2020-03-11, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nån som vet varför just Italien och USA har drabbats först - har de haft mycket kontakt med Kina på nåt sätt?

Hört att smittan kommer från kinesiska gästarbetare var det gäller Italien!
Citera
2020-03-11, 11:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Bara 630 har dött av vanlig influensa idag och över 80 tusen bara iår säger ju allt
Vad säger det? ”Allt” är att måla med universums bredaste pensel, kan du vara lite mer specifik?
Citera
2020-03-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Inser att FB folk och folk här är ganska olika om man säger så!

Jaha 35 fall från Skåne nu också. Där rök den peaken.
Citera
2020-03-11, 11:33
Bannlyst
Testade att ringa 1177 Stockholm första gången gick inte komma fram p.g.a hög belastning.
Andra gången kom jag fram och fick plats 157 i kön.
Dom sa det var hög belastning på tester av misstänkta coronasmittade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Lugnt, känner du dig orolig ring först till vårdcentralen, gå inte ditt.
Tror att alla känner sig lite småsjuka just nu man är ju rätt nojig med coronan minsta lilla behöver inte vara viruset. Och om det nu skulle vara det så kan man faktiskt stanna hemma och ta hand om sig själv inte alla som behöver söka sig till sjukvården.

Beror säkert på vart man bor också. I min stad har det ännu inte rapporteras några fall, men jag kan tänka mig oron i exempelvis Stockholm.

Problemet just nu är att alla verkar ringa för minsta lilla skitgrej och belastar de nummer vanligt folk behöver nå för andra orsaker. Polaren ramlade från en stege och slog i huvudet och rygg häromdagen och börjar nu känna sig allmänt trött och hängig, med huvudvärk och svårigheter att komma ihåg saker. Varenda jävla linje är överbelastad och det går inte ens att hamna i vanlig telefonkö. I går var det timmars väntetid på nummer som annars bara brukar ha 30-40 minuters väntetid. Idag var det helt överbelastat och det var bara att lägga på. Vafan sysslar folk med, är de helt blåsta i huvudet? Landet verkar krylla av hypokondriker i ett sånt här läge.

Blir akuten nu istället, och med all den här hysterin så lär det väl vara ännu värre där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Har du noll koll på riskerna med bilåkande och cyklande? Jag är inte statistiker och det är antagligen rätt komplicerat att beräkna men jag är rätt säker på att jag statistiskt borde vara mer bekymrad för exempelvis stroke eller olycka än det här.

Bilolyckor sker inte i familjen när man kommer hem efter att ha krockat ...

folk alltså ..
Citera
2020-03-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det känns som en rimlig åtgärd för att minska toppen av antalet smittade under en ansträngd tidsperiod. Framför allt för att förhindra ett eventuellt ohållbart tryck på sjukvården.

Det ligger långt ifrån utopin om nedstängningar av landet, som inte hjälper något alls. Viruset lever ju vidare i Europa och i världen hur som. Vi behöver som sagt stänga ned hela jorden för att det ska ge effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Du verkar inte förstå vinsten i att dra ut på smittspridningen? Har läst några av dina inlägg och du bör nog förstå att det är önskvärt att sprida ut dom smittade över en längre tidsperiod då vi inte har nog med plats på våra vårdinrättningar för att ta hand om alla samtidigt.

Därför skall vi ha en så låg smittspridning som möjligt. Hoppas att det gick upp ett ljus nu

Du verkar inte ha sett vad jag skrev avseende minimera stora folksamlingar.
Läs igen.

Hur resonerar du gällande att sprida ut smittspridningen? Är det nedstängning av Europa som gäller? Kanske hela världen?
Hur lång tidsaxel tänker du?
Vad sker sen?
Att stänga Sverige från omvärlden och övriga 48 länder i Europa fortgår hjälper föga och då har vi inte ens nämnt den samhällsekonomiska konsekvensen.
Att sprida ut smittspridning är önskvärt. Vem vill inte det?
Men det ska sättas i relation till 1000 andra parametrar, som ligger långt bortom mångas, och uppenbarligen även dina, tankebanor.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-11 kl. 11:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja men även om ett barn har Corona utan tydliga symtom ska detta kunna skutta runt i skolan utan problem enligt Sverige.

Har du några belägg för vad du säger? Utbrott av Corona på skolor och förskolor där alla varit asymptomatiska från förkylningssymptom?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Dåren är Sveriges motsvarighet till John Cleese i scenerna av pang i bygget.

Japp, den stora skillnaden är dock att John Cleese är rolig. Tegnell inte.
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-03-11 kl. 11:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Friska barn smittar inte andra barn. Barn med symptom, milda eller ej, stannar hemma. Gäller även vuxna. Är ett så enkelt budskap så svårt att förstå? Om >80% följer detta kommer R0 droppa som en sten. Det är inte galenskap, det är vetenskap.
Du har helt fel. Flera experter säger du kan smitta andra även då du inte har symptom.
Citera
2020-03-11, 11:35
Medlem
Dopaminas avatar
Märkte att det stod 9 fall i Uppsala på kartan men nu åtta? Felskrivning eller någon friskförklarad? Det har stått åtta länge nu dock. Så jag vet inte om det är bara jag som har uppmärksammat det.
Citera
2020-03-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hej msb-troll!
Testar man alls som behöver testas?
Hela jävla Sverige behöver testas.
Precis som jag förutspådde är smittan utom kontroll sedan flera veckor tillbaka. Att det inte märkts tidigare beror förstås på att inga testats.

Är du också en sån där spåman? Jävlars vad många ni är.... Vad pysslar ni med i vanliga fall? V65?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in