2020-03-11, 14:45
Medlem
okok1s avatar
Viruset fördubblas var fjärde dag om man inte gör något. Så 476*1,25^7= om 7 dagar har vi 2270 smittade i Sverige. Om 30 dagar har vi 385 000 smittade.

Så gör något för att få ner R0.
Citera
2020-03-11, 14:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är väl nån lång tops de kör upp i näsan? Hur som haver är det tydligen viktigt att det är rätt, USA hade tydligen fel material från början har jag läst i tråden.

De test jag såg de visade utanför SÖS i Stockholm, var det en kort pinne som fördes upp i näsan. De andra test jag sett var det en lång plastpinne (böjbar) som fördes långt ner i näsan där viruset kan tänkas samlas i slemmet.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det får väl enorma konsekvenser om det stoppas.
Men självklart borde man meddelat nya strikta krav t.ex. för rengöring och att säkra riskavstånd + rimliga kontroller att de som äntrar tågen och bussarna inte är sjuka. Osv.

Allt får stora konsekvenser. Men man får se det på lång sikt. Det kommer förmodligen bli värre så det är väl bättre om man kan bromsa spridningen tidigt innan det brakar loss ordentligt.

Folk verkar ju inte haft problem att cykla eller promenera till sina arbetsplatser när snön dragit fram och lamslagit kollektivtrafiken tidigare.
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det är de högerextrema amatörerna på flashback som borde få en smäll! AT resonerar och agerar helt rationellt utifrån aktuell situation.

Var det någon på flashback som förstod något av den klockformade sannolikhetskurvan och resonemanget om den?

Nä jag tänkte väl det!

Det är vi "högerextremister" som har haft rätt hela tiden dock. Min sort sade att Sverige skulle stänga gränsen redan i januari och stoppa alla flyg.

Tack vare er efterblivna globalister så kommer Sverige nu att få det tufft.
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
alla tjockisar kan glömma magsäck operationer en lång lång lång tid framöver när alla sjukhus vårdar döende respirator patienter
Citera
2020-03-11, 14:47
Medlem
sannes avatar
- Alla gissar olika

- Men om det skulle bli som i Italien så är jag (Anders Tegnell) övertygad om att vi klarar det också.
.

Stockholms folkhälsomyndighet
Senast redigerad av sanne 2020-03-11 kl. 14:52.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Några artiklar i G-P från idag rörande Västra Götaland

Idag har ytterligare 37 personer i Västra Götaland bekräftats smittade av coronaviruset och nu har totalt 85 personer i regionen bekräftats smittade.
Citat:
Det är på Sahlgrenska Universitetssjukhuset som flest fall bekräftats, enligt Västra Götalands-regionens hemsida, totalt 59 stycken. Av dessa fall är 23 stycken nya sedan gårdagen.
Corona-smittad personal på sjukhuset i Varberg
Citat:
En anställd på intensivvårdsavdelningen på Varbergs sjukhus har bekräftats vara smittad med coronavirus. Smittan konstaterades sent på tisdagseftermiddagen.

Sjukhusmedarbetaren har varit hemma från jobbet i en dryg veckas tid. Personen har inte varit på jobbet sedan symptomen började uppträda.

– Vi har gjort en smittspårning både bland de patienter och de medarbetare som den smittade har varit i kontakt med. Vi har testat fler anställda, men inte fått tillbaka provresultaten ännu, berättar sjukhuschefen Carolina Samuelsson.

De patienter som den smittade varit i kontakt med har däremot inte testats.

– I de fallen har det gjorts en klinisk bedömning. Ingen av de patienterna har uppvisat några symptom som tyder på att de smittats, säger Samuelsson.

Misstänks ha smittats utomlands
Den smittade sjukhusanställde har befunnit sig utomlands och hypotesen är att personen har blivit smittad där.

– Personen har befunnit sig i norra Alperna, i Österrike. Området har inte tidigare varit klassat som ett riskområde utan blivit det under de senaste dagarna. Det är också därför som den anställde har testats först nu, efter att riskområdet utvidgats, säger Samuelsson.
Västra Götalandsregionen vidtar åtgärder kring skyddsutrustning
Citat:
Dagligen kommer det personer till sjukhusen inom Västra Götalandsregionen för att söka vård till följd av det nya coronaviruset, covid-19:s, spridning i Sverige.

Detta har nu lett till att sjukhusen inom regionen har vidtagit åtgärder för att säkra tillgången av den skyddsutrustning som krävs för att kunna vårda personer som misstänks eller har smittats av covid-19.

– I ett normalläge, när man behöver utrustning och grejer till sin enhet, har vi en intern beställningsportal i regionen där alla enheter kan beställa om man behöver skyddshandskar, visir, plåster, rengöringsmedel eller vad det nu är, säger Niklas Claesson, övergripande presschef hos Nusjukvården.

Han fortsätter:

– Där har vi nu valt att plocka bort en del av de produkterna, framförallt skyddsmateriel, som man behöver vid undersökning och vård av patienter med misstänkt smitta av coronavirus.

Det kan handla om ansiktsskydd, visir, skyddsförkläde eller skyddshandskar.

– Nu är det olika tillgång på de här grejerna och jag kan inte gå in på detalj gällande tillgång på enskilda produkter.

Etablerat en ledningsgrupp
Verksamheter som prioriteras när det kommer till beställning av de olika skyddsutrustningarna är bland annat ambulans, akutmottagningar, infektionssjukvård, intensivvård, förlossning, barnsjukvård samt vård- och jourcentraler.

Dessutom har regionen etablerat en ledningsgrupp som ska säkerställa den materiella försörjningen i samband med covid-19.

– Situationen kräver samarbete och sammanhållning i hela regionen. Tillgången på materiel kan bli begränsad och därför måste vi hushålla med det vi har och använda det klokt, säger Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör på regionens hemsida.

Niklas Claesson ger en lugnande bild i nuläget. Han berättar att man, i nuläget, har den utrustning man behöver för den vård man bedriver.

Då kan det bli problem
Han kan däremot se ett scenario som kan orsaka problem. I takt med virusets spridning är det allt fler, i hela världen, som vill köpa skyddsutrustning – vilket i framtiden kan påverka tillgången.

– Det har även varit så att bland annat Tyskland stänger exporten av den här typen av produkter som är tillverkade i landet. Skulle det vara en situation där tillgången att köpa produkterna blir allt snävare, kombinerat med att vi själva provtar och vårdar allt fler patienter, skulle vi stå inför en svår situation. Men just nu har vi tillgång till det vi behöver, säger han.

Hur beroende är man av Tyskland?

– Det kan inte jag svara på, det här är en global marknad så att säga. Så jag kan inte svara på vilka produkter som köps in var.

Så det är inte ett specifikt land som ni är beroende av?

– Nej, precis.
Citat:
Hur stor marginal har ni när det kommer till skyddsutrustning?

– Vi kommer inte kommentera några sådana siffror över huvud taget. Och det är egentligen av hänsyn till att det är en sekretessbelagd information och sårbarhetsanalys.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Skulle det dyka upp en herre med sidbena och en liten mustasch i TV som vrålar ”Ausgangssperre!!” skulle åtminstone hälften i den här tråden kissa på sig av lycka och sucka Äntligen en fast hand!

Det skulle nog kila för dem, så suckandet blir nog bara ett ”Åååh ...”, sen så är de utslagna för ett tag och lugnet lägrar sig över tråden.
Citera
2020-03-11, 14:48
Medlem
Bakaxels avatar
Intresset för mina prepperidéer vad gäller mat var rätt svalt i januari i denna tråden eftersom Corona inte existerade i landet då. Tänkte bara klippa in mina tips ånyo, eftersom det inte ser ut att finnas vare sig vaccin eller förebyggande läkemedel inom den snara framtiden:

Grönt te har visat sig vara väldigt effektivt i händelse av lunginflammation, närmare bestämt: Enligt denna studie halveras risken att dö från lunginflammation om man dricker tre koppar grönt te om dagen. Halverar!

I. Watanabe, S. Kuriyama, M. Kakizaki, T. Sone, K. Ohmori-Matsuda, N. Nakaya, A. Hozawa, and I. Tsuji. Green tea and death from pneumonia in Japan: the Ohsaki cohort study. Am. J. Clin. Nutr., 90(3):672-679, 2009.

http://www.ajcn.org/content/90/3/672.long

Rekommenderar även att äta vitlök i all mat då anledningen att man får lökig andedräkt är för att antivirala aromatiska oljor i vitlök tas upp i blodet och utsöndras sedan genom lungorna och så att säga rensar upp i rören där. Otroligt effektivt mot lunginfektioner. Detta får någon annan leta fram studien på som jag läste för några månader sen, för jag tycker det är drygt nog att skriva på telefonen.

Som MSB sa för några minuter sedan är det varje enskild individs ansvar att se till att ha matförsörjning hemma. Vad händer om lastbilschaffisarna, grossisterna och packningspersonal insjuknar nästa vecka? Då kan ni inte köpa era Snickers på ICA Nära liksom.

Själv har jag köpt många kilon med mungbönor, Willys har billiga. Och 75 kg brunt ris. Bönorna är bara att koka och äta i krisläge. Mungbönor och ris överlever man på i flera år. Ryker elen så kan man blötlägga bönorna och göra groddar av dem. Snart börjar det växa ute och då kan man göra en fullvärdig måltid på bönor, ris och gröna blad. Alla som har tillgång till hus på landet eller bor där, skaffa höns!
Citera
Medlem
Kan någon skickade den hemsidan som har legat uppe här innan, var nån prognos för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag trodde verkligen FHM hade fasat ut honom diskret, men nej, fanskapet är tillbaka för att skapa värre kaos än någonsin. Ingen jävel vill se honom på den positionen. Hur får vi bort honom? Han är rent farlig.
Kritiken kommer fortsätta hagla över honom.

Snarare kanske vi måste börja acceptera sanningen. De kanske tänker köra sitt race ända in i kaklet?

Eller förlåt, köra befolkningen ända in i kaklet. Smitta ner så många som möjligt så snabbt som möjligt och hoppas på flockimmunitet.
Citera
2020-03-11, 14:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det är de högerextrema amatörerna på flashback som borde få en smäll! AT resonerar och agerar helt rationellt utifrån aktuell situation.

Var det någon på flashback som förstod något av den klockformade sannolikhetskurvan och resonemanget om den?

Nä jag tänkte väl det!

Tänkte på exakt samma sak, är det någon i församlingen av journalister som faktiskt förstår vad han menade med Gauss-kurvan? Det hann tyvär inte komma några följdfrågor om just denna.

Men du har rätt, samma fråga kan ställas om vissa skribenter här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in