2020-03-11, 17:19
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
En chef på Regeringskansliet har testat positivt för coronaviruset covid-19, kan Expressen avslöja.

Gunnar, 73, försökte ringa 1177 i sex timmar. Snart börjar det tuta upptaget....

HAHA det är ju Kjell Mo!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Första försöken på människor med en vaccinkandidat startar redan denna månad i Seattle. Tydligen har WHO och myndigheter i världen enats om att det är värt att hoppa över djurförsök (under ett hemligstämplat möte), trots att det då kan finnas en risk att vaccinet istället för att hjälpa orsakar ett värre sjukdomsförlopp:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-vaccines-insight/as-pressure-for-coronavirus-vaccine-mounts-scientists-debate-risks-of-accelerated-testing-idUSKBN20Y 1GZ

Here we going agin.

Att de inte lärt sig från Svininfluensa vaccin fiaskot. Jag tillhörde en av de som tog det och klarade mig från bieffekterna men många jag kände fick alla möjliga symptomer och mådde skit efter sprutan. Så jag kommer att avvakta x-månader efter att vaccinet har levererats och satts in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tror inte många britter åker till skidorter i Alperna i norra Italien mitt under vintern för att åka skidor, utan det är väl snarare Rom, Florens, Venedig osv på sommaren. Få britter åker skidor.
Skrållar på pubarna överallt ju.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Spelar ingen roll om man är ung eller gammal, unga kan fortfarande smitta vidare till äldre eller i värsta fall till äldreboenden utan vårdpersonal eller anhöriga.
Absolut, och det är de äldre som kommer att vara de allra flesta dödsoffren. Ni som tycker att Sverige har mycket högre siffror än tex UK.... Var lugna, vi kommer alla att hamna i Italiens sits.... Även UK, men inte nödvändigtvis samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är väl klart man kan smittas i lokaltrafiken. Men det är viktigare att folk åker till jobbet än att de går på Mello.

Signalpolitik?? Kolla alla åtgärder som Italien sätter in. Vi kommer antagligen hamna där också snart. Detta är början.

Nja. Det är detta dom menar med verktygslådan. De vill spara på insatserna - för "vad ska sen ta till när läget blir allvarligt?". Det är för att kunna blidka missnöjet med att de låtit oss bli nedsmittade med SARS2. De erkänner ju detta mer eller mindre själva. Det är ett tilltag med marginell effekt. Tänk hur många som umgås i stora täta grupper, timme ut och timme in, dag efter dag. Det sker i skolor, på universitet, i kollektivtrafiken osv. Slår man ut effekten av att några arrangemang ställs in, ser man ju att det knappt blir någon alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl12e
Om folksamlingar med fler än 500 Personer stoppas. Skolor? Finns ju massor av skolor med fler än 500 elever. Stängs dom då?

Citat:
I ett pressmeddelande skriver Folkhälsomyndigheten att syftet med förslaget är att förhindra tillfällen då ett stort antal människor från olika delar av landet och världen samlas på samma plats

nä det är bara för att undvika många människor från olika delar av landet träffas och det hade man ju inte kunnat göra på annat sätt än begränsa antal till 500 och sätta några klubbar på ruinens brant istället.
Citera
Medlem
Drapåtrissors avatar
Första dödsfallet nu i Sverige en äldre person avliden på Huddinge sjukhus!
Citera
2020-03-11, 17:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Läste översatt från Nordkoreas nyheter att great supreme leader has invented a vaccine for the people thanks to his immunity to the disease.

Zyklon-b?
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Är det någon som snott handspriten?

Verkar som att det stjäls överallt, vilket är onödigt då vanlig tvål tar kål på virushöljet. Man ska dock ha tvålen intvålad i ca 30 sekunder innan man sköljer av.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
AT agerar efter principen städa upp efter nedskräpningen inträffat istället för att sätta upp soptunnor så nedskräpning inte behöver ske.

PS. Är mer lagd åt vänster än höger, håller med dig om att högerextrema borde få en smäll, men om du tycker att AT är rationell så sätter jag ändå dem före dig när de kommer till rationell tankeverksamhet.

På vilket sätt, (höger- och vänsterextremister brukat, för övrigt att förenas runt vissa konspirationsteoriet). Jag har tidigare skrivit att FHM, omedelbart, skulle begära stopp av större allmänna sammankomster.

Man går inte ut med siffror om att 60-70 procent sv befolkningen skulle smittas av Coronaviruset, därför att det är osannolikt. Oraken är att Coronaviruset inte är lika smittsamt som säsongsinfluensa. Trots att 90 procent av befolkningen inte är vaccinerad så smittas inte halva befolkningen av vanligt influensavirus, som, för övrigt muterar betydligt oftare än Coronaviruset.

Det här kallas rationellt tänkande och agerande. Observera att det är politiker i andra länder som går ut med katastrofsiffror eller beordrar sina smittbekämpningsmyndigheter och sjukvården att planera för osannolika katastrofscenario, inte smittskyddsmyndigheterna. Det är är inte rationellt. Men sådana politik vill säkert framstå som "handlingskraftiga", något som imponerar på högerextremister och kanske vänsterextremister, men är slöseri med resurser.

I Sverige är det myndigheterna som är kungar. Politikerna följer bara deras instruktioner, vilket är mycket rationellt i detta läge. Att överlämna anaysen åt politiker som är amatörer är mycket skadligt.

Sedan skall man komma ihåg att människan, i det långa loppet, enbart kan bromsa en sådan här epidemi, så att sjukvården inte bryter ihop totalt Den spanska sjukan stoppades inte av människan, fet viruset muterade istället till en mildare typav evolutionära skäl, dvs det naturliga urvalet, pga att dödligheten var så hög att spridningen av den dödligaste varianten upphörde.

Detta kan tyckas motsäga det jag skrivit ovan, men det enda vi kan göra är att försöka bromsa virusets framfsrt med så rationella åtgärder som möjligt, med rätt åtgärd vid rätt tillfälle.

Förvärras situstionen, vad gäller spridning i samhället, vilket vi bör veta inom några dagar, så förespråkar jag ett frivillig stopp för alla utlandsresor som inte är absolut nödvändiga. Dessutom föredpråkar jag då en frivillig karantän inom Stockholms och västra Götaland län. Dvs de som inte måste det bör inte resa utanför dessa två län. Senare kan fler län bli aktuella. Jag är även beredd att förespråka drakoniska åtgärder om situationen, på rationella grunder, kräver det.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-11 kl. 17:23.
Citera
Medlem
En bekant landade just på Arlanda från Italien, ingen kontroll alls på hela resan.
Hur kan inte passagerarna testas....
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det måste dö ett större antal människor innan Corona-Bob Tegnell med kompisar inser att Sverige kommer att drabbas lika hårt som andra länder. Som jag för flera veckor sedan skrev i detta forum har jag inte förstått att man redan direkt vidtog åtgärder som många av oss skrev om i detta forum. Bland annat skulle man naturligtvis ha stängt alla skolor från vecka 10.
Som jag ser det är nu alla "lättare" åtgärder värdelösa och nu måste man köra en total kines för att förebygga exempelvis Italiens situation.

Detta hade ju varit en väldigt klok åtgärd, då hade man antagligen fått samma siffror på smittade barn som i Kina som hade stängt skolorna för deras nyårsfirande. Viruset hann aldrig få fart bland barnen på grund av det. Detta har AT tolkat som att barn inte smittar eller insjuknar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in