2020-03-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartkennet
Har nu testat att köra tvip 605 i android-läge med Tivimate och appen är ju helt klart snygg! Dock blir det lite ohållbart för mig när jag inte får fjärren att ansluta via BT till boxen.

Hur kommer jag tillbaka till "vanligt läge" för boxen? Har testat att boota om boxen i "standard-läge" och även i "Linux-läge" men kommer inte tillbaka till "vanliga" portalläget.

Hur bär man sig åt med detta?

Fjärren verkar bara fungera över IR samt att den blir ”seg”.
Lösningen är att köra din TV’s fjärr OM den har HDMI-CEC stöd, vilket moderna tv har från de senaste åren.
Styrningen blir då faktiskt bättre än via fjärrens IR.

Tivimate alla dagar över Portalen för min del.

Om du vill återställa så gäller ”Linux-Qt” läget och sen måste du välja Webportal och GSTB som alternativ i boxens inställningar.
2020-03-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle2081
Fjärren verkar bara fungera över IR samt att den blir ”seg”.
Lösningen är att köra din TV’s fjärr OM den har HDMI-CEC stöd, vilket moderna tv har från de senaste åren.
Styrningen blir då faktiskt bättre än via fjärrens IR.

Tivimate alla dagar över Portalen för min del.

Om du vill återställa så gäller ”Linux-Qt” läget och sen måste du välja Webportal och GSTB som alternativ i boxens inställningar.

Aha, ok. Ja jag har cec stöd på tvn så jag får testa det.
Testade att boota i Linux-Qt-läge men måste jag ställa in det med webportal och gstb innan jag bootar om i detta läge?
2020-03-11, 16:03
Medlem
Hej!
Jag fick precis hem min Formuler z8 box och har en liten fråga kring hur jag hittar min MAC adress som jag behöver skicka till leverantör.

När jag går in på mytv Online 2 kommer det upp stort i högra hörnet en ID adress som börjar på: 00 1A 79...
Medan längst ner i högra hörnet står det MAC: 00:1e:b8... samma som det står på undersidan av boxen. Vilken av dessa adresser är det jag ska skicka till leverantören,
Tack för hjälpen Mvh total nybörjare
2020-03-11, 16:07
Medlem
celticjunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drl44
Hej!
Jag fick precis hem min Formuler z8 box och har en liten fråga kring hur jag hittar min MAC adress som jag behöver skicka till leverantör.

När jag går in på mytv Online 2 kommer det upp stort i högra hörnet en ID adress som börjar på: 00 1A 79...
Medan längst ner i högra hörnet står det MAC: 00:1e:b8... samma som det står på undersidan av boxen. Vilken av dessa adresser är det jag ska skicka till leverantören,

Vänd den upp och ner där har du all info om din Z8
2020-03-11, 16:10
Medlem
celticjunks avatar
Funkar alldeles utmärkt och enkelt är det med m3u och min Z8.
Tänkte prova den i Portalläge, hur gör jag då?
På samma vis som när jag knappar in m3u koden?
Har fått en www sida av leverantören
tack för help
2020-03-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drl44
Hej!

Du ska ge din leverantör ID´t
2020-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celticjunk
Funkar alldeles utmärkt och enkelt är det med m3u och min Z8.
Tänkte prova den i Portalläge, hur gör jag då?
På samma vis som när jag knappar in m3u koden?
Har fått en www sida av leverantören
tack för help

Först måste du ge ditt Box ID till din leverantör så Hen får regga boxen. Sedan ger hen dig en portal url som du ska skriva in, samt uppge Portal namn(Valfritt).
Är det en seriös leverantör så bör hen kunna ge dig en setup guide efter.
2020-03-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
Androidboxar är enkla att manövrera, fungerar ju som en mobil.

Angående Apple så finns det Iplaytv-appen som är bra, snygg och enkel att använda.
Catchup samt epg fungerar utan större ingrepp i de flesta populära appar om leverantören har den funktionen.

Ok :-) i så fall är det väl mer frågan om inspelningsfunktionen, hur bra eller dåligt den fungerar på de olika alternativ som finns till tex Formuler Z8a.
2020-03-11, 17:07
Medlem
Harry_s avatar
varför ska man ange MAC eller Snr?
jag har testat polarens konto i några veckor nu
funkar hur bra som helst
la bara in M3U filen i min 605
2020-03-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
varför ska man ange MAC eller Snr?
jag har testat polarens konto i några veckor nu
funkar hur bra som helst
la bara in M3U filen i min 605

Varför ska du köra m3u när tvip 605 är bäst i portalläge?
Du får ju inte ordentlig epg, o allt hamnar ju i en enda lång lista med kanaler.
Läs bakåt i tråden, det har nyss diskuterats. Bara prova portalläget så fattar du.
Känns som man lika gärna kan köra via smart tv´n om man ska slösa bort Tvipn´s resurser.
2020-03-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartkennet
Aha, ok. Ja jag har cec stöd på tvn så jag får testa det.
Testade att boota i Linux-Qt-läge men måste jag ställa in det med webportal och gstb innan jag bootar om i detta läge?

Du ska först till Linux-Qt läge.
Sen ska du ändra med Webportal.
Webportal finns inte att välja i Android läge.
2020-03-11, 18:41
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
Varför ska du köra m3u när tvip 605 är bäst i portalläge?
Du får ju inte ordentlig epg, o allt hamnar ju i en enda lång lista med kanaler.
Läs bakåt i tråden, det har nyss diskuterats. Bara prova portalläget så fattar du.
Känns som man lika gärna kan köra via smart tv´n om man ska slösa bort Tvipn´s resurser.

har aldrig ägt IPTV/box innan
måste man ange MAC om man ska köra portal?

hur mkt bättre kan listan bli på svenska kanaler?
nu har jag dessutom editerat kanalistan så man har bara dom man tittar på
Senast redigerad av Harry_ 2020-03-11 kl. 18:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in