2020-03-11, 16:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
En gammal fras är att aktier alltid stiger. Därför ska man ska sitta stilla i båten och inte sälja och köpa, aktier går alltid upp. Man ska inte hitta toppar eller bottnar.

Här är några index-exempel efter veckans kursras.

OMXS30 (Stockholm storbolag) 13 mars 2015 1665, idag 11 mars 1515 = -9% på fem år
FTSE100 (London) 13 mars 2015 6740, idag 5900 = -13%
DAX (Tyskland) 13 mars 2015 11901, idag 10478 = -12%
Nikkei (Japan) 13 mars 2015 19254, idag 19416 = 0%

Och så USA som haft en enorm bubbla med IT-aktier:
DowJones (New York) 13 mars 2015 17749, idag 23920 = +34%
Nasdaq 13 mars 5000, idag 8030 = +61%

Antyder inte siffrorna ovan att det är så viktigt vilken dag man köper och vilken dag man säljer att uttrycket "det stiger alltid på sikt" är meningslöst? Kan det uttrycket vara framtaget av aktie-marknaden för att lura folk att behålla sina aktier alltför länge?

Aktieutdelning ingår inte ovan, den har tickat in 1-3% varje år, alltid något.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-11 kl. 16:35.
Citera
2020-03-11, 16:34
Medlem
Wallenbergarna har haft vissa aktier i >100 år. Och hur mycket har de sålt den senaste månaden? Hur mycket har Lundberg sålt? Hur mycket har Buffett sålt? DE HAR KÖPT.

Gå och lägg dig ditt dumma troll.
Citera
2020-03-11, 16:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Wallenbergarna har haft vissa aktier i >100 år. Och hur mycket har de sålt den senaste månaden? Hur mycket har Lundberg sålt? Hur mycket har Buffett sålt? DE HAR KÖPT.

Gå och lägg dig ditt dumma troll.
Det är gulligt att du jämför mig (dig?) med Lundberg och Buffett. Men den här tråden gäller vanliga personer med vanliga belopp att investera.

Även Buffett har rimligen förlorat 50-100 miljarder kronor den senaste månaden. Men han kan naturligtvis inte placera om sitt enorma ägande, som vi vanliga kan, och får lugnt titta på.
Citera
2020-03-11, 16:44
Medlem
Vansterpartiets avatar
När ska man köpa och sälja menar du då?
Citera
2020-03-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är gulligt att du jämför mig (dig?) med Lundberg och Buffett. Men den här tråden gäller vanliga personer med vanliga belopp att investera.

Även Buffett har rimligen förlorat 50-100 miljarder kronor den senaste månaden. Men han kan naturligtvis inte placera om sitt enorma ägande, som vi vanliga kan, och får lugnt titta på.

Hur menar du att buffet och jag har förlorat några pengar på de aktier vi inte sålt?
Citera
2020-03-11, 16:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Sälja är förhållandevis lätt, om inte annat kan man sätta en mental stopp-loss. Jag är mycket glad att jag fattade detta beslut då: (FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

När man skall kliva in igen däremot är betydligt svårare att pricka men trenden på glidande medelvärde bör vara stigande åtminstone, inte sjunkande som nu.
Citera
2020-03-11, 16:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur menar du att buffet och jag har förlorat några pengar på de aktier vi inte sålt?
Om du sålde i januari och köpte i mars så fick du/ni 25% fler aktier för samma pengar. Men visst kan du välja att ignorera dessa pengar, om du stenhårt tror på "aktier går alltid upp". Om du däremot inte trodde stenhårt på det hade du kanske sålt och tjänat 25% på en enda månad.
Citera
2020-03-11, 16:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sälja är förhållandevis lätt, om inte annat kan man sätta en mental stopp-loss. Jag är mycket glad att jag fattade detta beslut då: (FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

När man skall kliva in igen däremot är betydligt svårare att pricka men trenden på glidande medelvärde bör vara stigande åtminstone, inte sjunkande som nu.
Gratulerar, om du inte gått på myten Aktier stiger alltid och tjänat pengar på dagens läge.

Men jag måste säga emot dig. Det är oerhört mycket svårare att pricka en topp än en botten. Gäller både marknader och enskilda aktier. Jag har försökt i 20 år och lyckas ofta pricka nära botten. Sedan säljer jag med god vinst. Och aktien åker upp 100% till. Dvs jag hade inte en susning om toppen.

Microsoft förra året är väl ett bra exempel. jag var övertygad om att vinstrusning var intecknat för många år framåt. Sedan steg den 100% till på bara ett år, fast det redan innan var en av världens dyraste aktier.
Citera
2020-03-11, 16:59
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är riktigt, detta blir den stora frågan när man insett att "aktier stiger hela tiden" är falskt, och frågan sysselsätter mig hela tiden. Men diskussionen om köp- och sälj-råd kan man ta i andra trådar.
Citera
2020-03-11, 17:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Gratulerar, om du inte gått på myten Aktier stiger alltid och tjänat pengar på dagens läge.

Men jag måste säga emot dig. Det är oerhört mycket svårare att pricka en topp än en botten. Gäller både marknader och enskilda aktier. Jag har försökt i 20 år och lyckas ofta pricka nära botten. Sedan säljer jag med god vinst. Och aktien åker upp 100% till. Dvs jag hade inte en susning om toppen.

Microsoft förra året är väl ett bra exempel. jag var övertygad om att vinstrusning var intecknat för många år framåt. Sedan steg den 100% till på bara ett år, fast det redan innan var en av världens dyraste aktier.

Man skall aldrig gräma sig över att aktier stiger mer efter att man sålt. Vinst är vinst och bestämmer man sig för att kliva av så gör man. Jag har bara hållit på drygt 20 år också men först på senare år har jag lyckats pricka bättre. Det viktiga är att kapa innan det blir förluster/ innan förluster blir för stora.

Att fatta beslutet att kliva av tycker jag var förhållandevis enkelt i rådande marknad, att klara av att se när man skall gå in igen däremot känns som en helt annan femma.
Citera
2020-03-11, 17:02
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Det gäller ju då att föra statistik att "vinsten" man gör när man träffar rätt med sin mentala stopp-loss överstiger summan man går miste om när man säljer vid korta dippar och börsen går upp direkt efter.

Hade glidande medelvärde varit vetenskap hade varenda trader varit rik, snarare råder det omvända.
Citera
2020-03-11, 17:05
Medlem
Duerfs avatar
Det är helt korrekt att det finns femårsperioder där du inte alltid går plus. På längre sikt går börsen dock alltid upp (inte enskilda värdepapper naturligtvis).

Kan du inte leva med den risken får du hitta andra sätt att placera du är mer bekväm med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in