2020-03-11, 16:56
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Kommer hela världens befolkning av äldre människor och folk med sjukdomar att dö? Börjar bli rätt orolig över mina äldre släktingar .

Det här är rena spekulationer men OM det var så att det här var utvecklat i lab så är det ju extremt snyggt fixat med ett virus som sprider sig om fan men som bara har ihjäl gamla och sjuka. För att hålla befolkningen i schack etc..
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Allmänna sammankomster är ännu INTE förbjudet, det är ett förslag som regeringen ska ta ställning till.

Återstår att se om det går *knäpp med fingrarna* fort som de sa på presskonferensen igår.

Förmodligen beslutar regeringen att införa förbud mot allmänna sammankomster imorgon, tror inte de kommer dra ut på tiden onödigt länge.
Citat:
Regeringen kommer att ta ett beslut i närtid och till Sveriges Radio sa finansmarknadsminister Per Bolund (MP) på onsdagseftermiddagen att man kommer att följa Folkhälsomyndighetens uppmaning.
Förbudet mot större allmänna sammankomster ska enligt Folkhälsomyndigheten gälla i hela landet och ska omprövas kontinuerligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdArR0/kravet-forbjud-allmanna-sammankomster-med-flera-an-500-personer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Feber, hosta, huvudvärk är vad jag har hört. Särskilt hostan eftersom det sätter sig i luftvägar o lungor.

Jo men fan. Hosta tillhör väl förkylning också? Iaf i det senare skedet brukar jag hosta satan
Citera
2020-03-11, 16:57
Medlem
Nalle22s avatar
Uppdatering: Värmland

UPPDATERAD: 2020-03-11 16:14
PUBLICERAD: 2020-03-11 13:22

Man har nu konstaterat 24 stycken fall.

Precis som vid tidigare fall rör det två nya personer där smittan har ursprung utomlands.

– De har hittats via smittspårning och har koppling till norra Italien på så vis att de har varit i kontakt med personer som smittats utomlands, säger smittskyddsläkare Ingemar Hallén.

De två smittade personerna mår efter omständigheterna väl. En sedan tidigare smittad person vårdas på intensivvårdsavdelningen på Centralsjukhuset i Karlstad.

Patienten är i medelåldern och tillståndet är för närvarande inte livshotande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det med Tegnell ?

-Kom han tillbaka ifrån Somalia, eller sökte han azyl där ?
-Skaffa han något ifrån taxfree..?
-Har han en egen respirator ?

Han är tillbaks och kör på som vanligt. Vi har knappt några fall alls. Spridningen är under kontroll och vi hanterar detta bättre än Italien.
Behöver inte göras några kontroller heller av eventuellt smittade som kommer hit med flyg från drabbade länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Hur fan är det ens möjligt att Sverige har fler fall än Storbritannien, som testar konstant?

Hur jävla illa skött är det här egentligen? Detta kommer att bli den största skandalen i svensk historia.
som jag har skrivit tidigare. UK stängde ner flygen från kina omgående och sen olika typer av karantän från norra italien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag vill bara späda på problemet, är det någon som tänkt på att vi har en fördröjningseffekt på 2-14 dagar, säg 8 som ett rimligt genomsnitt ( inkubationstiden). De effekter vi ser idag, är genererade för 8 dagar sedan, så man skulle kunna säga att när rikspuckot Tegnell sa att "det vänder i helgen", 7-8/3, åkte till Somalia och var nöjd med sig själv, så hade vi redan dagens läge.

Att FHM inte har mer analys och förståelse är för mig en gåta, men också en bekräftelse på att det är inte de skarpaste knivarna i lådan som "hamnar" i Statliga Verk/Myndigheter.......

Min poäng: Situationen idag, har vi ingen aning om, hur många ligger i inkubationsläge? Det visar sig den närmsta tiden framöver, jag blir inte förvånad om det dels accelererar kraftigt, och dels att vår svetsloppa då, isf., rycker ut och säger att "vi såg det inte komma"........

Inkubationsgenomsnitt är 5 dagar (det troddes tidigare var 14).
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vet du inte vad du svarar på, eller kommer du inte ihåg vad du skriver?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Här hävdar du att det inte finns belägg för att man kan smitta innan symptom... Vilket det finns belägg för, så, äger du den intellektuella hederligheten att tillstå att du hade fel?

Alltså, ni är bara för mycket som ni håller på.

.
Gå inte in i diskussioner med idioter. Coronoviruset har en inkubationstid på 4 dagar då man är full av virus och smittar andra innan man själv utvecklar symptom (det tar tid att bryta ner kroppens funktioner).

Virologen förklarar det mycket bra här hos joe rogan.

Detta inslag av joe rogan är förövrigt den bästa sakliga information jag sett om corona-virus. Jag uppmanar alla att titta. Jag lyfter på hatten för "ny media" som utklassar gammelmedia.
https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det finns väl inget nytta att komma med!?

Regering har ju redan sagt att så fort FHM begär att större möten ska ställas in så ska de verkställa.

Karensdagen har de redan haft presskonferens om.

Precis, ser framför mig ett scenario liknande det igår. Dvs. en repetition på vad som redan framkommit under dagen och "tvätta händerna".

Sen säger Löfven hur bra mötet med de andra partiledarna har varit, att de är enade, situationen är svår, vi ska ta oss igenom detta tillsammans osv.
Avslutas med beröm till alla inom vården och myndighet som kämpar på.

Men Löfven har sent om sidor insett att han måste synas mer och det är det som det hela syftar till, dessutom kan alla jobbiga frågor, precis om igår, hänvisas till berörda myndighet att svara på.
Citera
2020-03-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni FB-rasister tänkt på en sak. De nu som kommer att klara sig bäst är de som sedan tidigare vägrar ta folk i hand som kanske nu klarar sig bäst från att bli smittade. Speciellt de som går omkring i stora tält eller niqab.

Där fick ni! Ni skulle ha lyssnat!

Du pratar om dom som går och slickar på stängsel nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Ja, nu går vi alltså in i fas 2, det vill säga slutar med smittspårning i syfte att innesluta smittan. Vi övergår till att behandla, och sjukhusen kommer att fyllas på. En stor andel av befolkningen kommer att smittas, sjukvården överbelastas och slutligen kollapsa helt. Tusentals kommer att dö, tiotusentals kommer att få bestående men.

WHO kommer om 20 minuter att utlysa pandemi, och världsekonomin går direkt in i recession. Börsen ned 20% på en månad, the botten is not anywhere near nådd. Senare effekter är tilltagande arbetslöshet, likviditetsproblem, utökad förekomst av soppkök, social utslagning.

Vi går in i hard mode, och lyxproblem som klimatet, feminism och migrationsturism försvinner från dagordningen. Här gäller det att överleva, som individ, som familj, som nation, som kollektiv. Andra värderingar gör sig gällande.

Sanningen att säga är det en sinekur som Sverige behöver, en omfattande tillnyktring och andra prioriteter.

Ja, fas 2 som jag också tidigare beskrivit. Men, och jag är ganska säker, Corona är inte så mycket mer dödlig än tidigare pandemier. Det grundar jag på flera fakta, dels att Kina's och Iran's siffror kan räknas bort ( går inte att lita på öht.), dels att Italiens höga dödlighet till stor del beror på att smittan har sitt epicentrum på sjukhus, massor med redan försvagade människor utsattes, något som går ganska bra att skydda sig mot i vår sits, eller hur?

Vad gäller bestående men, är jag inte alls säker på någonting, anser att relevanta data för det inte finns, men är öppen för att det kan vara fallet. Oavsett, vi har en masspridning ( läs mina tidigare inlägg), många kommer att bli smittade, helt klart, hur många, ännu oklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du har alltså ingen studie. Min poäng är att ingen kan veta hur det kommer att se ut. Livslång immunitet? Tre månader? Jag håller delvis med dig men tycker inte man ska ropa hej efter tre månader med ett nytt virus.
Ingen har livslång immunitet mot vanlig influensa heller. Influensavirus muterar varje år och det är bland annat därför som folk ska vaccineras varje år mot influensa. Forskarna har studerat virus i Göteborg i två månader nu och ser inte hittills att detta virus avviker på något sätt gällande mutationer, från övriga kända virus. Kolla på SVTs program, den är bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in