Citat:
Ursprungligen postat av
Covid
Ja, nu går vi alltså in i fas 2, det vill säga slutar med smittspårning i syfte att innesluta smittan. Vi övergår till att behandla, och sjukhusen kommer att fyllas på. En stor andel av befolkningen kommer att smittas, sjukvården överbelastas och slutligen kollapsa helt. Tusentals kommer att dö, tiotusentals kommer att få bestående men.
WHO kommer om 20 minuter att utlysa pandemi, och världsekonomin går direkt in i recession. Börsen ned 20% på en månad, the botten is not anywhere near nådd. Senare effekter är tilltagande arbetslöshet, likviditetsproblem, utökad förekomst av soppkök, social utslagning.
Vi går in i hard mode, och lyxproblem som klimatet, feminism och migrationsturism försvinner från dagordningen. Här gäller det att överleva, som individ, som familj, som nation, som kollektiv. Andra värderingar gör sig gällande.
Sanningen att säga är det en sinekur som Sverige behöver, en omfattande tillnyktring och andra prioriteter.
Ja, fas 2 som jag också tidigare beskrivit. Men, och jag är ganska säker, Corona är inte så mycket mer dödlig än tidigare pandemier. Det grundar jag på flera fakta, dels att Kina's och Iran's siffror kan räknas bort ( går inte att lita på öht.), dels att Italiens höga dödlighet till stor del beror på att smittan har sitt epicentrum på sjukhus, massor med redan försvagade människor utsattes, något som går ganska bra att skydda sig mot i vår sits, eller hur?
Vad gäller bestående men, är jag inte alls säker på någonting, anser att relevanta data för det inte finns, men är öppen för att det kan vara fallet. Oavsett, vi har en masspridning ( läs mina tidigare inlägg), många kommer att bli smittade, helt klart, hur många, ännu oklart.