2020-03-11, 12:05
Medlem
396 är konstaterat smittade och som vi tidigare kommit fram till så peakadet det inte igår. Det kanske kommer att inrapporteras fler fall idag var det fall från Skåne som inrapporteras. Det blir säkert ännu värre, viruset slår blint. Stäng alla flygplatser omedelbart. Skolorna bör stängas. Vi måste också snabbt utöka möjligheterna till att testa fler sjuka. Det är bråttom nu!
Citera
2020-03-11, 13:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
”Vi har varit naiva” all over again.

Inte ett uns av självransakan eller förståelse för att det är just hans jobb, hans skyldighet och hans plikt att förklara och övertyga politiker och myndighetschefer och ämbetsmän.

Den jäveln.

Saxat ur DN:s idolporträtt av hr statsepidemiolog;

”I Sverige finns det inga nationella beredskapslager och regionerna har gått över till ”just in time”-leveranser.

– Det är Ikea-syndromet, inget finns på plats utan det är alltid på väg någonstans. Det gäller även sjukvården, många sjukhus får leveranser flera gånger per dag med olika saker, säger Anders Tegnell.

– Det är väldigt olyckligt. Jag hoppas att vi verkligen drar lärdom av det den här gången, för det har vi inte gjort tidigare.”

Jo, hr. statsepidemiolog. Vi är många som lärt oss av historien. Att du inte gjort det och de konsekvenser det får för vårt land och medborgare ligger på dina axlar.

Vi tänker inte bära ditt kors, hr. statsepidemiolog. Det får du göra själv.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-03-11, 13:26
Medlem
406 smittade just nu officiellt men "counting" i rymdforksningen talar man om counting innan launching, rena fikonspråket. Men vad gäller nu. Kommer Anders Tegnell fortfarande att framträda eller blir det den biträdande som tar över?

Egentligen är det väl ytterst Regeringen med statsminister Löfvén i spetsen som bär ansvaret för att man inte var beredda. Man såg ju tydligt att det skulle komma. Fel person som körs till rakning?
Citera
2020-03-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
[i]”I Sverige finns det inga nationella beredskapslager och regionerna har gått över till ”just in time”-leveranser.

– Det är Ikea-syndromet, inget finns på plats utan det är alltid på väg någonstans. Det gäller även sjukvården, många sjukhus får leveranser flera gånger per dag med olika saker, säger Anders Tegnell.

Det här borde väl dock gemene flashbackanvändare gilla? Här tycks en majoritet stödja privatiserad sjukvård, och konservativ lagerhållning är praxis i privat företagande.

Istället grinar alla för att det är slut på handsprit etc, precis som dom röstat för.
Citera
2020-03-11, 14:39
Medlem
TheFortresss avatar
Många i tråden har klagat över hur Sverige har hanterat läget, inte minst har man skrattat åt Anders Tegnell. Man får tycka vad man vill, det struntar jag fullständigt i, men Sverige har fortfarande inte några dödsfall. Möjligen en tidsfråga, men jag är av uppfattningen av att man tar läget på allvar oavsett hur det må verka utåt för gemene man. Så... eloge till Anders Tegnell, som i mitt tycke har fått onödigt mycket kritik. Och kom ihåg, ingen människa är felfri.
Citera
2020-03-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Många i tråden har klagat över hur Sverige har hanterat läget, inte minst har man skrattat åt Anders Tegnell. Man får tycka vad man vill, det struntar jag fullständigt i, men Sverige har fortfarande inte några dödsfall. Möjligen en tidsfråga, men jag är av uppfattningen av att man tar läget på allvar oavsett hur det må verka utåt för gemene man. Så... eloge till Anders Tegnell, som i mitt tycke har fått onödigt mycket kritik. Och kom ihåg, ingen människa är felfri.

Det är ok att göra fel ibland.

Men INTE om det är på liv och död.

Det är inte ok om en pilot gör fel och kraschlandar, folk dör.
Citera
2020-03-11, 14:54
Medlem
Tegnell uttryckte sig i DN-intervjun att han känner sig "osårbar". Detta överför han i sina bedömningar. En Kapten som lämnar skutan i orkan för att chilla med sina negerkompisar.. Han är psyksjuk och kommer ha många människors liv på sitt samvete
Citera
2020-03-11, 14:58
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det är ok att göra fel ibland.

Men INTE om det är på liv och död.

Det är inte ok om en pilot gör fel och kraschlandar, folk dör.

Vi har fortfarande inga döda. Jag förstår vad du pratar om, men jag följer även andra kanaler än svenska. Och jag vågar faktiskt hävda att Anders Tegnell verkar långt mer kunnig än hans motsvarigheter i andra länder. I Sverige älskar vi att klaga, men ibland måste man lyfta blicken och skaffa sig perspektiv.
Citera
2020-03-11, 15:00
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Tegnell uttryckte sig i DN-intervjun att han känner sig "osårbar". Detta överför han i sina bedömningar. En Kapten som lämnar skutan i orkan för att chilla med sina negerkompisar.. Han är psyksjuk och kommer ha många människors liv på sitt samvete

Du verkar tolka saker som fan tolkar bibeln. Om du kan göra det bättre än Tegnell, varsågod. Fortfarande inga döda i Sverige dock. Men i det här landet älskar vi att klaga.
Citera
2020-03-11, 15:09
Medlem
Citat:

Jag är helt enig med dig. FHM och Anders Tegnell får helt oförtjänt mycket kritik. Min mening är att man från dag 1 har fört det mest logiska och relevanta resonemang som man kan göra i den här situationen. Att sedan andra länders myndigheter och politiker resonerar och agerar annorlunda innebär definitivt inte att svenska myndigheter agerar felaktigt.
Citera
2020-03-11, 15:18
Bannlyst
Citat:
Du verkar tolka saker som fan tolkar bibeln. Om du kan göra det bättre än Tegnell, varsågod. Fortfarande inga döda i Sverige dock. Men i det här landet älskar vi att klaga.
Myndighetsanställda som sysslar med damage reduction, vilka äckliga råttor.
Citera
2020-03-11, 15:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag är helt enig med dig. FHM och Anders Tegnell får helt oförtjänt mycket kritik. Min mening är att man från dag 1 har fört det mest logiska och relevanta resonemang som man kan göra i den här situationen. Att sedan andra länders myndigheter och politiker resonerar och agerar annorlunda innebär definitivt inte att svenska myndigheter agerar felaktigt.

Enig. Att exvis. Danskarna slänger sig med siffror, tycker jag personligen är oseriöst. Jag föredrar därför det svenska tillvägagångssättet. Alla är vi olika, men min uppfattning är att Tegnell har gjort ett bra jobb utifrån förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in