Intresset för mina prepperidéer vad gäller mat var rätt svalt i januari i denna tråden eftersom Corona inte existerade i landet då. Tänkte bara klippa in mina tips ånyo, eftersom det inte ser ut att finnas vare sig vaccin eller förebyggande läkemedel inom den snara framtiden:
Grönt te har visat sig vara väldigt effektivt i händelse av lunginflammation, närmare bestämt: Enligt denna studie halveras risken att dö från lunginflammation om man dricker tre koppar grönt te om dagen. Halverar!
I. Watanabe, S. Kuriyama, M. Kakizaki, T. Sone, K. Ohmori-Matsuda, N. Nakaya, A. Hozawa, and I. Tsuji. Green tea and death from pneumonia in Japan: the Ohsaki cohort study. Am. J. Clin. Nutr., 90(3):672-679, 2009.
http://www.ajcn.org/content/90/3/672.long
Rekommenderar även att äta vitlök i all mat då anledningen att man får lökig andedräkt är för att antivirala aromatiska oljor i vitlök tas upp i blodet och utsöndras sedan genom lungorna och så att säga rensar upp i rören där. Otroligt effektivt mot lunginfektioner. Detta får någon annan leta fram studien på som jag läste för några månader sen, för jag tycker det är drygt nog att skriva på telefonen.
Som MSB sa för några minuter sedan är det varje enskild individs ansvar att se till att ha matförsörjning hemma. Vad händer om lastbilschaffisarna, grossisterna och packningspersonal insjuknar nästa vecka? Då kan ni inte köpa era Snickers på ICA Nära liksom.
Själv har jag köpt många kilon med mungbönor, Willys har billiga. Och 75 kg brunt ris. Bönorna är bara att koka och äta i krisläge. Mungbönor och ris överlever man på i flera år. Ryker elen så kan man blötlägga bönorna och göra groddar av dem. Snart börjar det växa ute och då kan man göra en fullvärdig måltid på bönor, ris och gröna blad. Alla som har tillgång till hus på landet eller bor där, skaffa höns!