2020-03-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast Kina har ju GJORT SAKER. Du förstår att det går att påverka förloppet här, va? Sverige har inte gjort nånting, och man måste göra saker för att stoppa det här viruset. Kinas utveckling kommer bara ske för länder med Kinas metoder.
Sverige har gjort ganska mycket. Arbetat väldigt aktivt med smittspårning. Kina har inte gjort ett skit under själva början utan har försökt mörka det hela. Då hade vi kanske fortfarande kunnat strypa eländet. Men självklart finns det saker som även vi kunde ha gjort bättre. Du ska inte tolka mig som att jag är någon vän till myndigheterna, jag tycker att flera chefer ska avsättas när vi har ridit ut denna storm. Det är märkligt att ingen har ifrågasatta väntetider på akuten som kan vara i nio timmar, innan ens Corona hade kommit. Redan där fanns det signaler att allting står inte rätt till med svensk sjukvård. Har du varit vid Rosenbad och demonstrerat? Startat någon protestlista? Eller bara, likt en majoritet betalat troget din skatt inte brytt dig. Tänkt "det angår inte mig". Det är det jag menar, stormen med Corona rider vi ut men ska vi tolerera även i fortsättningen nonchalans...
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att förhindra att de smittar andra, IQ.

Man ska vara hemma när man är sjuk oavsett vilken smitta man bär på, således kvarstår frågan, varför detta behov av att testa för Covid-19 om man är sjuk men inte behöver sjukvård.

Det centrala är att bryta smittkedjor, inte att veta hur många som har Covid-19.

Är man smittad och håller sig hemma smittar man inte någon, kedjan är bruten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa?

Den amerikanska läkaren som medverkade hos Joe Rogan.
Kvinnor i Kina röker inte i närheten av vad många män gör som är 60+, därav den stora dödligheten hos den gruppen.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Oslo skärper tilltagena :

https://www.nrk.no/osloogviken/oslos-nye-koronatiltak-1.14939265

Oslo komune håller presskonferens kl 16
Citera
2020-03-11, 15:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det finns en positiv sida i detta. De åtgärder forskare föreslagit för att tackla allt för snabbt klimatskifte, som alla skiter i, är vetenskapsanalfabeterna nu plötsligt väldigt villiga att göra.

Själv planerar jag att resa både till spanien, italien, samt grannländer till Kina, inom kort. Inte allt för orolig för en förkylning.

En förolämpande förkylning, när du redan en gång blivit förolämpad ?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa

Siffrorna från Sverige går inte längre att använda till jämförelse eller förlita sig på statistiskt.
Sverige har väldigt begränsad provtagningspolicy sedan igår.

Borde inte det betyda att vi har ett mörkertal isåfall? Jag trodde siffran skulle gå ner markant idag eftersom det var igår vi fick nya test direktiv.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peroperomanko
400 totalt, flera redan upptagna av andra icke-corona patienter.

Det går att få fram ca 1000 iva-platser till om man tar alla resurser från planerad sjukvård. Behovet vid en storskalig pandemi är ca 5000 platser om man inte lyckas fördröja utvecklingen så att spridningen går långsammare. Problemet är att det inte finns utrustning till 5000 iva-platser.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ska jag vara ärlig, så tror jag Tyskland har ett brutalt mörkertal
Tror du? Vad tänker du på då? Obenägenhet att anmäla sig sjuk (bland invandrare främst kanske?)?
Ja, jag vet inte alls, det är möjligt att det är så. Mörkertal har säkert alla länder men om det är brutalt mycket mer är förstås svårt att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, kvinnan från Socialstyrelsen svamlade bort frågan om sekretess på ett skickligt vis, jag förstår inte hur det gick till, men journalisten gav upp.

Helt uppenbart att frågan var känslig, fortfarande oklart exakt varför.

Hört på presskonferens, vilket sammanfattar läget just nu:

Fråga:
"Vad händer om skyddsutrustningen tar slut?"

Svar:
(Nervöst skratt) "Det är inget vi räknat med i våra scenarier."

Tegnell råkade freudianskt säga "pandemi" i intervjun efter PK med SVT dessutom.
Citera
Medlem
1procentares avatar
People who have gotten the new coronavirus and recovered can get it again in the future, health authorities say — the body does not become immune after infection.

Spanish Flu Pandemic Ends
By the summer of 1919, the flu pandemic came to an end, as those that were infected either died or developed immunity. ... More than 12,000 Americans perished during the H1N1 (or “swine flu”) pandemic that occurred from 2009 to 2010.[/quote]

Källa på detta
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dvs de släpper ambitionerna på testning och vi kan förvänta oss snart att massor med personer smittas utan att bli diagnosticerade.
I Sydkorea testar de stenhårt. Där har de inte gett upp.
I Sverige tycks siktet vara inställt på det italienska ödet.

Precis så uppfattar jag det också. Stockholms landsting har slutat smittspåra utan testar bara sjuka med misstänkta symptom.
Citera
Medlem
Känns inte allt det här med Corona ganska överdrivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in