2020-03-11, 15:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eh, man behöver ju inte smittspåra för att märka att onormalt många söker sig till vården för symptom förknippade med Covid-19.
Vi ser inga sådana fall, inga allvarliga åtminstone, de borde dyka upp.

Var ser du den statistiken? Jag ser bara antal fall testade positiva utan någon gradering på hur sjuka de är. Hur många är inlagda på sjukhus p.g.a. Covid-19 idag jämfört med för två dagar sedan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaha, nu blev det ännu värre. Sverige på 5:e plats i världen i antal nya fall per dag:

1. Iran +958
2. Spanien +487
3. Sydkorea +242
4. Schweiz +155
5. Sverige +122

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna från Sverige går inte längre att använda till jämförelse eller förlita sig på statistiskt.
Sverige har väldigt begränsad provtagningspolicy sedan igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
MSB höll en presskonferens idag där de sade sade det. Finns på SVT. Jag såg den just.

Ja, vilken bra kommunikationsstrategi att ge lite exempel. Det skulle ju kunna utbryta totalt kärnvapenkrig. Islamister kanske hugger huvet av dig. Solen kanske inte stiger upp igen. Vad mer är värre att frukta än denna epidemi? Det är det jag vill kommunicera och få dig att tänka på.

- Det är aldrig så illa som det är.
/Staten

Mitt betyg på deras presskonferens är EN mugg. Tom. Vilka idioter de är!

(Det blir inget elavbrott imorgon, MSB bara ljuger)

Du måste se hennes uttalande i kontext. En journalist frågade vad hon anser om att folk hamstrar varor och förnödenheter i samband med corona-virusets spridning. Hon svarade då att det aldrig är fel att preppa och gav ett par realistiska exempel. Att en islamist skulle hugga huvudet av mig samt att solen inte skulle "stiga upp" imorgon ser jag som tämligen osannolikt i dagens läge iallafall. Sen kan man ju vara en konspirationsteoretiker och tolka det hon sade som ett underliggande budskap att imorgon blir det storm och elavbrott i hela landet.

PS. Och nej, jag är ingen vänstervriden globalistisk landsförrädare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag delar synen många här har i tråden.
Vi riskerar att gå in i ett allvarligt läge som Italien om en kort tid.

Jag lyssnade på Presskonferensen, det är inga ledare vi har.
Det är tomtar.

Journalisterna ställde bra och skarpa frågor och FMH och "Co" bara svamlar.

Helt otroligt hur man kan lämna så luddiga svar i ett skarpt läge med de erfarenheter som redan finns runt i världen.

Otroligt.

Ta hand om er, det kommer jag göra.

Håller med helt och hållet! De svamlar runt med ord för att dölja att de inte har en aning om vad de egentligen ska göra åt situationen. De är så skrämda av situationen att de inte kan hantera den alls. Ja ta hand om er allihop. Vet inte hur mycket åka det blir av än på ett tag.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Varför anses åtgärder för att minska smittspridningen inte som akuta när sjukdomen bevisligen smittar asymptomatiskt, blir så trött
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Just nu handlar det om att omprioritera resurser. Jag blir hellre omhändertagen av en reumatolog än en bilmekaniker, om du förstår vad jag vill säga...
Fast det handlade inte om det. Inlägget klagade på läkare som uttryckte stress. Min poäng var att det är en naturlig reaktion när man blir satt att hantera svåra sjukdomstillstånd (med allt vad det innebär i form av medicinering, andningsstöd, skyddsutrustning) som man aldrig annars kommer i kontakt med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Därför att vi inte agerar proaktivt eller låter försiktighetsprincipen styra.

Läs för övrigt intervjun med Tegnell i dagens DN. Den gav kalla kårar.

Han har åtminstone rätt om värmetesen (har verifierats med SARS). Både viruset och mottagligheten fungerar annorlunda i värme. Om du är varm har det svårare att nå in till näsan exempelvis och det lever generellt sämre i väldigt varma temperaturer. Sverige är väl inte direkt kända för några tropiska somrar dock så jag vet inte vilka temperaturer han har förhoppningar på i Stockholm som alltid är svinkallt...

Men visst är det en fin psykopatkrönika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vad i helvete hjälper slopad karensdag???
Vi har ju asympomatisk fall och smittan sprids även under inkubationstiden.

Personer som inte har råd att mista en dags lön riskerar att gå till jobbet trots att de uppvisar symptom.
Citera
2020-03-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
ju mer svenskar som reser från sverige desto bättre, mer sjukvård för oss alla andra!

Sant. Men du behöver inte vård pga Corona-viruset i regel. Man har till och med rekommenderat folk i Sverige att undvika sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpunk
Bruke snus! Är uppe i en stock i veckan seda några år och har fått symptom som liknar problem med magmunnen dvs irriterat svalg. Det beror på att man sväljer oftare än vanligt och magen går på högvarv så att säga.
Takk for svar og deling av informasjon! Det er synd at du har fått slike plager av snusen. Tenker du da at det er positivt eller ikke er positivt å bruke snus for å forsøke å hindre virus i å finne veien ned til lungene?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Att testa många hjälper givetvis om man inte har allmän spridning och kan smittspåra. När smittan kommit förbi och sprider sig utan uppenbar smittkälla så är det meningslöst. Vad hjälper de testerna då menar du? I den absoluta majoriteten av fallen så är du ju bara lite krasslig. Eller kräver du provtagning varje gång du känner dig sjuk?
Att testa många ger en god överblick för att agera snabbt, informera mer och kanske sätta karantäner. Den som har mer kunskap om läget har bättre möjligheter. Tycker du inte att det här är en ny sjukdom man borde ha respekt för och samla så mycket information som möjligt om? Ska vi bara vänta och låta andra göra det för oss och sen vara för sen själva och drabbas hårt?

Är det så det går illa så många dör blir det pinsamt för landet att förklara dödlighet på kanske 10% bara för att vi inte testar hur många smittade vi har ute i samhället. Vi har ett stort mörkertal kan man ju kanske säga eller så går man emot WHO och lägger sekretess på allt för inte skämmas. Det upptäcks ju senare om inte annat i dödsstatistiken året efter.

Som fältherre i krig så skulle Tegnell bli besegrad omedelbart med hela sin arme krossad. Han är för trög och vill inte ha överblick utan utgår från gammal information.

Lite för dig och Anders att studera.

Why are Korea’s Covid-19 death rates so low?
https://asiatimes.com/2020/03/why-are-koreas-covid-19-death-rates-so-low/
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om den hypotesen stämmer bör vi kunna se tecken på det inom de närmsta dygnen, just nu tycks vi inte ha det problemet i Sverige, kanske därför att vi har lyckats fånga upp de allra flesta som är smittade samt att sjuka personer håller sig hemma.
Vi får hoppas på det! Dock tycker jag att i sådana här lägen ska man ta det säkra före det osäkra och agera offensivt även innan man har alla fakta på bordet. Även om det kostar en del då, så kostar det ändå mer i slutändan om man har fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in