Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Finns lite skrivet ganska tidigt efter MOP från en oväntad källa som berör frågan om övervakare.
Övervaknings-PM som har Berth Melens signum nämns intressant nog i Ann-Marie Åshedens "Jakten på Olof Palmes Mördare" från 1987. Förvisso i något förtäckta ordalag och vilka utredarna är hålls hemligt, ändå råder det ingen tvekan om att det A-115 44 det rör sig om.
Den nionde mars skriver AMÅ
”Nästa morgon bestämmer spaningsledningen sig för att att skapa en grupp av poliser som med fräscha ögon ska få i uppdrag att granska grupphypotesen”. Hon fortsätter med "Gruppen får börja med att gå igenom alla uppgifter som kommit fram vid de dörrknackningar som under veckan genomförts i Gamla Stan, kring mordplatsen och längs flyktvägen. Det finns mycket annat att bita i också. Förteckningar från billeasingsföretag och taxis datalistor med körningar under mordkvällen"
Längre fram i boken återkommer AMÅ till Övervaknings-PM. ""Gruppen som jobbat med grupphypotesen redovisat vad den kommit fram till i slutet av april. Den tycker sig kunna urskilja tre personer: Mördaren,Skuggan och en rödlätt man. Närgra säkra tecken på samspel mellan dessa med Walkie-talkie har gruppen inte funnit".
Uppgifterna är intressanta för att Hans Holmers innersta krets bara måste känt till övervaknings-PM och bakgrunden tilll att gruppen startades. Den sena registreringen i PU, maj -89, blir ännu mera märklig med tanke på att ex Tommy Lindström måste känt till övervaknings-PMs existens och slutsatser. Han jobbade nära HH i april -86 och var närmaste överordnade till Hans Ölvebro när denne var på väg till rättegångarna mot Christer Pettersson.
Personal både från Rikskrim, Våldsroteln i Stockholm och SÄPO ingick i den grupp som BM ledde. Med tanke på att "turbo" måste känt till indicierna av övervakning på OP från sin egen personal blir det ytterligare en spik i kistan på det ogrundade åtal som PU genomförde mot CP. Att detta nämns visar också på hur öppen Holmer var mot Åsheden. Boken återger Holmers tankar och ger en god insikt hur denne tänkte veckorna och månaderna efter MOP.
Ja, jag läste Åshedens bok när den kom ut. Står i hyllan.
Det här med Säpos övervaknings-PM har vi, inte minst du, ju återkommit till många gånger. Det var väldigt många vittnesförhör som gicks igenom och ca 400 bedömdes som extra intressanta vilket då gav det resultat du redovisar. 2 tydligt igenkännbara och 1 som kunde skönjas.
Om vi ska se frågan lite i stort så är mina slutsatser så här långt:
1) Jag har aldrig trott på Ölvebro m fl när de påstod att GM "såg paret Palme av en slump vid bion, gick hem och hämtade sin revolver och väntade utanför bion för att därefter följa efter till Tunnelgatan". För mig är det ett helt orealistiskt scenario som väl saknar motstycke i historien om alla politikermord genom åren. Så vitt jag vet.
Visst har ensamma gärningsmän många gånger skjutit ihjäl politiker men det har alltid föregåtts av någon form av åtminstone rudimentär planering. Det är slumpmomentet som är orealistiskt. Även Anna Lindh-mordet var planerat så tillvida att MM en tid planerat att mörda en politiker vilken som helst.
2) För att veta att Palme gick på bio den kvällen krävdes således någon form av övervakning. Hur avancerad den var kan jag inte avgöra.
Man kan ju gå så långt som till avlyssning av bostadstelefonen.
Men det kan också ha varit någon av de grupper som regelmässigt övervakade Palme (Säpo, Klara Lidingö FBU, Stay Behind, fribrytarna m fl) som såg en möjlighet denna kväll.
Detta leder också till slutsatsen att mordet var planerat. Det var som Säpo-tipsaren till Ståhl sa. Palme skulle mördas "i samband med Moskvaresan". Nu blev det möjligt en dryg månad tidigare.
3) Personer med resurser att dölja brottet har därefter på olika sätt bidragit till att mörklägga sanningen. Bland annat genom att placera ut villospår. Ett tydligt sådant exempel är, menar jag, det från Säpo planterade PKK-spåret.
PKK lamslog utredningen det viktiga första året vilket starkt bidrog till att inget vettigt blev gjort med de spår som var mest intressanta. Dag Anderssons WT-utredning tyder på att PU på senare år insett att det kan finnas något väsentligt att utreda när det gäller övervakning.
4) Vi landar alltså i en liten svensk grupp som agerade självständigt mot bakgrund av det tilltagande och mycket massiva Palmehatet. Motivet kan ha varit misstanken att Palme samverkade med Sovjet. Men även något annat som jag inte känner till.
5) Begreppet "ensam galning" behöver också kommenteras. Det kan ju ha varit ett mord out of the blue. Men det tror jag inte på. GM:s MO talar starkt emot det. Det var ett effektivt mord och en effektiv flykt där GM inte lämnade minsta spår förutom kulorna. Och som sagt har han nu undkommit i 34 år. Så agerar inte galningar. Det vanliga är att galningar grips på mordplatsen.
6) Slutligen har vi den kompetente ensamme gärningsmannen som på egen hand övervakade Palme för att hitta rätt ögonblick. En man som visste hur man utförde ett mord och undkomma. Magnumrevolvern var då hans favoritvapen. Det direkt dödande skottet i ryggen tyder på kunskap. En sådan person hade nog förmågan att tiga om sitt brott. Då var det den kontinuerliga övervakningen som gav resultat. Avsaknaden av livvakter under promenaden blev en gåva till GM. Men det här scenariot krävde ett stort jobb av GM i form av övervakning dag efter dag utan minsta kunskap om Palmes planer.
Det här är
min uppfattning i frågan. Så här långt. Om ny information framkommer -bevis - är jag givetvis redo att omedelbart böja mig för sakkunskapen.