2020-03-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
- Skulle hon lämna dörren öppen?

– Det kan jag absolut tänka mig om hon skulle göra ett kort ärende. Det går inte stänga dörren tyst. Låset rasslar, säger den misstänkte.

Och DÄR har vi förklaringen varför dörren stod på glänt. SD hade varit därinne efter mordet och inte vågat stänga dörren efter sig.

Dörr på glänt i kombination med foppatofflor som hon hade inne och vid t e x koll i brevlådan, skulle jag förstått. Nu stod foppa kvar i hallen! Så även sandalerna. Hade hon grövre skor på sig och isf varför?
Det kan mycket väl vara S (eller H!) som tassat in efter mordet.
Citera
2020-03-11, 13:21
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Djurplågare också? Det har jag fan missat. Hur då?
Han höll ju på och plågade/dödade grodor som barn.
Citera
2020-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tycker att de korta och samtidigt djupa märkena skulle vara förorsakade av ett hårt, kort föremål som slagits på nära avstånd från trädstammen. Det ser dessutom ut som om det möjligtvis är en svagt rundad ingröpning, som om någon med stor kraft har slagit en tung, kort handhantel.

Jag har också funderat på LWs eventuella köp av hantlar innan mordet, och den tunga (oidentiferade) kartong som hennes pappa baxade ur bilen till LWs bostad. Är det egentligen klarlagt var denna kartong och/eller innehållet befann sig vid den tekniska undersökning som gjordes i LWs bostad den 15 maj.

Ja den där lådan... Fritt från minnet har jag för mig att Lenas pappa beskrev den som förvånande tung för sin storlek. 30x40cm vikt ca 25kg. Skulle mkt väl kunna vara ett hantelset. Jag har inte läst hela FUP så jag vet inte om det klargörs nånstans.

Min teori är att hantelsetet inte var komplett efter att Lena mördats varför hela lådan hämtats och troligen hamnat på återvinningen i metallcontainern. Alternativet är ett lån från Gustavsvik.
Citera
2020-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tänkte mer på det SD säger i förhör och rättegång.

HDs förhör gav ett schizofrent intryck med en kvinna fram tom juni och en helt annan, väldigt tuff en, under hösten. Men den röda tråden med lojalitet mot SD behöll hon. Även HDs chef noterade hennes märkliga tuffhet:

Aktbilaga 149, s 521
Utifrån det MT sett av Hs mående kan hon inte förstå hur H kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och S är huvudmisstänkt. I den situationen känns H stark, glad och har energi.
MT säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. H däremot har aldrig uppvisat eller utryckt skam varken för egen eller S skull. Då allt var som hetast kom istället H till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". MT upplevde det som modigt av H att komma till avdelningen.
MT tycker att reaktionen från H är skitkonstig. Han har funderat på hur H orkar och vad hon är gjord utav för att hantera situationen så som hon gör. MT vill inte tro annat än att H är en bra människa, men utifrån hur hon reagerar och fortsätter att fungera så väl har MT svårt att förstå sig på henne.
Hs agerande är det enda som gör att MT inte kan utesluta att H skulle kunna vara inblandad i mordet. Det finns ingenting annat i det H gjort eller sagt som skapat misstankar. Det märkliga är att H klarat av situationen, fungerar så väl som hon gör och uppfattas mår bra - det utmärker sig.

Samtidigt tänker jag att hon redan varit på botten en gång och jobbat sig upp med hjälp av SD, terapi och mediciner. Det som inte dödar en...

Det är verkligen intressant detta.
Jag undrar också.
Om jag inte minns fel utifrån uppgifter i tråden..så mumlade hon för sig själv ”Stefan är oskyldig” om och om igen och hennes arbetskamrater frågade om hon verkligen orkade jobba och var oroliga för henne. Sen kom inte mer information vad jag minns, det var väldigt tyst om HD. Många pratade om att de blev hotade när HD nämdes dessutom och kan varit orsak till att informationen om henne tystnade och blev något alla grubblade över och spånade om.

Men...är det så att hon inte är involverad och S aldrig erkänt något för henne och hon inte efteråt insett att han utnyttjat/lurat henne att dölja vissa spår/bevis så bör hon väl ändå må bättre av att slippa honom? Jag tänker att den lilla informationen om att hon mått dåligt, utmattningsdepression kan SD varit orsak till, om han tex medvetet manipulerat hennes mående för att vara svag och inte klara att lämna honom tex?
Men läste nånstans i tråden att han uppmuntrat relationen med sillen...utåt em sak men allt för att dölja sanningen är frågan då??
Så möjligheten finns att HD helt enkelt mår bättre utan SD och då förtjänar hon det sannerligen och fullkomligt och så även hennes barn mår bra av en mamma som mår bra till slut.
Eller tänker vi att HD är den planerande mördaren och SD skyddar henne och spelar hjälte, ja då blir ju bilden helt klar en annan. Jag tror ändå att åklagaren kommer reda ut detta, hur rörigt det än är just nu.
Citera
2020-03-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Han höll ju på och plågade/dödade grodor som barn.
Oj, det har jag missat. Psykopater brukar väl pyssla med sånt när de är barn? Ett av kriterierna ang psykopati.
Citera
2020-03-11, 13:25
Medlem
Smhfs avatar
AB verkar ha avslutat sin liverapportering efter lunchuppehållet, får inte upp sidan, det var inte bra.

Ngn annan som får upp den?
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tänkte mer på det SD säger i förhör och rättegång.

HDs förhör gav ett schizofrent intryck med en kvinna fram tom juni och en helt annan, väldigt tuff en, under hösten. Men den röda tråden med lojalitet mot SD behöll hon. Även HDs chef noterade hennes märkliga tuffhet:

Aktbilaga 149, s 521
Utifrån det MT sett av Hs mående kan hon inte förstå hur H kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och S är huvudmisstänkt. I den situationen känns H stark, glad och har energi.
MT säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. H däremot har aldrig uppvisat eller utryckt skam varken för egen eller S skull. Då allt var som hetast kom istället H till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". MT upplevde det som modigt av H att komma till avdelningen.
MT tycker att reaktionen från H är skitkonstig. Han har funderat på hur H orkar och vad hon är gjord utav för att hantera situationen så som hon gör. MT vill inte tro annat än att H är en bra människa, men utifrån hur hon reagerar och fortsätter att fungera så väl har MT svårt att förstå sig på henne.
Hs agerande är det enda som gör att MT inte kan utesluta att H skulle kunna vara inblandad i mordet. Det finns ingenting annat i det H gjort eller sagt som skapat misstankar. Det märkliga är att H klarat av situationen, fungerar så väl som hon gör och uppfattas mår bra - det utmärker sig.

Samtidigt tänker jag att hon redan varit på botten en gång och jobbat sig upp med hjälp av SD, terapi och mediciner. Det som inte dödar en...
Tror du underskattar den oerhörda lättnaden att äntligen bli av med det galna plågoriset som förföljt HD ändå ner i underlivet i flera år.

Förvånar mig inte om HD ser SD som en hjälte som tar några år på kåken för att bli av med den djävulskt efterhängsna älskarinnan.
Blir han dömd är han ute på permis om några få år.

Hoppas dom två lärt av livet och att det svetsar paret samman som det är med svårigheter man tagit sig igenom gemensamt.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-11 kl. 13:29.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Dörr på glänt i kombination med foppatofflor som hon hade inne och vid t e x koll i brevlådan, skulle jag förstått. Nu stod foppa kvar i hallen! Så även sandalerna. Hade hon grövre skor på sig och isf varför?
Det kan mycket väl vara S (eller H!) som tassat in efter mordet.

Ja, bra skor förmodligen (inte foppatofflor som hon enligt UW alltid hade på sig om hon var hemma eller gick till brevlådan), fleecetröja tyder på en längre vistelse än bara utanför dörren. Då borde verkligen inte dörren stå på glänt.

Det är inte osannolikt att han har återvänt tillbaka...
Citera
2020-03-11, 13:26
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Oj, det har jag missat. Psykopater brukar väl pyssla med sånt när de är barn? Ett av kriterierna ang psykopati.
Ja men precis, klassiker rakt av.

Fett det här med att hon inte hade ringarna på sig tidigare på dagen!
Citera
2020-03-11, 13:27
Medlem
Hon visar nu upp en bild från övervakningskamera på Stadium den 11 maj 2018, efter att Lena var på mannens kontor. Det är sista gången de ses, har 45-åringen hävdat.

– Hon har inte ringarna på sig där. Har du kommentar till det?

– Nej har du någon fråga?

– Har du någon kännedom om hon hade ring eller inte den dagen?

– Nej det säger du att hon inte här.

– Innan den 11 maj 2018 när träffade du henne då?

– Vet inte.

Inga ringar den dagen. Men hon hade ringar när hon mördades. Så hur hamnade SDs dna på ringen om det var den dagen de, enligt honom, senast sågs?
Citera
2020-03-11, 13:32
Medlem
Citat:

Det var nytt för mig också att han plågat grodor som barn. Vart finns den informationen att läsa om?
Citera
2020-03-11, 13:35
Medlem
flixa81s avatar
Så totalt respektlöst av Stefan att skratta och svara ÅK att hon får fråga Lena.
Lider med Lenas anhöriga som tvingas sitta och se på hur han flinar och är så otroligt nonchalant. Skönt ändå att de pressar honom och han får svårare och svårare att svara och verkar märkbart irriterad. Nu SD har du målat in dig själv i ett hörn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in