2020-03-11, 15:55
Medlem
Melange5738s avatar
Sverige är tredje sämst i EU per capita, bara Italien och Danmark som är värre.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vad i helvete hjälper slopad karensdag???
Vi har ju asympomatisk fall och smittan sprids även under inkubationstiden.
Myndigheterna utgår fortfarande ifrån att man inte smittar om man inte visar symptom och att barn inte smittar vuxna.

Vad som behövs är kraftfulla åtgärder NU, men sådana kommer myndigheterna inte att våga genomföra.
Citera
Medlem
486 fall just nu. Då är vi snart över 500 fall and counting. Undvik kollektivtrafiken. Vad tror Ni här experter på starka ingefäradrycker. Och att ta dom varma? Starkast möjliga blandning? Vitlök hjälper nog inte ens mot riktiga vampyrer, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att förhindra att de smittar andra, IQ.
Men det skall man ju göra i vilket fall som helst, gör ju ingen skillnad om du har corona eller inte, att folk inte fattar detta. är du sjuk oavsett gå för fan inte till jobbet umgås inte med andra framförallt undvik kontakt med äldre, fattar du, ingen skillnad
Citera
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det finns en positiv sida i detta. De åtgärder forskare föreslagit för att tackla allt för snabbt klimatskifte, som alla skiter i, är vetenskapsanalfabeterna nu plötsligt väldigt villiga att göra.

Själv planerar jag att resa både till spanien, italien, samt grannländer till Kina, inom kort. Inte allt för orolig för en förkylning.

Du vet att det är ni vagabonder som är ansvariga för detta? Du gillar att göra livet mindre självklart för gamla o sjuka?
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa

Siffrorna från Sverige går inte längre att använda till jämförelse eller förlita sig på statistiskt.
Sverige har väldigt begränsad provtagningspolicy sedan igår.
Stockholm har ändrat policyn, men inte resten av landet tror jag. Dock gör det ju att jämförelser blir mindre relevanta precis som du säger.
Citera
Medlem
Provstickorna börjar ta slut i Region Skåne, finns inga att tillgå någonstans. Det planeras för katastrof, avdelningar ska byggas om etc.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Håller med helt och hållet! De svamlar runt med ord för att dölja att de inte har en aning om vad de egentligen ska göra åt situationen. De är så skrämda av situationen att de inte kan hantera den alls. Ja ta hand om er allihop. Vet inte hur mycket åka det blir av än på ett tag.

Man undrar ju även vilka som verkar i kulissen vilka instressen och vems intressen som får styra.
Vilka psykologiska effekter som leder till detta vanstyre.

Frågorna är många.

Jag har inga svar, jag kokar av ilska inför denna totala flathet.
Och när det väl börjar ageras och hårda åtgärder kommer till stånd, då riskerar det att vara flera veckor försent.
Citera
2020-03-11, 15:56
Medlem
Den internationella militärövningen i Nordnorge ställs in. Finland har backat ut redan för några dagar sedan. Sveriges besked var så sent som i morse vi fortsätter som ingenting har hänt! Visar lite på den inbyggda naivitet som finns hos den svenska befolkningen. Som tur var ställs allt in nu.

"-Det som är nytt nu är att coronaviruset är utom kontroll i samhället. Vi vill bevara försvarsmaktens kapacitet så att vi kan stötta samhället i den oförutsägbara period som kommer nu, säger Rune Jakobsen, ledare för Cold Response, till NRK.
Runt 14 000 soldater från Sverige, Norge, Danmark, Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och USA har samlats för övningen i Nordnorge. Många av dem har redan varit ute i fält i två veckor, rapporterar NRK.
Från Sverige deltar omkring 350 svenska soldater och officerare. De flesta av dem är personal ur 193:e jägarbataljonen från Arvidsjaur.
Den 5 mars bekräftades att en soldat som deltog i övningen var coronasmittad och runt 850 soldater sattes i karantän.
Finland beslutade den 8 mars att dra tillbaka sina 400 soldater från övningen."

https://www.norran.se/nyheter/militarovning-med-14-000-soldater-stalls-in/
Citera
2020-03-11, 15:56
Medlem
FetFulElaks avatar
Det är inte så farligt. Skärp er. Den vanliga flunsan dödar 500 personer i Sverige årligen.
Citera
2020-03-11, 15:57
Medlem
Bor i Schweiz sedan en lang tid tillbaka och som jag förstar det sa är Sverige och Schweiz ungefär lika hart drabbade.

Skillnaden är att i Schweiz tar politikerna iaf Viruset pa allvar och har sedan ca 2v ställt in alla tillställningar med över 1000pers och för mindre sammankomster krävs att man för listor med alla besökare för att kunna spara om nagon smittas.

Har pa beodran fran chefen blivit tillsagt att ta med min Laptop hem fran jobbet varje dag da det plötsligt kan beslutas att det är homeoffice som gäller.
Citera
2020-03-11, 15:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Någon som vet VAR i Sörmland de nya fallen är? Mvh orolig pendlare
Inget du behöver oroa dig för. De sitter ju i "hemkarantän" vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in