2020-03-11, 15:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är man smittad och håller sig hemma smittar man inte någon, kedjan är bruten.

1. Man smittar innan man vet att man visar symtom.
2. De flesta har inte kapacitet att vara hemma ensamma i två veckor utan att gå och handla eller få hjälp med det så de väljer att inte göra det. När vi vet att någon är smittade kan vi tvinga dem i karantän med våld om så krävs.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag är inne på exakt samma spår som dig.
Det som just gör mig nervös är just varför frågan verkar känslig.

Det är inga ledare vi har, det är marionetter!

Jag förstår att det behövs sekretess av säkerhetsmässiga skäl, men vilken professionell bedömare som helst kan läsa mellan raderna och förstå att vi inte har den beredskap och kapacitet som man ger sken av, således är det bättre att köra med öppna kort, för när folk ser att man mörkar otrevliga sanningar brister förtroendet och det gör att myndigheten inkapaciterar sig själv, till slut lyssnar ingen, farligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast det handlade inte om det. Inlägget klagade på läkare som uttryckte stress. Min poäng var att det är en naturlig reaktion när man blir satt att hantera svåra sjukdomstillstånd (med allt vad det innebär i form av medicinering, andningsstöd, skyddsutrustning) som man aldrig annars kommer i kontakt med.
Nu gör majoriteten av sjukvårdspersonal inte det. Merparten av dem som gör det är de som, enligt min mening, är olämpliga för sjukvårdsyrket. Titta på sjukvårdspersonal i mycket värre krissammanhang, krig t ex. Där läkarna och sjukvårdare tar hand om långt fler patienter och sårade. Där kan vi verkligen prata om påfrestningar, men inte många gråtande läkare och sjuksyrror såg jag i de situationerna...
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa

Siffrorna från Sverige går inte längre att använda till jämförelse eller förlita sig på statistiskt.
Sverige har väldigt begränsad provtagningspolicy sedan igår.
Sant, men dagens siffror baserar sig på prov som i hög grad togs före de nya direktiven trädde i kraft.

De kommande dagarna kommer siffrorna att sjunka då man börjar övergå till att bara testa svårt sjuka.

Kan dock tänka mig att regioner med få fall fortsätter att smittspåra. I storstäderna är dock det kört.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa

Siffrorna från Sverige går inte längre att använda till jämförelse eller förlita sig på statistiskt.
Sverige har väldigt begränsad provtagningspolicy sedan igår.

Kan du ge mer info kring detta?
Citera
2020-03-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Otrolig framgång för Kina om man tittar på denna tabellen. Krävs ibland att man fullkomligt struntar i vad folk vill göra och bara tar på hårdhandskarna. Lite sånt vill jag se i Sverige nu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

Ja till alla som betvivlar att Kina inte är igång igen så sas det på Trumps presskonferens tio dar sen att appleproduktionen är i full skala igen.

I söndags stod det att hälften av HM butikerna öppnat igen efter att alla varit nedstängda !
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det skall man ju göra i vilket fall som helst, gör ju ingen skillnad om du har corona eller inte, att folk inte fattar detta. är du sjuk oavsett gå för fan inte till jobbet umgås inte med andra framförallt undvik kontakt med äldre, fattar du, ingen skillnad

Men du vet inte att du är sjuk förrän du har symtom och du smittar innan du har symtom och sjukförloppet är väldigt långt så du kommer antagligen inte att vara hemma utan att smitta någon som hjälper dig under tiden.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Myndigheterna utgår fortfarande ifrån att man inte smittar om man inte visar symptom och att barn inte smittar vuxna.

Vad som behövs är kraftfulla åtgärder NU, men sådana kommer myndigheterna inte att våga genomföra.

Att myndigheterna fortfarande utgår från att man inte kan smitta utan symptom fast det finns helt andra kunskaper i detta utomlands är inget annat än en stor skandal.

Alla väntar ju på FHM:s riktlinjer ingen tar några egna beslut det bygger upp mot ett allvarligt läge.

Det är som att dom vill ha en krissituation.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro längre när jag ser att idiotin och flatheten bara fortgår.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Borde inte det betyda att vi har ett mörkertal isåfall? Jag trodde siffran skulle gå ner markant idag eftersom det var igår vi fick nya test direktiv.

Omöjligt att säga åt något håll, siffran blir meningslös när man bara testar de som är allvarligt sjuka. Man vet inget om de som får mildare symptom. Folk som tror att de har viruset får rådet att stanna hemma och vara i karantän utifall, man vet inte hur många av dem som har Corona eller bara vanlig influensa eller förkylning.
Citera
2020-03-11, 15:59
Medlem
shaktas avatar
Varför förbereder man inte för en större epidemi.
Som exempelvis militären och fältsjukhus på Gärdet i Stockholm. Se det som en övning men man slår upp det man kan och skaffar sig en hel del sjukhusplatser och tar in mindre och svårare fall medans man låter de värsta fallen gå till sjukhusen.

På så sätt avlastar man sjukvården. Gärdet är ganska centralt och stort, så på så sätt har man ett lösning för eventuellt kommande epidemier och man kan handla därefter. Ett par helikopterplattor för skytteltrafik för extremfall. Bara en idé som slog mig. Kina byggde som sagt ett par baracker för sin kommande epidemi och det kan mycket väl ha räddat en hel del människor.

Sen får man bygga liknade inrättning landet runt beroende på behov.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vilka "staplar". Hörde inte, blev nog döv litegrann när han sa att tunnelbanan inte var hans prioritet, utan hans mål var att sänka smittspridningen.

Dra ut på det längre för att det inte ska drabba sjukvården med en topp de inte klarar av. Men jag påstår att de lämnar spridningen det åt slumpen. Ska vi dras med viruset i månader kommer vi i direkt otakt med länder som stänger ner skolor flygplatser evenemang under 2 - 3 veckor för att få stopp.

Lyckas dessa länder få stopp exvis Polen Norge så vill de ju inte ha med Sverige att göra efter det. För vi håller på men vår långsamma men dödssäkra tillväxt året ut kanske längre men dom är smittfria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Det jag menar är att man som privatperson får ta en liten ekonomisk smäll snarare än att stora aktörer skall gå under. Jag bryr mig inte om jag får tillbaka pengar för startavgifter till Birken och fotbollsbiljetter i Italien och då talar jag om direkt inställda evenmang. Jag har resor inplanerade hela våren och om jag inte längre vill åka på någon resa till ett land utan överhängande risk så får det stå för mig och inte opetatören som visste lika lite om det kommande läget vid bokningstillfället som jag gjorde.

Stör mig gränslöst på tankesättet att en stor aktör alltid ska ta den ekonomisk smällen. Världen blir en tråkigare plats om vi inte längre har någon reseindustri kvar.

Nej jag fattar. Tycker regeringen borde börjat i rätt ände och kommunicerat ut till både flyg- och resebolag tidigt att de kommer att få ekonomisk stöttning av förståelse för att de förlorar pengar p.g.a. att folk inte vill resa i nuläget. Du har förstås rätt, det borde ha kommit högre uppifrån och tidigt, särskilt när man vet att resor är en av de främsta anledningarna till smittan sprids. Det är någon som inte riktigt tänker till i regeringen.

Nu är jag mest orolig över att se Tegnell tillbaka. Det är på riktigt dåliga nyheter.
Jag tror halva Sverige drog en lättnadens suck när han försvann, men det var visst tillfälligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in