2020-03-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Just det! Skrev exakt om detta igår.

Varför tog hon på sig de klumpigare Salomomskorna istället för någon av de två andra som hon brukade ha när hon bara skulle gå ut en runda runt huset, och när det dessutom var varmt ute?

Vad hade SD tutat i henne? Nåt georelarerat?

Fanken, missade nog ditt inlägg igår! Det ser ju ut som om S försökte få ut L lite längre hemifrån? Hon anade väl oråd.
Funderar på den där metallbiten man hittade på BP. Kan den ha lossnat från en kraftig ficklampa (ev mordvapen)? Den kan iofs ha legat på platsen sedan tidigare.
Citera
2020-03-11, 18:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Det fetade: Ja, jag skrev relativt tidigt i tråden (före FUP) att en mindre hantel kunde vara mordvapnet. Kusligt nog skulle mina spekulationer kring detta kunna stämma. Gissar vidare att hanteln efter mordet sköljdes ren i diskmaskin, i vilken förmodat ingen utredare skulle tänka på att kika närmare, tänker jag.
En hantel som mordvapen har nämnts tidigt i tråden, här till exempel

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-11, 18:53
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Nja, ja tänker mer att JG kanske försöker skjuta fokus från SD. Anledningen till det skulle kunna vara att JG och SD hade en intim relation.

Den frågan har jag väckt många gånger i tråden. Inte minst efter man sett den filmsnutten på sjön, när de närmast ser förälskade ut båda två.

Det hela blev ju inte mindre luddigt när JG väljer att RADERA något på sin telefon, när han går på toaletten mitt i ett förhör hos Polisen! Vem med IQ över 12 gör det???!!!

Sen ljuger han också - eller undviker att säga det han vet om SD - till Polisen och berättar detta för SD. Han frös även ut LW totalt när han fick redan på att hon hade haft en förhållande med SD. Inte SD som var gift däremot. Han uppför sig som många gör när de får reda på att mannen varit otrogen, hatar den han har varit otrogen med.

Det ligger en katt begraven här. Och oavsett vad sanningen är så gjorde han det inte bättre genom att radera i sin telefon på Polisens toalett.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JG ringde polisen och tipsade om HD och att de måste göra en genomsökning där. Men när i tiden det var har jag missat.
Frågeställningen man måste göra här, är Varför JG bara några dagar efter försvinnandet misstänker att LW kan finnas där.
Några talar inte sanning.
Aldrig att JG skulle ha tagit upp det här om han inte innan hade haft vetskap om oegentligheter i försvinnandet
Citera
2020-03-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns en del diskussioner tidigare i tråden om maglite som möjligt mordvapen:

Jag har en Maglite modell D-6. Min väger 1530 g (har nåt klistermärke på, annars 1417 g)med batterier och är 49 cm lång.

https://www.trekkinn.com/berg/mag-lite-standard-6d/117949/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&i d_producte=476155&country=se&gclid=CjwKCAjwmKLzBRB eEiwACCVihkf7LWHZvSQXtd_-_McLh2rlbkgTBCxpo7_qU1JKIfyBd8b4LcxXbhoCcOsQAvD_Bw E&gclsrc=aw.ds

Jämför med ett baseballträ i aluminium som väger 500-700 g.

Nu borde bekanta till SD veta om ifall han haft en sån lampa i sin ägo. Den går knappt ner i en ryggsäck för dagsturer. Finns såklart kortare modeller. Kan anta att man pratar rätt mkt prylar när man är i den här skattjaktssvängen.

De är nog vidare lite svåra att köpa (kontant) över disk nu. Förr fanns de på Teknikmagasinet eller motsvarande. På Blocket finns just nu inga Maglite till salu.
Ett köp på nätet skulle väl ha lämnat nåt spår efter sig osv.

Väger man lampan i handen, säkert även en kortare modell t.ex modell D-4, så förstår man vilken fruktansvärd skada 17 slag med en sådan lampa skulle göra. Enligt min mening så skulle en D-6 fullkomligt mosa ett kranium om man slår ursinnigt med full kraft 17 gånger.

Nu är jag inte jättesugen på att testa dra den i en trädstam men är övertygad att den skulle göra samma skada som på bilderna från FUP. Lampan är 40 mm diameter i ena änden och 55 mm i den lysande änden. Då hela ytan inte träffar trädet så skulle skadan mycket väl kunna bli runt 30 mm i diameter.

Kanterna i resp ände är tillräckligt ”vassa” för att göra skadan samtidigt som de är tillräckligt rundade för att inte fläka upp barken resp kambium (den ”inre” barken.

På tal om Maglite och baseballträ så hittade jag det här alternativet men det känns väl långsökt ändå.

https://satana.se/produkt/basebolltra-lampa/?gclid=CjwKCAjwmKLzBRBeEiwACCVihhySJ21vZOFgy4KNTLm IpGwabS8-5k5QiI4OlByFdgMXEbT1m61t8hoCS5MQAvD_BwE

Tänkt som lite uppslag för den som vill fundera vidare på teorin med en ficklampa.
Senast redigerad av Avel 2020-03-11 kl. 19:02.
Citera
2020-03-11, 18:58
Medlem
Ni ville ju ha en rapport från dagen, men AB har gjort ett strålande jobb idag, så jag känner inte att jag behöver. Det är bättre att ni frågar istället om det är något så kanske jag och andra som var där idag svara.

En sak dock.
Det har varit fokus på vattenspridaren. I FUP så har han lånat den av grannen. Igår sa han att han lånat den av grannen och vattnat, då hans egen var längst in i växthuset och det var en massa kaninhinder i vägen, så han kunde inte ta ut den. Idag har han inte lånat någon alls för han har en egen. Grannarna har dock erbjudit sig att vattna när han inte varit hemma...

För övrigt så älskade jag målsägandebiträde, helt underbar. Sa aklig och ifrågasätter nära på allt han säger. Mycket tuffare och hårdare än ÅKL.
Citera
2020-03-11, 19:00
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Den frågan har jag väckt många gånger i tråden. Inte minst efter man sett den filmsnutten på sjön, när de närmast ser förälskade ut båda två.

Det hela blev ju inte mindre luddigt när JG väljer att RADERA något på sin telefon, när han går på toaletten mitt i ett förhör hos Polisen! Vem med IQ över 12 gör det???!!!

Sen ljuger han också - eller undviker att säga det han vet om SD - till Polisen och berättar detta för SD. Han frös även ut LW totalt när han fick redan på att hon hade haft en förhållande med SD. Inte SD som var gift däremot. Han uppför sig som många gör när de får reda på att mannen varit otrogen, hatar den han har varit otrogen med.

Det ligger en katt begraven här. Och oavsett vad sanningen är så gjorde han det inte bättre genom att radera i sin telefon på Polisens toalett.

#TeamÅsaHiding
Ah nä det är fan lite för mycket som stämmer in för att jag ska kunna släppa det där helt faktiskt.. Herregud så taggad man är på förhöret!
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Ni ville ju ha en rapport från dagen, men AB har gjort ett strålande jobb idag, så jag känner inte att jag behöver. Det är bättre att ni frågar istället om det är något så kanske jag och andra som var där idag svara.

En sak dock.
Det har varit fokus på vattenspridaren. I FUP så har han lånat den av grannen. Igår sa han att han lånat den av grannen och vattnat, då hans egen var längst in i växthuset och det var en massa kaninhinder i vägen, så han kunde inte ta ut den. Idag har han inte lånat någon alls för han har en egen. Grannarna har dock erbjudit sig att vattna när han inte varit hemma...

För övrigt så älskade jag målsägandebiträde, helt underbar. Sa aklig och ifrågasätter nära på allt han säger. Mycket tuffare och hårdare än ÅKL.
Han sa ju att barnen förmodligen flyttat på den, långt in i växthuset. Bara det att han senare säger att barnen inte var hos honom de dagarna.

Håller med om målsägarbiträdet, riktigt bra!
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Jerry Gray är ju Amerikan fö. samt tycker om Media.. speciellt NA och är inte misstänkt.
Stefan Davidsson har ju varit sjuksyster och plåstrat om såret i baken på Jerry Gray.
Hade han gjort det om Jerry Gray inte skulle pratat som han gör och varit Amerikan ?

Vad är det Stefan Davidsson erbjuder Jerry Gray ?
Pojkaktighet och behandling av såret i baken.. gissningsvis
Vem skulle inte vilja "skaka hand" med en Jerry Gray

Mutter Knuckern, Jerry Gray..
Vad är det för sår i rumpan du pratar om?
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-11 kl. 19:07.
Citera
2020-03-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Frågeställningen man måste göra här, är Varför JG bara några dagar efter försvinnandet misstänker att LW kan finnas där.
Några talar inte sanning.
Aldrig att JG skulle ha tagit upp det här om han inte innan hade haft vetskap om oegentligheter i försvinnandet
Han visste att Hanna hatade Lena.
Citera
2020-03-11, 19:10
Medlem
Smhfs avatar
Ang P7:an, på SD.

https://www.docdroid.net/PUwd3WV/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-108-utvidgat-lakarintyg.pdf
Citera
2020-03-11, 19:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag hoppas verkligen att det är möjligt att ta upp saker igen för det är ett udda beteende minst sagt från HD i förhör. Golvbrunnen ej att förglömma!

Vet du förresten om Sillen först var nära LW innan HD? Minns att det nämts i tråden och har efterlyst belägg men blir osäker om vi fått det.
Åklagaren kan ta upp en nedlagd utredning om nya uppgifter framkommer.
Hon kan inte ta upp den om hon bara har de uppgifterna hon hade när hon lade ner.

Jag tror att det finns goda chanser att nya uppgifter framkommer som misstänkliggör HD och JG.
Vi får höra vad de säger i domstolen.

Jag kommer inte ihåg om Sillen tidigare stod nära LW men jag har någon svag aning om att det kan ha varit så.
Citera
2020-03-11, 19:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Hur vet du att hon ska vittna för f ö r s v a r e t? Nu på fredag? Och två timmar? Såg att hon var uppsatt på 15 minuter.
Jag är säker på att hon skulle vittna 15 min för åklagaren.
Sedan kom advokatens papper och som hans vittne skulle hon vittna 2 timmar.
Det är inte hennes val vem hon ska vittna för.

Advokaten kanske kallade henne för att hon detaljerat skulle redogöra för alla ställen där det kunde finnas blod från hennes mans otrohetsaffär.

Nu när SD inte längre hävdar blodigt sex kanske HD inte behöver vittna så länge.
Det var några dagar sedan listan med vittnen gjordes.
Citera
2020-03-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu var det inte Hiding som skötte den delen av förhöret utan hennes kollega.

Men visst, jag håller med dig, det kommer mera från Hiding men trots allt, hennes "blodbevis" är inte starka, MGM har haft ett on/off förhållande med BO under nästan 10 år om jag nu tolkade åklagaren rätt, (jag tror att det är den tidsrymden de jobbar med)dom bloddroppar de hittat kan förklaras med annat än att de måste ha kommit dit i samband med mordet.

Blodet på skon sitter ju på insidan av plösen inte utsida så MGM,s förklaring att BO har lånat hans sko är ju inte otrolig på något sätt.

Okej, missade att det inte var Hiding som höll i taktpinnen. Men det gjorde nog ingen skillnad i sak, avs förhörstaktiken; att avvakta med att vända SD:s anomalier mot honom.

Och ser ej heller blodbevisningen som så egentligt stark. Men relativt sett, visavi i fallet övr bevisning. 1000-tals sidor chattande är ju besvärande och graverande men räcker ju inte i sig.
Och SD:s förklaringar avs blodet behöver ju heller inte vara alldeles solida, de kan ju tom vara och låta osannolika. Frågan är ju som bekant om åkl bortom alla tvivel lyckas få rätten att anse att SD:s utsagor är så otroliga att de helt kan bortses ifrån.
Och att det kan anses bevisat att blodet kommit dit efter mordet på LW.
Vägen till fällande dom är nog inte alldeles klart utstakad.

Citat:
Instämmer! Det återstår flera förhandlingsdagar av SD-förhör.
ÅH har nog sin taktik klar. Intressant om hon kan fortsätta få honom ut balans? Mer irritation och sarkasmer, kanske lite hybris och även nån ”felsägning” slinker ur...
Det verkar kunna hända när han är pressad.

Ja nog har Hiding & Co haft tid att fila på det taktiska. Och anledning. Avsaknaden av klart konklusiv teknisk bevisning gör ju att åtalet till stor del kommer att handla om SD:s trovärdighet och om hur Hiding lyckas leda indiciekedjan i bevis.
Men onekligen har de nog lärt känna varandra hyfsat väl under det senaste halvåret. Hiding vet kanske vilka strängar hon skall slå an.

Citat:
Reimer & Rubar- ABoKs egen lilla Olyckskorpduo.
Kunniga ja. Men riktiga dystergökar. De senaste 10 åren iallafall.

Olyckskorpar?
Mer som ABoKs Hugin och Munin som oförtrutet överblickar tillståndet i riket. Och avs det juridiska läget är bilden inte alltid vacker.
Till Odens och andras förtret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in