2020-03-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Det känner jag igen.

Jag vet dessutom människor som rest och som nu fått svåra symptom - och som ändå går till jobbet. Bland annat en gymnasielärarinna här i Sthlm. Hon skojar bort att hennes feber bara stiger och att hon hostar i klassrummet. Samtidigt låter hon sina två nästan lika sjuka barn gå till sin egen skola.

När jag säger till på skarpen påstår hon bara att jag är nojig.

Vad är det för fel på folk?

Delvis skyldig är ju Tegnell etc som vaggat in folket i en falsk trygghet.
Fy fan-
Citera
2020-03-11, 18:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Jobbar inom sjukvården. En kollega till mig undersökte en patient med bekräftad diagnos av COVID-19. Kollegan testades idag i smittskyddsins i Huddinge och provet visade negativt(skönt).

Hostar lite(torrhosta), men inte mycket. Gick med öppen jacka igår pga dragkedjan gick sönder. Har icke feber. Borde jag vara orolig?

Jag jobbar ju inom sjukvården och har större risk än gemene man att smittas för COVID-19.

Om du jobbar inom vården vet du det bättre än vi gör. Men nej inte sannolikt.
Citera
2020-03-11, 18:57
Medlem
AldoRaines avatar
UD avråder nu Österrike

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/osterrike---avradan/
Citera
Medlem
ankademikers avatar
...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det borde gå både billigt o smidigt att chartra ett SAS plan för endamålet o flyga dem direkt.

Vad ska de i Sverige att göra, de vägrar ju att hjälpa till med smittspårning och de vill inte testas, de kommer garanterat strunta i karantän hemma och springa runt på stan.
Nej låt dessa klara sig bäst dom kan i Iran.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Nån som fortfarande tror på dödstalet som Kina har rapporterat? När man ser vad som händer i Italien och hur många som dör dagligen där menar jag.

Detta kommer gå HELT åt helvete.

Har inte litat på kinas siffror för fem öre sedan start.
Frågan är vad Syd-Korea gör annorlunda dock, jag tror dem är öppna med sina siffror. Tydligen skall patienter där behandlas med chloroquine (eler motv. och Hiv-medicin, kan det vara avgörande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
100%?
Meningslöst att räkna på i nuläget.

Då kan det ju bara bli lägre iaf.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Han var helt frisk.

Det är ju det som är poängen - som läkarna i "frontlinjerna" också vittnat om från Wuhan och nu även Italien. Bilden media målar upp där bara äldre och sjuka drabbas är felaktig. Över 20% av de med behov av respirator i Italien är personer under 50.

Smittan sprids så fort att även någon ynka procent blir som en lavin för sjukvården.

Som hyfsat ung och frisk är jag iaf inte orolig i nuläget. Däremot förstår jag att kroniskt sjuka börjar begränsa sitt leverne på olika sätt.

Personligen är jag mer orolig för när alla hypokondriker slutar gå till jobbet och samhället lägger ner. Den dagen kommer många fler dö av brist på el och vatten än av C-19.

Det är såklart extremt viktigt att alla gör sitt för att samhället kan fungera.
Citera
2020-03-11, 18:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så här blir resultatet av att jorden är väldigt överbefolkad.
Hade hela jorden varit lika glest befolkat som Sverige så skulle detta viruset aldrig uppkommit.

Ta hand om er där ute.

Det bodde 2 miljarder människor på jorden när spanska sjukan härjade.

Det bodde några hundra miljoner på jorden nör digerdöden härjade.

Men visst, många människor som bor i städer och goda kommunikationer underlättar spridningen.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Polen stänger ner sina evenemang och scener: https://kultura.onet.pl/wiadomosci/koronawirus-odwolane-wydarzenia-kulturalne/v2752qw

Malmöstad förstår ej syftet med 500-förbudet. De fortsätter hålla sina scener (kommunal smittspridningsverksamhet) öppna men begränsar publiken till 500 för att kringgå förbudet: https://www.malmoopera.se/

Tänk dig att du lyckas smitta och ha ihjäl dig/familjemedlemmar/vänner för att du absolut var tvungen att gå på opera under en pandemi.
Citera
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vid presskonferensen klockan 14 kände man inte till fler sådana fall, det är min uppfattning.

Tycker bara att det borde dyka upp fler fall i stor mängd om smittan har fått stor spridning, men det är bara jag.

Om man blundar (inte testar) så hittar man inget.

Det man inte vet tar man ingen skada av! Verkar som om myndigheterna har tolkat detta talesätt alltför bokstavligt.
Citera
2020-03-11, 18:59
Medlem
Shit antar att det inte blir några konserter på ullevi i sommar då eller utomhus överlag, copenhell kan man ju glömma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in