2020-03-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Välkommen tillbaka, SmartaMarta! Du har mail!

Jag tror också att det är fler än SD som kommer att dras in i åklagarens och polisen nät. Eller redan är indragna, fast vi inte vet det tydligt ännu. Åtalet öppnar ju upp för fler gärningsmän och/eller medhjälpare. Rättegången kommer självklart att ge dem mer information att arbeta på, när det gäller eventuella medhjälpare och beskyddare.

Och det har jag ju trott mest hela tiden. Tycker snarast att det är MER än uppenbart att vissa både ljuger och skyddar. Inte omöjligt heller att fler är delaktiga på en eller annan nivå i detta makabra och fruktansvärda dåd.

Det enda som kan hjälpa övriga på något sätt, är att de verkligen säger sanningen nu. För SD lär skydda sig själv i första hand. Just NU kanske han försöker vara hjälten (För HD? För JG? För andra?) och skydda någon eller några. Men när det väl gäller, så är det nog bara han själv som gäller i hans tydligt empatilösa hjärna.

De som eventuellt skyddar SD borde bara tänka på en enda sak: LW´s barn och SD´s barn! För barnen bryr sig gärningsmannen/gärningsmännen uppenbarligen inte om alls.

När han inte har planerat att döda någon av dem, som han periodvis gjort. Då förhör han dem enligt KGB-metoder. Det borde säga allt.

Barnen måste skyddas!

#TeamÅsaHiding

Tack Fröken_Sverige!
Ja hjärnan spelar en några spratt mellan varven innan allt är solklart, ibland tänker jag att han är oskyldig och bara spelar hjälte för sin egen skull och tycker det är spännande, medans den verklige mördaren harig hackar tänder av stress.
Och har han medhjälpare så är det inte säkert de är medvetna om att de varit just medhjälpare när mycket är motsägelsefullt och rörigt. Men de nystar upp det oavsett hur lång tid det kommer ta, såvida mördaren inte själv plötsligt vill berätta sanningen men hur troligt är det att mördaren gör det efter så lång tid, jag tror inte det förstås, inte ens för alla dessa barns skull, det påminner snarare om en ”tävling” vem som är listigast i detta fall. Och då behöver verkligen barnen skyddas!!
Citera
2020-03-11, 12:44
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Mmm… SD skulle väl ha UPPMUNTRAT relationen med S*illen?

Exakt! Tror detta är mer långsiktigt planerat och komplext än vi fattat innan. Jag har varit på det spåret förr många gånger. USA-resan som de köpt/bokat i nov-december har de dessutom inte pratat så högt om heller, som det verkar? Många tycks bli förvånade över resan.

Kanske har det varit en flytande plan fram tills i slutet. Alla steg skulle göras först. Alla typer av alibin, som skilsmässa och pojkvän för HD skulle fixas. Det skulle kanske se ut som om det inte fanns någon anledning för SD att hoppas på ett fortsatt äktenskap.

Sen skulle det givetvis vara största "effekt" när det väl skedde. LW´s lilla grabb, som SD pratat om att döda - dessutom i blodiga termer - hade kalas den 12:e, dagen efter den eventuella första tilltänkta attacken på LW. Istället blev det dagen innan hans födelsedag.

Detta är som en skräckfilm.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tack Fröken_Sverige!
Ja hjärnan spelar en några spratt mellan varven innan allt är solklart, ibland tänker jag att han är oskyldig och bara spelar hjälte för sin egen skull och tycker det är spännande, medans den verklige mördaren harig hackar tänder av stress.
Och har han medhjälpare så är det inte säkert de är medvetna om att de varit just medhjälpare när mycket är motsägelsefullt och rörigt. Men de nystar upp det oavsett hur lång tid det kommer ta, såvida mördaren inte själv plötsligt vill berätta sanningen men hur troligt är det att mördaren gör det efter så lång tid, jag tror inte det förstås, inte ens för alla dessa barns skull, det påminner snarare om en ”tävling” vem som är listigast i detta fall. Och då behöver verkligen barnen skyddas!!
SD talar ibland i tävlingstermer. Om vinnare. Ett ex är att vinnaren, LW, fick guldhalsbancet och HD fick det som var i silver.

Nej, det är inte troligt att han faller till föga och erkänner. Han är otroligt arrogant, och är av den typen som tror sig stå över andra. Det märks inte minst på hans sätt mot barnen och HD. Eller kontrollerandet av LW (fotandet i hennes trädgård). Han hade även fotat av en GC-väns fönster för att visa att han stod utanför. Detta då vännen tagit bort en del catcher eftersom vännen tror att SD är mördaren. SD blev sur. Ställde sig utanför vännens hus och fotade. Denne kille kände sig så hotad att han inte kunde ha fönstret öppet nattetid längre.

Han är en arrogant skithög. Han skrämmer vettet ur dottern T genom att slå näven i väggen så gipsväggen går sönder. Han stalkar LW, han är hotfull mot sin vän och fotar hans fönster, han är riktigt skrämmande. Och han drar sig inte för att döda.
Citera
2020-03-11, 12:50
Medlem
Citat:
Det här är den första FUP:en jag läst och första rättegången jag följt på det här sättet, så jag vet inte direkt hur Möllerismerna lät från början till slut och däremellan. Bara i grova drag.
Det jag VET är att hon är en människa som jag är rädd för även fast hon sitter inlåst.
Hon verkar ha häxkrafter.

Tänkte mer på det SD säger i förhör och rättegång.

HDs förhör gav ett schizofrent intryck med en kvinna fram tom juni och en helt annan, väldigt tuff en, under hösten. Men den röda tråden med lojalitet mot SD behöll hon. Även HDs chef noterade hennes märkliga tuffhet:

Aktbilaga 149, s 521
Utifrån det MT sett av Hs mående kan hon inte förstå hur H kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och S är huvudmisstänkt. I den situationen känns H stark, glad och har energi.
MT säger att hon bara kan utgå från sig själv, hon hade skämts ögonen ur sig och lämnat stan om hennes man var misstänkt för något liknande. H däremot har aldrig uppvisat eller utryckt skam varken för egen eller S skull. Då allt var som hetast kom istället H till arbetsplatsen för att visa alla att "jag är inte anklagad". Hon uttryckte vid det tillfället att hon sökt sig till arbetsplatsen för att få "verklighetsförankring". MT upplevde det som modigt av H att komma till avdelningen.
MT tycker att reaktionen från H är skitkonstig. Han har funderat på hur H orkar och vad hon är gjord utav för att hantera situationen så som hon gör. MT vill inte tro annat än att H är en bra människa, men utifrån hur hon reagerar och fortsätter att fungera så väl har MT svårt att förstå sig på henne.
Hs agerande är det enda som gör att MT inte kan utesluta att H skulle kunna vara inblandad i mordet. Det finns ingenting annat i det H gjort eller sagt som skapat misstankar. Det märkliga är att H klarat av situationen, fungerar så väl som hon gör och uppfattas mår bra - det utmärker sig.

Samtidigt tänker jag att hon redan varit på botten en gång och jobbat sig upp med hjälp av SD, terapi och mediciner. Det som inte dödar en...
Citera
2020-03-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja. Det är ganska knapphändig information, men visst har du rätt. Men i såna här mål vill de flesta tala sanning, och talar dessutom under ed. Alla utom anhöriga såsom HD. HON kan ha skäl att veta hur han svarar. Men hela målet hänger inte på vad hon säger eftersom hon inte talar under ed och därför är trovärdigheten i det vittnesmålet inte lika högt som andra vittnens som är edsvurna.

Ni har väl varit inne på det förr, men HD har väl kanske sina egna skäl att inte säga hela sanningen, och ett av dom: Vad händer med HD om hon röjer honom och vad händer med barnen? Hon måste vara skiträdd?
Citera
2020-03-11, 12:55
Medlem
Citat:
Nja. Det är ganska knapphändig information, men visst har du rätt. Men i såna här mål vill de flesta tala sanning, och talar dessutom under ed. Alla utom anhöriga såsom HD. HON kan ha skäl att veta hur han svarar. Men hela målet hänger inte på vad hon säger eftersom hon inte talar under ed och därför är trovärdigheten i det vittnesmålet inte lika högt som andra vittnens som är edsvurna.

De är ju inte vare sig sambo eller gifta. Så hon slipper väl inte skyldigheten att tala sanning? Någon ed finns ju inte längre.
Citera
2020-03-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ni har väl varit inne på det förr, men HD har väl kanske sina egna skäl att inte säga hela sanningen, och ett av dom: Vad händer med HD om hon röjer honom och vad händer med barnen? Hon måste vara skiträdd?
Ja, det är ju det. Hon KAN inte röja honom, då drar han ju med henne i fallet. Det där är inte någon snäll människa som sitter framför skranket. Han skulle aldrig låta henne gå fri om hon vittnade emot honom.
Citera
2020-03-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
De är ju inte vare sig sambo eller gifta. Så hon slipper väl inte skyldigheten att tala sanning? Någon ed finns ju inte längre.
Hon är anhörig till honom, nära anhörig. Jo, visst är man edsvuren om man inte är anhörig. Mened är ett brott som har fängelse i straffskalan och vilket man kan bli åtalad för.
Citera
2020-03-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Bevisa blir ju svårt (ditt sistnämnda förslag var ju iofs en briljant idé! HaHa) Men jag tänker att om övriga partners berättar att det aldrig förekommit blod med dom (vilket inte heller går att bevisa) då blir ju inte Stefans blodversion lika trovärdig (vill jag tro och hoppas på). Det här med "hårdhänt sex" var något han tog upp under gårdagens förhandling. Jag vill inte minnas att jag läst om det i FUP?
Det fetade:
Vill inte på minsta vis försöka framhäva min synnerligen enkla person, men skulle man inte kunna tänka sig att SD, via typ.. hmm..? nåt ombud, fått till sig min formulering om just "hårdhänt sex"?

Har för mig att jag nyligen planterade termen/ begreppet "hårdhänt sex" här i tråden.
Citera
2020-03-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, det är ju det. Hon KAN inte röja honom, då drar han ju med henne i fallet. Det där är inte någon snäll människa som sitter framför skranket. Han skulle aldrig låta henne gå fri om hon vittnade emot honom.

Och så blir det ju en form av dominoeffekt.. HD's föräldrar tex.. De vill ju i sin tur skydda henne..?
(Tänker på förhören)
Citera
2020-03-11, 13:01
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Det är helt klart en möjlighet att hon kniper pga livrädd!
Citera
2020-03-11, 13:03
Medlem
Citat:
Och så blir det ju en form av dominoeffekt.. HD's föräldrar tex.. De vill ju i sin tur skydda henne..?
(Tänker på förhören)
Jag tror inte hennes föräldrar har en susning om brottet, eller vad HD vet faktiskt. Jag är inte ens säker på att HD vet, men att hon skyddar SD genom att upprepa som en papegoja vad han sagt till henne att säga i förhör. (Blod efter sex ex.vis). Det är inte Lena som sagt det till HD, som HD påstår, utan SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in