämförelse med sverige och skulle kunna skydda landets medborgare i princip helt fran detta kaos och blodbad
Citera
2020-03-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är egentligen rätt enkelt.

Stänger vi skolor måste någon stanna hemma med barnen.

Någon stannar hemma med barnen-> den personen går inte till jobbet. Den personen kan vara polis, brandman, läkare, etc. Gör det på stor skala så har du samhällskollaps. Är det så jävla svårt att förstå?
Sånt verkar lösa sig i andra länder. Precis som att Sverige inte är unikt bra på att stoppa epidemier från att bli av italienskt snitt, så är vi inte unika i att vi inte skulle kunna stänga skolor.

I de flesta fall är det bara bra om så många som möjligt stannar hemma så mycket som möjligt. Behöver man lösa situationen för vissa nyckelpersoner (inom vården tex) kan det knappast vara omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Någon här som minns Göran Frisk? Jag tänker på honom ibland, oftare än vad jag vill erkänna. Varje gång en större säkerhetspolitisk händelseutveckling sker tänker jag på vad Göran hade sagt om den.

Året var 2014 och en rysk ubåt hade eventuellt kränkt svenskt territorium. Enligt Göran Frisk var det här en situation som omöjligt kunde underskattas. Det kunde ha skett en landsättning av ryska specialförband, boende i skärgården bör vara extra vaksamma. Det kunde vara startpunkten på en internationell väpnad konflikt. Eller som han själv uttryckte det: Det är inte fia med knuff det här.

För Göran var det här blodigt allvar. KRIGET var eventuellt här. Därför att Göran har jobbat med exakt det här i hela sitt liv. Han var 70 år och hade en lång karriär bakom sig som marinofficer under Kalla Kriget. Sjöstrid i allmänhet och Ryssland i synnerhet är vad han kan och vad han gör - och detta är en utmärkt tillfällighet att skola det sovande civilsamhället i faror de normalt sett inte förstår. Det är just på grund av detta som man inte sullar med hemlighetsstämplade dokument, fotograferar militäranläggningar eller rustar ner flottan. Ständig vaksamhet.

Göran Frisks totala motsats måste vara folkhälsomyndighetens Anders Tegnell. En mystisk farsot härjar just nu i världen, med rötterna i de djupaste delarna av den kinesiska livsmedelshanteringen. Hela västländer har förvandlats till karantänzoner, i Italien har 600 människor dött. Det är till och med lite dystopisk Science-Fiction över namnet: Tankarna går till Kurt Vonneguts dystopiska "Vaggan" där molekylen Is-9 förintar hela planeten.

Jag tänker att för en statsepidemiolog måste detta var som att hela ryska marinen landsätter på Gotland. Jag hade föreställt mig att en sorts läkarvariant på Göran Frisk skulle dyka upp och frustrerat förklara hur han bara väntat på att detta skulle hända. Såhär går det när man kokar grytor på rabiessmittade myrslokar. Det är just på grund av detta som vi ska sprita våra händer, inte gå till jobbet sjuka och gärna ställa in weekendresan till Milano. Nu är det bråttom, underskattning är livsfarligt, överskattning är en bra utbildningsmöjlighet. Och NÅDE den som hostar på bussen.

För Anders verkar dock detta inte vara en stor grej, förutom att det är bra om man tvättar händerna. I Dr Googles tidevarv där alla kan söka sig till vilken diagnos som helst har han givetvis Sveriges mest otacksamma jobb. Kanske går han till historien som iskylan i ett rum av hypokondriker. Men lite saknar man Göran.

Problemet med Göran Frisk var att han var allt annat än frisk i huvudet. Han var(är?) En fradgetuggande dåre som led av nån slags hallucinationer och psykos.

Frisk hade fel och har fel nu också. Tegnell har också fel. Jag och andra dissidenter hade däremot rätt om "ryska ubåtar" såväl som om coronaviruset.
Senast redigerad av Tumidanda 2020-03-11 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att Norge har så höga siffror kan nog bero på klimatet och kulturen. Norrmän älskar vintersport och turer på fjällen. I sådana miljöer sprids viruset som en löpeld.

Snarare på extremt god ekonomi i kombination med en skidkultur. Många där som åker (åkte) till Italien på skidsemester
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Många som blev smittade för 1-2 veckor sen antagligen. Borde ge effekter inom 1-2 veckor, när landet varit i karantän så länge.

Sant, det tänkte jag inte på. Kan ju även varit folk som trott de är förkylda som blir sämre. Hoppas det ger effekt snart.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja, i Sverige är sanning lögn och lögn en sanning. Politisk korrekthet (kulturmarxism) i sitt esse.

Jo det har verkligen utvecklats till något av "uppochnervända världen" i vårt land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är även min uppfattning.

Nu sitter Agneta Wold i Expressens livechatt och säger att personer i karantän får gå ut för att rasta hunden om de bara håller sig på 2m avstånd.....

Typiskt... Då måste jag köpa ett längre koppel.
Citera
2020-03-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Är det vad som är viktigt för dig? Pappskallen i ett nötskal.

Det är absolut en relevant fråga hur förbuden kommer påverka ett flertal ställen som lever på turism.
Citera
2020-03-11, 19:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men har du sirap i huvudet, eller? Vi har nu ett mycket begränsat antal testkit, vi måste ju spara dom till patienter som verkligen är sjuka, det är ju avgörande att veta vad patienten som är riktigt sjuka lider av, har dom corona eller en behandlingsbar sjukdom, det kallas att prioritera!

Ja och då får Sverige prioritera att tillverka fler testkit istället för att importera fler fall från utlandet bara för att göra Tegnell tillfredställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in