Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Tänkte mer på det SD säger i förhör och rättegång.
HDs förhör gav ett schizofrent intryck med en kvinna fram tom juni och en helt annan, väldigt tuff en, under hösten. Men den röda tråden med lojalitet mot SD behöll hon. Även HDs chef noterade hennes märkliga tuffhet:
Aktbilaga 149, s 521
” Utifrån det MT sett av Hs mående kan hon inte förstå hur H kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och S är huvudmisstänkt. I den situationen känns H stark, glad och har energi.
MT säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. H däremot har aldrig uppvisat eller utryckt skam varken för egen eller S skull. Då allt var som hetast kom istället H till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". MT upplevde det som modigt av H att komma till avdelningen.
MT tycker att reaktionen från H är skitkonstig. Han har funderat på hur H orkar och vad hon är gjord utav för att hantera situationen så som hon gör. MT vill inte tro annat än att H är en bra människa, men utifrån hur hon reagerar och fortsätter att fungera så väl har MT svårt att förstå sig på henne.
Hs agerande är det enda som gör att MT inte kan utesluta att H skulle kunna vara inblandad i mordet. Det finns ingenting annat i det H gjort eller sagt som skapat misstankar. Det märkliga är att H klarat av situationen, fungerar så väl som hon gör och uppfattas mår bra - det utmärker sig.”
Samtidigt tänker jag att hon redan varit på botten en gång och jobbat sig upp med hjälp av SD, terapi och mediciner. Det som inte dödar en...
Det är verkligen intressant detta.
Jag undrar också.
Om jag inte minns fel utifrån uppgifter i tråden..så mumlade hon för sig själv ”Stefan är oskyldig” om och om igen och hennes arbetskamrater frågade om hon verkligen orkade jobba och var oroliga för henne. Sen kom inte mer information vad jag minns, det var väldigt tyst om HD. Många pratade om att de blev hotade när HD nämdes dessutom och kan varit orsak till att informationen om henne tystnade och blev något alla grubblade över och spånade om.
Men...är det så att hon inte är involverad och S aldrig erkänt något för henne och hon inte efteråt insett att han utnyttjat/lurat henne att dölja vissa spår/bevis så bör hon väl ändå må bättre av att slippa honom? Jag tänker att den lilla informationen om att hon mått dåligt, utmattningsdepression kan SD varit orsak till, om han tex medvetet manipulerat hennes mående för att vara svag och inte klara att lämna honom tex?
Men läste nånstans i tråden att han uppmuntrat relationen med sillen...utåt em sak men allt för att dölja sanningen är frågan då??
Så möjligheten finns att HD helt enkelt mår bättre utan SD och då förtjänar hon det sannerligen och fullkomligt och så även hennes barn mår bra av en mamma som mår bra till slut.
Eller tänker vi att HD är den planerande mördaren och SD skyddar henne och spelar hjälte, ja då blir ju bilden helt klar en annan. Jag tror ändå att åklagaren kommer reda ut detta, hur rörigt det än är just nu.